به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، سبک زندگی قرآنی، سبک زندگی اسلامی، این‌ها همه واژه‌هایی است که در جامعه امروز زیاد به نقل از رهبر معظم انقلاب به گوش می‌رسد اما اینکه سبک زندگی قرآنی به گذاشتن قرآن در طاقچه و یا رد کردن عزیزان و دوستان از زیر قرآن است سؤالی است که باید به آن پاسخ گفته شود زیرا متأسفانه وقتی از عده‌ای می‌خواهی که زیست قرآنی داشته باشند عملاً به این شکل رفتار کرده و قرآن را به علت تقدس آن در گنجینه‌های نفیسی نگه‌داری کرده اما به‌صورت عملی در زندگی آن‌ها نشانه‌ای از عمل به قرآن نیست.

از آنجایی‌که برای فهم قرآن و زیست قرآنی و همچنین عمل به دستورات قرآن  باید به سراغ معلمان آن یعنی اهل‌بیت علیه‌السلام رفت به سراغ خانم حیدری مجد از اساتید جامعه الزهرا(س) رفته و از ایشان خواستیم تا اسلوب‌های زندگی قرآنی و از همه مهم‌تر شاخصه زیست قرآنی و ازدواج قرآنی را برای ما با توجه به خطبه‌های گران‌بهای امام علی علیه‌السلام در نهج‌البلاغه تبیین کنند.

خانم حیدری مجد با اشاره به اینکه زندگی قرآنی به بالای سر گرفتن قرآن و زیر پا گذاشتن آیات قرآن نیست بلکه اصول و مؤلفه‌های زندگی قرآنی را باید به استناد به نهج‌البلاغه فهمید بر اساس خطبه ۱۷۶ نهج‌البلاغه به‌صورت دقیق  اصول و مؤلفه‌های زندگی قرآنی را برای ما تبیین کرد.

وی افزود: منظور از زندگی قرآنی این است که قرآن در فکر و متن زندگی‌ها جریان داشته و در تمامی لحظات زندگی انسان روح عمل به آیات قرآن کریم حاکم باشد.

استاد حوزه علمیه خواهران گره فکری را بزرگ‌ترین آسیب زندگی‌های امروز عنوان کرد، گفت: امام علی علیه السلام راهکار درمان گره های فکری را این آیه قرآن می‌دانند که می‌فرماید« رَبُّنَا اللَّهُ» یعنی اگر کسی مربی خود را به معنای حقیقی کلمه خدا بداند هرگز در زندگی احساس پوچی و شکست نکرده و دچار گره فکری و افسردگی نمی‌شود؛ زیرا می‌داند که همان‌طور که پدر و مادر تمامی ابزار رشد فرزند خود را فراهم می‌کنند کسی که خداوند را رب خود می‌داند، معتقد است که خداوند نیز تمام اسباب سعادت و رشد آدمی را فراهم می‌کند.

حیدری مجد ادامه داد: مادر باوجوداینکه انسان بوده و هوای نفس دارد، سعی می‌کند به هر شکلی که شده تمام اسباب رشد  فرزند خود را فراهم کند حال تصور کنید خداوند که خالق انسان بوده و از مادر به انسان مهربان‌تر بوده و هوای نفس ندارد به چه شکل بستر تربیت آدمی را فراهم می‌کند.

وی افزود: اگر نگرش« رَبُّنَا اللَّهُ» بر زندگی انسان حاکم شود، انسان در زندگی خود به دنبال گناه نرفته و از بسیاری از رذایل اخلاقی دوری می‌کند.

استاد حوزه علمیه خواهران خاطرنشان کرد: وقتی بیان می‌کنیم « رَبُّنَا اللَّهُ» یعنی خداوند تربیت‌کننده ما و تدبیرگر عالم است و خود به بهترین شکل اسباب رشد آدمی را فراهم می‌کند.

