به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، نشست تولیت‌های آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه کشور به میزبانی آستان قدس رضوی در راستای همکاری و هم‌افزایی بیشتر این آستان‌ها در حرم مطهر رضوی برگزار شد.

در این نشست گزارش عملکرد کارگروه‌های تخصصی اجلاسیه تولیت‌های اعتاب مقدس جهان اسلام توسط نمایندگان آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی ارائه شد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی در حاشیه این نشست طی گفت‌وگویی با خبرنگاران با اشاره به اهمیت و لزوم تقویت تعامل و ارتباط مستمر میان آستان‌های مقدس به‌منظور ارائه خدمات مطلوب‌تر به زائران گفت: رفاه و امنیت زائرین و رفع مشکلات صدور روادید و تمهیداتی برای تسهیل زیارت در ایران اسلامی از مواردی بود که در این نشست به آن پرداخته شد.

وی از برگزاری چهارمین اجلاسیه تولیت های آستان های مقدس و بقاع متبرکه جهان اسلام در قم خبر داد و افزود: دومین نشست تولیت‌های آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی در شهر شیراز و در جوار آستان مقدس احمد بن موسی(ع) برگزار خواهد شد.

همچنین، آیت‌الله سید محمد سعیدی تولیت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها به بیان گزارشی از چهارمین اجلاسیه تولیت‌های اعتاب مقدس و بقاع متبرکه جهان اسلام در قم پرداخت.

در پایان این نشست از سه نرم افزار «سامان»، «پرتال مشترک آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه جهان اسلام» و بستر «ارتباط ویدئوکنفرانس» رونمایی شد.
در بحث تعاملات میان آستان‌های مقدس، یکی از مشکلات، گردش مکاتبات اداری و تبادل اطلاعات از طریق شبکه‌های اجتماعی بود که از امنیت لازم برخوردار نبودند به همین جهت در این نشست نرم‌افزار «سامان» روی بستر سرورهای آستان قدس رضوی بومی‌سازی شد.

این نرم‌افزار علاوه بر گردش مکاتبات اداری امکان نظارت بر پروژه‌های مشترک اعتاب را فراهم می‌کند. این نرم‌افزار به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی خدمات ارائه می‌کند.

پرتال مشترک آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه جهان اسلام دومین محصول نرم‌افزار رونمایی شده در این نشست بود. در این سایت به سه زبان امکاناتی مانند پخش زنده تصاویر اعتاب مقدس، وقف و نذر، معرفی آستان‌های مقدس، معرفی تولیدات مکتوب و منشورات، زیارت نیابتی، اخبار و اطلاعیه اعتاب مقدسه و سامانه تهیه غذای متبرک برای زائران اعتاب به کاربران در بستر اینترنت ارائه می‌‌شود.

ارتباط ویدئوکنفرانس سومین محصول نرم‌افزاری بود که در نخستین نشست تولیت‌های آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی به بهره‌برداری رسید. نرم‌افزار ویدئوکنفرانس روی سرورهای آستان قدس رضوی بومی شده و امکان ارتباط زنده با تولیت کاظمین (ع) را فراهم کرد.

گفتنی است، آیت‌الله سید علی‌اصغر دستغیب شیرازی تولیت آستان احمد و محمد بن موسی، حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران، حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر نماینده مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت، آیت‌الله محمد محمدی ری شهری تولیت آستان مقدس عبدالعظیم حسنی علیه السلام و حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی‌نژاد مشاور تولیت حرم بانوی کرامت از جمله شخصیت‌های حاضر در این نشست بودند.