به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، عده‌ای به بهانه آزادی و حقوق زن حجاب را حق فردی بانوان دانسته و بیان می‌کنند که بر اساس حقوق فردی حجاب امری اختیاری است و در مقابل عده‌ای دیگر به استناد آیات قرآن کریم حجاب را قانون الهی دانسته و رعایت آن را واجب می‌دانند همان‌طور که عمل به سایر آیات قرآن کریم واجب است.

اما اینکه حجاب خوب است یا نه عده‌ای به کشورهای اروپایی استناد کرده وبیان می‌کنند که بی‌حجابی از حقوق زنان است و همین حق و آزادی است که زنان غربی را به زنان موفق در سطح دنیا تبدیل کرده است. در مورد اینکه حجاب خوب است یا نه باید نظر متفکران غربی و نظر اسلام و قرآن کریم را دراین‌باره جویا شد.

درباره اینکه حجاب مختص اسلام است باید بیان شود که حجاب در تمامی ادیان وجود داشته و همان‌طور که در جامعه امروز زنان یهودی و بانوان راهبه مسیحی حجاب  کامل دارند، حجاب در همه ادیان و ملل وجود دارد و تنها تفاوت در حدود آن بوده است و حتی درگذشته بانوان راهبه مسیحی نه‌تنها حجاب داشته‌اند بلکه مطلقاً با مردان نامحرم ارتباط نداشته و در درون کلیسا زندگی کرده و به‌طور کامل ارتباط خود را با دنیای بیرون قطع می‌کردند؛ اما اسلام در پناه حجاب زمینه فعالیت‌های اجتماعی و بستر وظیفه همسرداری را برای زنان فراهم کرده است.

لئون تولستوی فیلسوف و نویسنده بزرگ روسی در آثار خود بیان می‌کند که سبب ازدیاد طلاق در اروپا که افکار عمومی را مشوش کرده، نبود حجاب است؛ مردان به‌واسطه معاشرت با زنان بدحجاب نسبت به همسر خود بی‌میل شوند».

اما اینکه حجاب و ماهیت حجاب چیست باخانم همتی از اساتید حوزه علمیه خواهران و کارشناس معارفی و مشاور آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها در این زمینه گفت‌وگو کردیم.

این کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها در سخنان خود مطرح می‌کند که ما برای آفرینش‌ها و آفریده‌های خود حق مالکیت قائل هستیم برای نمونه یک کتاب را خلق می‌کنیم، یک اثر ادبی را منتشر می‌کنیم و یا یک اختراع را انجام می‌دهیم بر همین اساس چون این اختراع را انجام داده یا یک اثر را تولید کرده برای خود نسبت به آن اثر حق مالکیت و به عبارت ادبی حق کوپی رایت قائل هستیم در مورد حجاب هم به همین شکل است.

خداوند تمام وجود، هستی و اندام بدن انسان را خلق کرده به همین دلیل این خلق متعلق به خداوند است و خداوند به‌عنوان خالق برای این خلق  یک سری قوانینی را وضع کرده تا مخلوق به آن هدف خلقت برسد بنابراین حجاب قانون و حق مالکیت خداوند بر انسان است.

خداوند سر و گردن و زن و تمام فیزیک بدن او را خلق کرده و به‌عنوان خالق دستور داده است که زن این سرو گردن و فیزیک بدنش را که مخلوق است بپوشاند.

استاد حوزه علمیه خواهران افزود: کسانی که حجاب را تعصب، محدودیت و یا نماد افراد متعصب می‌دانند باید بدانند که خداوند واضع حجاب است و پیامبرش ابلاغ کننده آن؛ بنابراین مخالفت باحجاب مخالفت باخدا و پیغمبر است و کسی که مسلمانان است نمی‌تواند بگوید من حجاب را قبول ندارم زیرا همان‌طور که بیان شد مخالفت باحجاب مخالفت باخدا و پیغمبر است.

همتی ادامه داد: بی‌میلی نسبت به ازدواج و به‌عبارت‌دیگر کاهش نرخ ازدواج از مهم‌ترین پیامدهای بی‌حجابی زنان است و همچنین بی‌حجابی زنان موجب افزایش طلاق در جامعه می‌شود زیرا مردان با دیدن زنان بدحجاب و بی‌حجاب  به همسران خود بی‌رغبت می‌شوند و ارزش زن در جامعه رو به تباهی می‌رود.

وی افزود: درگذشته یک مرد برای دیدن یک دختر و ازدواج با او مجبور بود خانواده و چند نفر را واسط کند تا بتواند برای مدتی کوتاه با دختر به‌عنوان همسر آینده خود صحبت کند و درگذشته اگرچه دختر و پسر شاید حتی همدیگر را قبل از ازدواج نمی‌دیدند ولی زندگی‌ها دوام بیشتری داشت؛ اما متأسفانه در جامعه امروز بی‌حیایی و بی‌حجابی و دوستی‌های قبل از ازدواج نه‌تنها نرخ ازدواج را کاهش داده بلکه به لحاظ اخلاقی فساد و آسیب‌های زیادی را به دنبال دارد.

استاد حوزه علمیه خواهران ادامه داد: طرح شعار آزادی و حقوق زن، خیانت به زن است و هر چه بر این شعار بیشتر تأکید می‌شود ارزش و جایگاه زن بیشتر در جوامع دچار تنزل می‌شود.

خانم همتی افزود: آیت‌الله جواد آملی درباره زن و حجاب زن تأکیددارند« حرمت زن نه اختصاص به خودزن دارد و نه مال شوهر و نه ویژه‌برداران و فرزندانش است؛ همه این‌ها اگر رضایت بدهند، قرآن راضی نخواهد بود چون حرمت زن و حیثیت زن به‌عنوان حق‌الله مطرح است، حجاب زن حقی است الهی، عصمت زن« حق‌الله» است. زن به‌عنوان حق‌الله ازنظر قرآن مطرح است . زن باید این مسئله را درک کند که حجاب او تنها مربوط به خود نیست تا بگوید من از حق خودم صرف‌نظر کردم.حجاب زن مربوط به مرد نیست تا مرد بگوید من راضیم.حجاب زن مال خانواده نیست تا اعضای خانواده رضایت دهند.حجاب زن حقی الهی است.»

وی افزود: حضرت زهرا سلام‌الله علیها در پاسخ به رسول اکرم صلی‌الله علیه وآله که می‌فرمایند« چه چیز برای زنان بهتر است می‌فرمایند که برای زنان بهتر است مردان نامحرم آن‌ها را کمتر دیده و آن‌ها مردان نامحرم را کمتر ببینند.

استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: حجاب تنها پوشش نیست بلکه حجاب رعایت حریم‌ها را نیز شامل می‌شود و یک بانوی مسلمان ضمن پوشیدگی بدن در کلام، نگاه و ارتباط با نامحرم نیز حجاب دارد.

همتی یادآور شد: بر اساس آنچه بیان شد حجاب حق‌الله است و حق‌الله چیزی نیست که  انسان‌ها بخواهند در مورد آن تصمیم‌گیری کنند همان‌طور که ولایت و انتخاب امام مسئله‌ای است که انسان‌های عادی اجازه دخالت در آن را نداشته و از جانب خداوند است.