به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، نشست شورای فرهنگ عمومی استان قم عصر چهارشنبه با محوریت ارائه گزارش دستگاه‌های اجرایی در حوزه حجاب و عفاف با حضور آیت‌الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س)‌و امام‌جمعه قم در سالن جلسات پژوهشکده علامه طباطبایی(ره) حرم مطهر برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سید موسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم از برگزاری نمایشگاه‌های مختلف با محوریت موضوع حجاب و عفاف در نقاط مختلف استان قم یاد کرد و گفت: موضوع حجاب و عفاف در نشست‌ها و همایش‌های فرهنگی مختلف مورد تاکید قرار گرفته است.

محمود سیجانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با اشاره به اینکه خوشه پوشاک به‌عنوان یکی از عرصه‌های سرمایه‌گذاری در قم شناخته شده است، اظهار کرد: تاکنون اقدامات ویژه در حوزه تولید پوشاک و اجزای مختلف آن دنبال شده است؛ در حوزه عرضه پوشاک نیز با محوریت اصناف و اتحادیه‌ها فعالیت‌های مختلف برای نظارت بر نوع پوشاک عرضه‌شده انجام می‌شود.

همچنین، محمدکاظم لطفی قائم مقام صدا و سیمای استان قم برگزاری هفت هیأت اندیشه‌ورز در این مجموعه یاد کرد و افزود: مهمانان، مجریان و کارشناسان نسبت به اهمیت رعایت قوانین حجاب و عفاف آگاه شده‌اند و تاکنون برنامه‌های تلویزیونی مختلفی با موضوع حجاب و عفاف از شبکه قم نمایش داده شده است.

مهرداد حاجی‌زاده معاون امور اجتماعی نیروی انتظامی استان قم با بیان اینکه نیروی انتظامی در کنار تعامل با مردم مأموریت‌های مطالبه‌گری را دنبال می‌کند، مطرح کرد: با استفاده از سامانه ناظر شکایت‌های مردم نسبت به ناهنجاری‌های فرهنگی و صوتی در خیابان‌ها را دنبال کرده‌ایم.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم از برگزاری مسابقات فرهنگی با محوریت حجاب و عفاف یاد کرد و گفت: مبلغان در کنار فعالیت‌های تبلیغی خود به موضوع حجاب و عفاف نگاه ویژه دارند و در این راستا نیز بسته‌های فرهنگی مورد نیاز در اختیار این افراد قرار داده می‌شود.

وی با بیان اینکه در فضای تبلیغات محیطی استان نیز به موضوع حجاب و عفاف توجه داشته‌ایم، مطرح کرد: با استفاده از ظرفیت روحانیون ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و احیای امر به معروف و نهی از منکر را با تذکر لسانی دنبال کرده‌ایم.

حمیدرضا دژاکام مدیرکل آموزش و پرورش استان قم به‌عنوان دیگر عضو این شورا با اشاره به اینکه ۲۱ برنامه در حوزه حجاب و عفاف برای دانش‌آموزان برنامه‌ریزی شده است، تصریح کرد: با توجه به حساسیت و اعتبار ویژه شهر مقدس قم در تفاهم‌نامه‌های خود با دفتر تبلیغات اسلامی، مجموعه ریحانه‌النبی و جامعه‌المصطفی ترویج گفتمان حجاب و عفاف را با استفاده از ظرفیت روحانیون در مدارس دنبال می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از رانندگان آزاد برای سرویس مدارس توسط خانواده‌ها گاهی می‌تواند آسیب‌هایی را به دنبال داشته باشد به همین علت امیدواریم با مشارکت دستگاه‌های نظارتی بتوانیم نسبت به عملکرد این رانندگان نظارت داشته باشیم.

ابوالقاسم مقیمی مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم از برگزاری نمایشگاه‌های حجاب و عفاف به صورت دوره‌ای در مراکز مختلف شهرداری یاد کرد و گفت: با مشارکت دستگاه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی استان قم در راستای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف همایش‌ها و طرح‌های فرهنگی مختلفی دنبال شده است.

رضا سلیقه مدیرکل بهزیستی استان قم نیز طی سخنانی با اشاره به اینکه بیش از ۲۶ هزار خانواده زیر نظر این اداره‌کل هستند، مطرح کرد: چهار هزار نفر از این خانواده‌ها بدون سرپرست یا بدسرپرست هستند که به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد افراد پذیرش‌شده آسیب‌دیده بومی استان قم نیستند، تصریح کرد: سالیانه بیش از هزار خانم آسیب‌دیده در مرکز بحران بهزیستی استان قم پذیرش می‌شوند و این نشان از آمار بالای مهاجرت این بانوان از استان‌های مجاور به قم است.

کاویانی مدیرکل کار، رفاه و تعاون اجتماعی استان قم با اشاره به تفکیک انجام شده میان کارمندان بانوان و آقایان عنوان کرد: رفع آسیب‌های اجتماعی با محوریت برگزاری نشست‌های صیانت از جایگاه خانواده دنبال می‌شود.

مهدی کبیری فرمانده ناحیه مقاومت بسیج امام حسین(ع) سپاه استان قم با اشاره به اینکه ۷۵ درصد فعالیت‌های بسیج زنان با موضوع حجاب و عفاف و محوریت پایگاه‌ها و حوزه‌های خواهران در مناطق مختلف استان قم دنبال می‌شود، تصریح کرد: پایگاه‌ها و حوزه‌های مقاومت برادران نیز در برنامه‌های مختلف خود از جمله یادواره‌های شهدا و نمایشگاه‌ها به موضوع حجاب و عفاف به ویژه سبک زندگی اسلامی توجه دارند.

روح‌اله فاتح مدیر فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه در حوزه فرهنگ حجاب و عفاف کارهای مختلفی در معاونت فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه صورت گرفته است، اظهار کرد: در آینده نزدیک در این حوزه شاهد تغییرات اساسی خواهیم بود.