به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام رفیعی امشب در شبستان امام خمینی(ره) در ادامه سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم گفت: در آیه ۱۲۴ سوره بقره درباره حضرت ابراهیم علیه السلام سخن گفته‌شده است ؛ این اولین آیه‌ای است که اسم حضرت در قرآن ذکرشده و مربوط به اواخر عمر شریف این پیامبر الهی است و مربوط به مسئله مهم امامت می‌باشد.

وی افزود: در این آیه آمده است خداوند حضرت ابراهیم علیه السلام را آزمایش کرد به «کلماتی» و حضرت نیز با موفقیت تمامی امتحانات را پشت سر گذاشت و سپس خداوند نیز او را به امامت منصوب نمودند.( وَإِذْ ابتلی إِبراهیمَ ربّه بِکَلمات فأتمهنّ قالَ إِنّی جاعِلُکَ لِلنّاسِ إِماماً قالَ وَمِنْ ذُرّیتی قالَ لا یَنال عَهدی الظّالمین).

سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: منظور از «کلمات» همان آزمون‌ها و ابتلائات و آزمایش‌هایی است که به‌صورت سلسله وار از سوی خداوند برای حضرت ابراهیم علیه السلام در نظر گرفته‌شده بود که ذبح فرزندش اسماعیل علیه السلام، در آتش افتادن و شکستن بت‌ها و مبارزه با بت‌پرستان نمونه‌ای از این آزمایش‌های سخت الهی بود.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی یادآور شد: امتحانات الهی مختلف هست و هیچ‌کس نمی‌تواند از این آزمون‌ها در درگاه الهی معاف شود؛ امتحانات الهی فراگیر بوده و هر چه مقام معنوی انسان بالاتر رود، آزمون‌ها نیز سخت‌تر خواهد شد.

وی تأکید کرد: در آزمایش‌های الهی وظایفی برای بندگان وجد دارد که اولین آن‌ها پذیرش امتحان و تسلیم شدن در مقابل خداوند است. واقعه کربلا، صحنه سخت‌ترین آزمایش الهی برای سید الشهداء بود و در شب معراج نیز خداوند به رسول خدا فرمودند که شما را به گرسنگی(شعب ابی‌طالب) با تکذیب از سوی کفار و شهادت عترت و خاندانت(حضرت علی، حضرت زهرا، امام حسن، امام حسین و دیگر معصومین علیهم السلام) امتحان خواهم کرد که نبی گرامی اسلام در هر سه مورد فرمودند قبول کردم و تسلیم هستم.

حجت‌الاسلام رفیعی در ادامه گفت: امتحانات الهی امتیازاتی دارد و هر چه سخت‌تر باشد امتیازش هم بیشتر هست؛ لذا خداوند به امام حسین علیه‌السلام بالاترین و بیشترین اجر را عنایت کرده‌اند.

استاد حوزه علمیه افزود: وقتی‌که خداوند حضرت ابراهیم علیه السلام را با سلسله آزمایش‌ها امتحان کرد مقام امامت را به ایشان عطا نمود. حضرت ابراهیم علیه السلام در ابتدا نبی بود و سپس رسول شد و در اواخر عمرشان منصب امامت را از سوی خداوند دریافت نمود اما رسول گرامی اسلام هم نبی بود و هم رسول بود و هم امام بودند و هر سه مقام را داشتند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به عقیده شیعه، امام از سوی خداوند انتخاب می‌شود و اداره‌کننده دین و دنیای مردم است و باید معصوم باشد. به همین خاطر امامت در اصل یک عهد خدایی است و این عهد به ظالمان نمی‌رسد و منظور از ظالمان کسانی هستند که به خدا شرک بورزند، گناهان کبیره و صغیره انجام بدهند و حق‌الناس داشته باشند.