به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها، زائران پیاده‌روی اربعین، وقتی پا در مسیر می‌گذارند، همه مشکلاتی که در شهر و دیارشان دارند، فراموش می‌کنند.

وقتی انسان پا در مسیرِ یار می‌نهد، همة فکر و ذهنش، رسیدن به یار است؛ آن هم یاری که «إن ذُکِرَ الخیر کنتم اوّله و اصله و فرعه و معدنه و مأواه و منتهاه؛ اگر یادی از خیر شود، شما اول و اصل و فرع و معدن و جایگاه و انتهای آن خیر هستید».

اگر چنین یاری اذن دهد عاشقش شویم و خدا محبتش را در دلها بیندازد، کی توان شکر نعمتش را به‌جا آورد؟ امام صادق علیه‌السلام فرمودند: اگر خداوند خیر بنده‌ای را بخواهد محبت امام حسین (علیه السلام) و شوق زیارت آن حضرت را در دلش می‌اندازد.

عاشقی که در مسیر اربعین حسینی قدم می‌گذارد، وقتی به حرم امام حسین علیه‌السلام می‌رسد، زیارت یار نصیبش شده و به خواسته دلش رسیده است؛ دیگر چه می‌خواهد؟ هیچ چیز. یا خادمی که خدمت به چنین زائری نصیبش شده است، کی تواند شکر چنین نعمتی را به‌جا آورد؟ هیچ وقت.

اما امام حسین علیه‌السلام کریم‌تر از آن است که مشکلاتی که این زائر و خادم با آن دست‌وپنجه می‌کنند را نادیده بگیرد و آن را حل نکند. بخوانید روایت عاشقی و توجه مولا به عاشق:

رضا، از خادمان موکب بانوی کرامت است. سال گذشته نیز از خادمان موکب بود. او می‌گوید «سال گذشته مراسم ازدواج من دو هفته بعد از اربعین حسینی بود که پیشنهاد شد به عنوان خادم بیایم. کارهای مراسم ازدواج را انجام نداده بودم و هنوز وسایل خانه آماده نبود. نمی‌دانستم چه کار کنم؛ از طرفی توفیق خدمت از زائران آن هم در موکب بانوی کرامت نصیب هر کسی نمی‌شود و از طرفی مشکلات زیادی که داشت مانع این خدمت می‌شد.

اما با همه این‌ها بالأخره تصمیم گرفتم برای خدمت به زائران به موکب حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها بیایم و بیش از دو هفته در خدمت زائران باشم».

وی می‌گوید: «کارهایی که با کلی هزینه و صرف وقت باید انجام می‌دادم، همة آن‌ها در همین موکب کریمه اهل بیت حل شد؛ یکی از خادمان شیرینی‌پزی داشت، دیگری پرده‌دوز بود، آن یکی مبل‌وصندلی می‌ساخت، دیگری… . همه آن‌ها با پایین‌ترین قیمت و با شرایط مالی من به صورت قسطی قبول کردند کارهایم را انجام دهند».

سید محمدعلی، یکی دیگر از خادمان سابق موکب بانوی کرامت است که امسال نیز برای عرض ادب به ساحت حضرت معصومه (س) به این موکب آمده است. او می‌گوید علی‌رغم مشکلات مالی زیادی که داشتم توفیق شد چهار سال پیش خادم موکب حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها شدم. آن سال وقتی برگشتم، تمام مشکلاتم حل شد. الآن هم زائر پیاده‌ام و آمده‌ام در اینجا تا عنایت حضرت را فراموش نکنم.

آری، امامی که خود و همه خاندانش را فدای حفظ دین کرد، این‌گونه مدار هستی و واسطه عطای خداوند شده است.

امام باقر علیه‌السلام فرمودند: «شیعیان ما را به زیارت امام حسین علیه‌السلام امر کنید؛ چراکه زیارتش روزی را افزون می‌کند و عمر را طولانی می‌گرداند و بلاها و بدی‌ها را رفع می‌کند. زیارت کردن امام حسین علیه‌السلام بر هر مؤمنی که اقرار به امامت او از جانب خداوند داشته باشد واجب است. (تهذیب الاحکام ج ۶، ص ۴۲).