به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیها السلام، حجت‌الاسلام صادقی واعظ عصر امروز در سالروز میلاد امام حسن عسکری علیه‌السلام در شبستان امام خمینی(ره) گفت: دوران کوتاه امامت امام حسن عسکری علیه‌السلام یکی از سخت‌ترین دوران‌ها درمیان امامت حضرات معصومین و درعین‌حال دوران شکوفایی مکتب تشیع است.

وی افزود: شهر سامرا در آن زمان قبل از اینکه به‌عنوان یک شهر و بلاد شناخته شود، به‌عنوان اردوگاه نظامی بنی‌عباس شناخته می‌شد؛ حضرت زمانی که به سامرا انتقال داده شدند، برای این بود که ایشان را تحت نظر داشته باشند تا بدین واسطه بتوانند مانع از تولد فرزندشان حضرت ولی‌عصر(عج) شوند و اگر هم متولد شد، او را به قتل برسانند چراکه مژده ظهور و آمدن حضرت ولی‌عصر(عج) قبل از تولد مبارکشان در کتب مختلف داده‌شده بود.

سخنران حرم بانوی کرامت یادآور شد: پی بردن به زمان تولد امام زمان علیه‌السلام درواقع یکی از دلایل نگهداری امام حسن عسکری در سامرا بود درحالی‌که امام در این خصوص می‌فرماید مثال ولادت فرزندم همانند ولادت موسی می‌باشد و به همین خاطر هیچ‌گونه آثار حمل در حضرت نرجس نبود و زمانی که حضرت نیز متولد شدند احدی از ولادت حضرت به‌جز خواص خبردار نشدند.

وی خاطرنشان کرد: عداوت و سخت‌گیری‌هایی که در حق امام حسن عسکری علیه‌السلام صورت گرفت نتوانست مانع هدایت‌گری و گسترش معارف الهی شود و بالاترین آمار جذب به مکتب تشیع و گسترش معارف دینی در زمان امام حسن عسکری علیه‌السلام از دو طریق بسیار مهم صورت گرفته است.

حجت‌الاسلام صادقی واعظ در ادامه گفت: تربیت اصحاب بی‌نظیر و نواب خاص و عام و نمایندگان مختلف در بلاد مختلف یکی از روش‌های امام حسن عسکری علیه‌السلام برای گسترش دین بود که این نمایندگان در بلاد مختلف انجام‌وظیفه می‌کردند و مردم نیز با مراجعه به آن‌ها معارف الهی را دریافت می‌نمودند.

وی افزود: روش دوم حضرت نیز مربوط به مکاتبات عمومی و خصوصی با شیعیان و نمایندگان می‌باشد که این مکاتبات حاوی مسائل اعتقادی، شرعیات، اخلاقیات، مسائل اجتماعی و… می‌باشد که امام از این طریق شیعیان را تقویت نموده‌اند و دوران شکوفایی مکتب تشیع را رقم‌زده‌اند.