حیدری مجد ادامه داد: آیه« إِنَّ الَّذينَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَيهِمُ المَلائِكَةُ أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا وَأَبشِروا بِالجَنَّةِ الَّتي كُنتُم توعَدونَ» در حقیقت بیانگر دو نوع توحید است یکی توحید در الوهیت و دیگر توحید در ربوبیت یعنی بیان می‌کند که خداوند خالق من(انسان) است و در کنار خالق بودن هر آنچه برای رشد و سعادت آدمی لازم است را خداوند به‌حکم مقام ربوبیت خود در مسیر سعادت آدمی قرار داده است.

وی افزود: لازمه رسیدن به این تفکر و نگرش و فهم مقام ربوبیت نیازمند انجام واجبات و پرهیز از محرمات است و اگر کسی به این قانون خدا عمل نکند در مسیر تربیت هرروز دارای احساس و رویکردهای مختلف خواهد بود؛ درحالی‌که اگر به قانون الهی عمل کرده و به انجام واجبات و ترک محرمات پایبند باشد در زندگی خود به استناد مقام ربوبیت به موفقیت رسیده و به ثبات احساس رسیده و دچار گره های فکری نمی‌شود چون معتقد است که خداوند عظیم‌الشأن از لحظه لحظه زندگی انسان غافل نیست و ابزار کمال و رشد را در عالم وجود برای او ایجاد می‌کند.

ناملایمات زندگی نتیجه غفلت و اشتباهات آدمی است

استاد حوزه علمیه خواهران سختی و ناملایمات زندگی را به استناد آیات قرآن کریم نتیجه غفلت و عملکرد انسان عنوان کرد، گفت: خداوند رحمان و رحیم است و تمام صفات عالی را دارد و احسن التقدیر است و چون احسن التقدیر است هیچ‌گاه برای انسان بد نمی‌خواهد بنابراین ناملایمات نتیجه اشتباهات انسانی و گناهان انسان است.

حیدری مجد فطرت را مهم‌ترین ابزار و نعمت خداوند در مسیر کمال به آدمی توصیف کرد، افزود: انسان به‌وسیله عقل و نعمت فطرت خیرخواه است و اگر با استناد به این دو گوهر و آداب دینی حرکت کرده و حلال و حرام را رعایت کند و خطر قرمزها را رد نکند به سعادت می‌رسد.

وی افزود: اگر انسان در زندگی خود را به گناه آلوده نکند مرگ عالی‌ترین مقامی است که انسان در عالم وجود به آن نائل می‌شود.

استاد حوزه علمیه خواهران ادامه داد: ازدواج وزندگی قرآنی به ازدواج وزندگی حضرت زهرا سلام‌الله علیها و امام علی علیه‌السلام گفته می‌شود که هرلحظه این ازدواج وزندگی مصداق عمل به آیات قرآن کریم است.

وی افزود: اولین چیزی که در این ازدواج وزندگی برجسته است، توجه به ایمان طرف مقابل است زیرا  تمامی مردان و بزرگان عرب از ابوبکر و عمر گرفته تا سایرین به خواستگاری حضرت زهرا سلام‌الله علیها رفتند و وعده مهریه‌های زیادی را به رسول خدا(ص) دادند اما حضرت زهرا سلام‌الله علیها به نشانه سکوت این خواستگاران را رد کردند.

استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: زمانی که ابوبکر و عمر این رفتار حضرت زهرا سلام‌الله علیها را مشاهده کردند سعی کردند با مکر و حیله امام علی علیه‌السلام را به خواستگاری حضرت زهرا سلام‌الله علیها بفرستند تا با پاسخ رد حضرت زهرا سلام‌الله علیها، امام علی علیه‌السلام تحقیر شوند.

