به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیها السلام، حجت‌الاسلام احمدی عصر یکشنبه در شبستان امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه سنت‌های الهی قابل‌تغییر نیستند گفت: امتحان الهی از مخلوقات و انبیاء الهی یکی از سنت‌های غیر قابل‌تغییر است و هیچ‌کس معاف از این سنت نیست، فقط نوع امتحانات مخلوقات و انبیاء الهی فرق می‌کند.

وی افزود: یکی از پیامبران الهی که در طول زندگانی خود همواره مورد امتحان الهی قرار گرفت و با موفقیت آزمون‌های الهی پشت سر گذاشت و سربلند از آن بیرون آمد، حضرت ابراهیم علیه‌السلام است که به فرموده مرحوم کلینی حدود ۳۰ آزمون الهی توسط حضرت ابراهیم علیه‌السلام با موفقیت به اتمام رسید.

سخنران حرم بانوی کرامت با اشاره به امتحانات حضرت ابراهیم علیه‌السلام خاطرنشان کرد: یکی از امتحانات حضرت ابراهیم علیه‌السلام مربوط به توحید و گذشتن از جان بود؛ زمانی که حضرت بت‌ها را شکست به خشم نمرود گرفتار شد و نمرود دستور داد کوهی از آتش برای سوزاندن حضرت مهیا نمایند به‌گونه‌ای که از حرارت آتش حتی پرندگان نیز نمی‌توانستند از بالای آتش پرواز نمایند.

حجت‌الاسلام احمدی یادآور شد: به آتش انداختن حضرت ابراهیم علیه‌السلام  با توجه به گستردگی آتش دچار مشکلی شد و کسی نمی‌توانست نزدیک آتش برود؛ در این شرایط شیطان در قامت یک انسان استفاده از منجنیق را به نمرودیان آموزش داد و حضرت را با منجنیق به سمت آتش انداختند.

وی در ادامه گفت: زمانی که حضرت به سمت آتش پرتاب شد، ملائکه به سراغ حضرت رفتند تا کمک نمایند اما حضرت قبول نکرد و خطاب به ملائکه گفت خداوند ناظر و سامع بر اعمال و احوال من است و فقط از خداوند امداد می‌طلبم که خداوند به آتش دستور گلستان شدن صادر کرد و حضرت با سلامت بر درون آتش فرود آمد.

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه علیها السلام تأکید کرد: گاهی مواقع انسان از یاد خدا غافل می‌شود و همین مسئله باعث می‌شود گرفتاری زیادتر شود. زمانی که یوسف علیه السلام به زندانی در حال آزاد شدن سفارش نمود که به عزیز مصر زندانی شدنش را یادآوری نماید، همین مسئله باعث شد این پیامبر الهی سال‌ها در زندان گرفتار بماند.

وی خاطرنشان کرد: فاصله گرفتن از درگاه الهی انسان را گرفتار می‌کند درحالی‌که تمامی امور به اراده خداوند است و بشر هیچ قدرت و اراده‌ای ندارد.