به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، نشست شورای فرهنگ عمومی استان قم عصر امروز با موضوع حجاب و عفاف در سالن جلسات پژوهشکده علامه طباطبایی(ره) حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) برگزار شد.

آیت‌الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س)، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، محمدرضا هاشمی سرپرست استانداری قم و جمعی دیگر از مدیران و مسئولان استانی در این نشست حضور داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی بیاتی یکی از روحانیون فعال در عرصه حجاب و عفاف در نشست شورای فرهنگ عمومی استان قم به معرفی طرح پارسا به‌منظور رفع ناهنجاری‌های مختلف در حوزه حجاب و عفاف پرداخت.

مهرداد حاجی‌زاده معاون امور اجتماعی نیروی انتظامی استان قم با اشاره به اینکه مردم اصناف متخلف را به سامانه ناظر نیروی انتظامی معرفی می‌کنند، تصریح کرد: ظرفیت طرح پارسا می‌تواند در قالب این سامانه مورد استفاده قرار گیرد تا نتایج مورد نظر زودتر حاصل شود.

وی با بیان اینکه شاخص‌های دوره‌های آموزشی در طرح پارسا باید تعریف شود، مطرح کرد: استفاده از ظرفیت مردمی موضوع مهمی است اما باید جامعه مخاطب خود را مورد توجه قرار دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید اسماعیل حسینی‌مقدم مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با تاکید بر اینکه دستگاه‌های مرتبط با موضوع حجاب و عفاف می‌توانند مبانی طرح پارسا را مورد بررسی قرار دهند، گفت: وضعیت حجاب و عفاف در قم مناسب نیست چراکه برخی درحال حرمت‌شکنی حریم قم هستند و ما باید با انجام کارهای کارشناسی نسخه اثرگذار کوتاه مدت را دنبال کنیم تا این نسخه کم‌ترین آسیب را نیز به دنبال داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا عزت‌زمانی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم از اصناف به‌عنوان مجری مناسبی برای طرح پارسا نام برد و افزود: اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان با استفاده از ظرفیت مساجد و روحانیون از اجرای این طرح حمایت می‌کند.

همچنین، سید ابراهیم صحفی عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف قم مطرح کرد: اتاق اصناف قم ۵۸ اتحادیه دارد که در هر کدام از این اتحادیه‌ها نزدیک به ۲۰ نفر درحال فعالیت هستند، اتحادیه‌های آرایشگاه زنانه، عکاسان و فیلم‌برداران و فروشندگان پوشاک مرتبط با حجاب و عفاف هستند که برای هر کدام از آن‌ها برنامه‌ریزی ویژه را دنبال کرده‌ایم.

*برگزاری همایش حجاب و عفاف ویژه آرایشگاه‌های زنانه قم

وی اضافه کرد: در اتحادیه آرایشگاه‌های زنانه هزار و ۲۷۰ واحد صنفی دارای پروانه و بیش از ۳۰۰ واحد صنفی بدون پروانه عضویت دارند که برای این افراد هفته آینده نشستی در حوزه حجاب و عفاف برگزار خواهد شد.

عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف قم با اشاره به اینکه واحدهای بدون پروانه یکی از آسیب‌های اصناف هستند، تصریح کرد: در فضای مجازی فروشگاه‌هایی درحال فعالیت هستند که هیچ اشرافی نسبت به عملکرد آن‌ها نداریم و از نظر قانونی نیز نمی‌توانیم به فعالیت آن‌ها نظارت کنیم.

وی ادامه داد: اکنون رکود شدید در بازار حاکم است و برخی از واحدها نمی‌توانند هزینه اجازه مغازه‌های خود را تامین کنند و در این شرایط باید با اصناف تعامل بیشتری داشته باشیم؛ روسای اتحادیه‌ها با توجه به اینکه منتخب اصناف هستند می‌توانند از تعامل خود برای رفع مشکلات استفاده بیشتری داشته باشند.

رضا سیار فرماندار قم با تاکید بر اینکه برخوردهای سلبی با واحدهای صنفی متخلف در حوزه حجاب و عفاف به صورت مطلوب دنبال شده است، گفت: باید به جایی برسیم که از ظرفیت اصناف به‌عنوان یک مجموعه محوری برای رفع آسیب‌های موجود استفاده کنیم.

سید محمدرضا هاشمی سرپرست استانداری قم با بیان اینکه استانداری قم در راستای تامین اعتبار طرح پارسا آمادگی لازم را داراست، عنوان کرد: با توجه به اینکه تاکنون جلسات مختلفی در شورای فرهنگ عمومی با موضوع حجاب و عفاف برگزار شده است اکنون باید به یک راهکار اجرایی برای رفع مشکل برسیم و اگر تصمیمی گرفته می‌شود مجموعه‌های مختلف باید مشارکت لازم را داشته باشند.

*مرزهای حجاب و عفاف درحال شکسته شدن است

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ضمن تقدیر از دغدغه دستگاه‌های اجرایی نسبت به رفع آسیب‌های موجود در حوزه حجاب و عفاف تصریح کرد: اکنون مرزهای حوزه حجاب و عفاف درحال شکسته شدن و کار افراد متدین درحال سخت‌تر شدن است اما امیدواریم اجرای این طرح با سرعت قابل توجه دنبال شود و در صورت نیاز می‌توانیم از جایگاه مجلس نیز برای فعال‌سازی ظرفیت‌های ملی نیز استفاده کنیم.