حیدری مجد خاطرنشان کرد: ابوبکر و عمر با مکر تحقیر امام علی علیه‌السلام به سر مزرعه رفته و از امام علی علیه‌السلام خواستند که به خواستگاری حضرت زهرا سلام‌الله علیها برود و حضرت علی علیه‌السلام در پاسخ فرمودند که چیزی از دنیا ندارند ولی ابوبکر و عمر بر خواسته خود پافشاری کرد و به‌این‌ترتیب امام علی علیه‌السلام برای خواستگاری به نزد حضرت رسول صلی‌الله علیه و آله رفتند و حضرت زهرا سلام‌الله علیها به خاطر ایمان امام علی علیه‌السلام خواستگاری و ازدواج ایشان را پذیرفتند و پیامبر صلی‌الله علیه و آله به نشانه تکبیر سه مرتبه تکبیر گفتند.

در شرع مقدس اسلام تهیه جهیزیه بر عهده مرد است نه زن

وی افزود: حضرت رسول صلی‌الله علیه و آله درباره مهریه از امام علی علیه‌السلام پرسیدند که امام علی علیه‌السلام بیان فرمودند که از مال دنیا به زره جنگی دارند و حضرت رسول صلی‌الله علیه و آله دستور دادند آن زره را بفروشند و از آن زره۱۷ قلم وسایل جهیزیه که همگی گلی و درنهایت سادگی بودند خریداری شدند و به این تربیت جهیزیه از سوی امام علی علیه‌السلام تهیه شد؛ رسمی که متأسفانه امروز در جامعه ما واژگون شده و جهیزیه که به عهده مرد است از سوی زن تهیه می‌شود نه جهیزیه ساده متأسفانه جهیزیه کمرشکن و در مقابل دختران نیز خواسته‌ها و مهریه‌هایی دارند که انجام و اجابت آن از سوی مردم ممکن نیست.

استاد حوزه علمیه خواهران خاطرنشان کرد: بر اساس آنچه بیان شد معیار و ملاک اصلی ازدواج ایمان فرد است نه پول و سایر مسائل و ایمان به حدی در اعتلای درجه زندگی اهمیت دارد که خطبه عقد حضرت زهرا سلام‌الله علیها و امام علی علیه‌السلام در ابتدا از سوی خدا و پس‌ازآن از سوی حضرت رسول صلی‌الله علیه و اله در زمین به وکالت از امام علی علیه‌السلام خوانده شد.

حیدری مجد بابیان اینکه سراسر ازدواج حضرت زهرا سلام‌الله علیها و امام علی علیه اسلام نور برکت و ذکر و یاد خدا بود، گفت: امام علی علیه‌السلام و حضرت زهرا سلام‌الله علیها زندگی خود را در منزل استیجاری یعنی منزل ابو ایوب انصاری آغاز کردند اما این موضوع و مشکلات مالی نتوانست شیرینی و برکت این ازدواج را از بین ببرد شاخصه‌ای که باید مدنظر دختران باشد و همواره به دنبال ازدواج با مردانی نباشند که خانه و ماشین دارند بلکه ایمان جوان را ملاک ازدواج خود قرار دهند.

وی ادامه داد: ازدواجی مبارک است که به این شکل باشد و تبارک و مبارک به چیزی گفته می‌شود که باقی باشد و باید توجه داشت که ذکر تکبیر بیشترین ذکری بود که در شب ازدواج امام علی علیه‌السلام و حضرت زهرا سلام‌الله علیها تکرار شد و این ازدواج وزندگی یعنی آغاز زندگی بدون گناه.

استاد حوزه علمیه خواهران اظهار کرد: بر اساس آنچه بیان شد ازدواجی مبارک و باقی است که با یاد و ذکر و نام خداوند آغازشده باشد و بر معیار آیات قرآن کریم برپاشده بود و اگر ازدواج به این شکل و تبعیت از حضرت زهرا سلام‌الله و امام علی علیه‌السلام برگزار شود ازدواجی مبارک می‌شود.

حیدری مجد یادآور شد: همان‌طور که در ابتدای بحث طرح شد اگر نگرش و رویکرد کسی در زندگی «ربنا الله » شود قطعاً ازدواج وزندگی او نیز مانند امام علی علیه‌السلام و حضرت زهرا سلام‌الله علیها خواهد شد زیرا تمامی برکات زندگی اولیاء خدا به‌واسطه همین نگرش است.