پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام: دهمین روز ماه ربیع‌الثانی سال ۲۰۱ هجری شهر قم، هرگز شباهتی به ماه‌ها و سال‌های قبل از آن نداشت. چشمان اشک‌بار و دل‌های آکنده از غم و اندوه ساکنان این شهر، پیکر مطهر میهمان چند روزه خود را از محل سکونتش در بیت‌النور به‌سوی جایگاه ابدی او بدرقه می‌کردند. همان چشمانی که هفده روز پیش، با اشک شوق، به استقبال دختر موسی‌بن‌جعفر علیه‌السلام رفته بودند، این‌بار می‌بایست نظاره‌گر تشییع باشکوه دختر رسول‌خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله به‌سوی آرامگاه او در «باغ بابلان» باشند. هفدهمین روز سکونت خواهر امام رضا علیه‌السلام، گویا آخرین روزی بود که ساکنین این شهر مفتخر به میزبانی مسافر مدینه بودند و زمین قم، آن روز پیکر مطهر بانویی را در قلب خود جای می‌داد که به فرموده امام صادق علیه‌السلام خداوند به شفاعت او همه شیعیان را وارد بهشت خواهد نمود. (بحار الانوار، ج۶، ص۲۲۸)
ورود حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام به شهر قم و دفن پیکر مطهر آن بانوی کریمه در این شهر را، هرگز نمی‌توان یک حادثه و اتفاق ناگهانی تصور نمود؛ چراکه خود حضرت پس از واقعه‌ی شهادت همراهانش در ساوه و شدید شدن بیماری‌شان می‌فرمایند: «مرا به شهر قم ببرید؛ زیرا از پدرم شنیدم که می‌فرمود: شهر قم مرکز شیعیان ماست.» (ودیعه آل‌محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله، ص۱۲) بدون شک ایشان برای عزیمت و سکونت در قم، به فرمان پدر و روایت جد بزرگوارشان امام صادق علیه‌السلام که فرموده بودند: «هرگاه [در تنگناهای زندگی قرار گرفتید و] بلاها و مصیبت‌ها به شما روی آورد، به سوی قم بروید؛ چون آنجا پناهگاه فرزندان فاطمه علیهاالسلام است» (بحارالانوار، ج۵۷، ص۲۱۵) عمل کرده‌ بودند و می‌دانستند حرکت به سوی قم، حرکت به سمت شهری ‌است که خداوند ولایت و محبت اهل‌بیت علیهم‌السلام را با طینت اهل آن شهر عجین کرده است. (بحارالانوار، ج ۵۷، ص ۲۱۶)
مریم آل‌طه رهسپار دیاری می‌شدند که حضرت صادق علیه‌السلام، راز «قم» نامیده شدن آن را به‌خاطر یاری، همراهی و استقامت اهل آن، با قائم آل‌محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله هنگام قیام و ظهورش دانسته‌اند. (بحارالانوار، ج۵۷، ص۲۱۶) و پس از تلاوت آیه‌ی شریفه: «فاذا جاء وعد اولیهما بعثنا علیکم عبادا لنا اولی باس شدید فجاسوا خلال الدیار و کان وعدا مفعولا؛ [ای بنی اسرائیل! ] پس هنگامی که وعده [تحقق] نخستین آن دو فرا رسد، بندگانی از خود را که سخت نیرومندند بر شما می‌گماریم؛ تا میان خانه‌ها[یتان] به جست و جو در آیند، و این تهدید تحقق یافتنی است.» (اسراء/ ۵) در پاسخ به سوال یاران خود که می‌خواستند بدانند: «این گروه چه کسانی هستند؟» سه بار می‌فرمایند: «به خدا سوگند! آنان اهل قم هستند.» (بحارالانوار، ج ۵۷، ص ۲۱۶)
شهری که بنیان‌گذار فقه جعفری جایگاه علمیش را این گونه بیان می‌فرماید: «زمانی می‌رسد که از قم علم و دانش به دیگر شهرها از شرق تا غرب عالم منتشر می‌شود، تا جایی‌که این شهر اسوه و الگوی شهرهای دیگر گشته و هیچ کس در روی زمین باقی نمی‌ماند که از قم به او بهره‌های علمی و دینی نرسد تا آنکه زمان ظهور حجت خدا و قائم ما فرا رسد». (بحارالانوار، ج ۶۰، ص ۲۱۳) و ده‌ها سال قبل از ورود حضرت معصومه علیهاالسلام به آن، حتی رحلت و دفن ایشان در این شهر را خبر داده بودند: «آگاه باشید که برای خدا حرمی است و آن مکه است؛ و برای پیامبر خدا حرمی است و آن مدینه است. و برای امیرمؤمنان حرمی است و آن کوفه است. بدانید که حرم من و فرزندانم بعد از من، قم است. آگاه باشید که قم، کوفه کوچک ماست، بدانید بهشت هشت دروازه دارد که سه تای آن ها به سوی قم است. بانویی از فرزندان من به نام فاطمه، دختر موسی، در آن جا رحلت می کند که با شفاعت او، همه شیعیان ما وارد بهشت می شوند.»
حرم و بارگاهی با عظمت، که امام جواد علیه‌السلام بهشت را به زائران او نوید داده‌اند: «کسى که قبر عمه ام را در قم زیارت کند، سزاوار بهشت است.» همانگونه که امام رضا علیه‌السلام پاداش زائر با معرفت او را بهشت می‌دانند: «کسى که فاطمه معصومه را زیارت کند، در حالى که معرفت به حق او داشته باشد، پاداش او بهشت است».
پس؛ سلام بر تو اى دختر رسول خدا، سلام بر تو اى دختر فاطمه و خديجه، سلام بر تو اى دختر امير مؤمنان، سلام بر تو اى دختر حسن و حسين، سلام بر تو اى دختر ولىّ خدا، سلام بر تو اى خواهر ولىّ خدا، سلام بر تو اى عمّه ولىّ خدا، سلام بر تو اى دختر موسى بن جعفر، رحمت و بركات خدا بر تو باد…
این سلام‌ها نه از زبان ما زائران و گدایان آستان بانوی کریمه، بلکه زیارتنامه‌ای است که، حضرت رضا علیه‌السلام به‌طور خاص در شأن حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها صادر کرده و فرموده‌اند: «من زار المعصومه بقم کمن زارنی؛ کسی که معصومه را در قم زیارت بکند مانند آن است که مرا زیارت کرده است.» [ریا حین الشریع، ج۵، ص۳۵] وجود زیارت‌نامه‌ی اختصاصی یکی دیگر از شواهد مقام و عظمت استثنایی ایشان در خاندان عصمت و طهارت می‌باشد، چراکه بعد از فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها، تنها زیارتی که از امام معصوم برای یک بانو نقل شده، زیارت حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها است و هیچ‌یک از بانوان دیگر زیارت مخصوص از زبان امام ندارد. و انتساب لقب «معصومه» در روایت فوق از سوی حضرت رضا علیه‌السلام به خواهرشان فاطمه سلام‌الله‌علیها نشان دهنده‌ی عالی‌ترین مقام معنوی یعنی مقام عصمت برای اوست و گرنه نام آن حضرت معصومه نبوده است.
پس؛ به سوى خداوند تقرّب مى‎جویم با محبت شما و بیزازى از دشمنان شما…
ای فاطمه! در روز قیامت، شفیع ما باش که تو در نزد خدا، جایگاهی ویژه برای شفاعت داری.
آمین یا رب‌العالمین.
محرم کلاردهی