پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام: ما امروز در کشور عزیزمان شاهد هم‌زیستی اهل‌سنت و شیعیان هستیم. این برادری سابقه‌ای به طول تاریخ دارد و ریشه‌های این مهر و محبت به روزگاری بس دورتر می‌رسد. شکی نیست؛ هر مسلمانی که نسیم ایمان بر روحش وزیده باشد، به خوبی می‌داند که هیچ‌گاه خداوند در کاشتن بذر کینه و نفرت در دل‌های مسلمانان رضایتی ندارد. و هم‌چنین به خوبی در این‌ سال‌ها روشن شده است که دشمنان اسلام چه میزان اهتمام و تلاش داشتند تا شکاف میان جامعة مسلمانان را روز به روز بیشتر کنند.
امیرالمؤمنین در خطاب به مسلمانان فرمودند: «ای مردم، خدای شما، پیامبر شما و کتاب شما یکی است. آیا خداوند به شما امر کرده تا با یکدیگر اختلاف داشته باشید و شما از فرمان او اطاعت می‌کنید، یا او شما را از اختلاف نهی نموده و شما در عصیان او به سر می‌برید؟»
این بیان به خوبی اشاره می‌کند که ما برای اتحاد و هم‌بستگی با برادران مسلمان خود چه نقاط اشتراکی داریم. ما همه در اطاعت از یک خدا و تابع فرامین یک کتاب و در آستان تربیت و اخلاق و مرحمت یک پیامبر هستیم.
پر واضح است که دشمن از اتحاد قدرتمند جامعه رو به رشد قریب به دو میلیارد نفری مسلمانان در هراس است. وقتی پژوهش‌های مرکز تحقیقاتی «پیو» خبر از رشد بی‌نظیر جمعیت مسلمانان در جهان دارد و اگر با همین نسبت پیش برویم حدوداً تا ۵۰ سال آینده پرجمعیت‌ترین دین جهان، اسلام خواهد بود! در چنین شرایطی اگر مسلمانان باهم اتحاد داشته باشند چه اتفاقی برای مستکبرین و دشمنان اسلام رخ خواهد داد؟ هر دشمن عاقلی در چنین شرایطی قطعاً اولین کاری که می‌کند این است که تفرقه و شکاف بین مسلمانان ایجاد می‌کند تا با تکفیر و برادرکشی این رشد جمعیت را کم کنند، تا فرصت بیشتری برای نفس کشیدن داشته باشند!
حال آیا درست است آب در آسیاب دشمن ریختن؟ چرا نقاط اختلاف و تفاوت‌ها را بهانه قرار دهیم تا بین خودمان دیوار بکشیم و کار دشمنان را آسان‌تر کنیم؟
امروز همان‌طور که مقام معظم رهبری در بیانات مختلف‌شان بر این فریضه تصریح نمودند، بر هر مسلمان واجب است تا تمام تلاش خود را در جهت نزدیکی با دیگر برادران ایمانی خود به کار ببندد. ما نباید امروز دست به رفتارهایی بزنیم و یا سخنانی را بر زبان بیاوریم که خاطر دیگر مذاهب را آزرده کند و برادران مسلمان ما را از ما برنجاند. این رنجش‌ها باعث کدورت‌هایی می‌شود و همین نفرت‌ها بهترین ابزار دشمن است برای نفوذ در صفوف مسلمین و وارد کردن ضربات مهلک بر تن و جان ایشان.
ما می‌توانیم با تلاش در راستای تقویت و تحکیم وحدت در میان مذاهب اسلامی، راه را برای پیشرفت جامعه مسلمانان و هم‌زیستی هر چه سالم‌تر آن‌ها فراهم کنیم. ما امروز باید هر ندای اختلافی را در نطفه خاموش کنیم و مراقب باشیم تا مهربانی و صمیمیتی که حاصل زحمات دلسوزان امت اسلامی در طول قرون گذشته است، هدر نرود. از امام صادق پرسیدند: «ما با سایر مسلمانان که از مذهب ما نیستند، چگونه رفتار کنیم؟» امام در پاسخ فرمود: «همان‌گونه که امامان شما با ایشان برخورد می‌کنند؛ به خدا سوگند امامان شما از مریض‌های ایشان عیادت می‌کنند و در تشییع جنازه‌های آن‌ها حاضر می‌شوند و به نفع و یا بر علیه آنان شهادت می‌دهند و اگر از آن‌ها امانتی در دست داشته باشند، خیانت نخواهند کرد».
ما هم مانند پیشوایان معصوممان رفتار کنیم و از هر آن‌چه مایة اختلاف است دوری کنیم.
صفایی