به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت معصومه سلام‌الله علیها، صدو هفتادو ششمین نشست شورای فرهنگ عمومی استان قم عصر امروز با حضور آیت‌الله سید محمد سعیدی نماینده ولی‌فقیه در استان قم، بهرام سرمست استاندار قم و حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، در سالن جلسات پژوهشکده علامه طباطبایی حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) برگزار شد،
مدیرکل اطلاعات استان قم با اشاره به اینکه اجرای بیانیه گام دوم انقلاب برای همگان حجت شرعی و عقلی است، اظهار کرد: پیچیدگی خاصی در این سند راهبردی وجود ندارد به همین علت این بیانیه برای همگان قابل فهم و اجراست.
موسوی اضافه کرد: بخشی از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی باید توسط برخی از مجموعه‌ها از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس شورای اسلامی در برنامه‌های بلندمدت کشور دیده شود و بخشی دیگری از این بیانیه مرتبط با اصلاح خرده‌فرهنگ‌های مختلف است که امثال شوراهای فرهنگی عمومی استان‌ها می‌‌توانند در راستای پرداختن به این موضوع مشارکت کنند.
*لزوم جلوگیری از موازی‌کاری‌های فرهنگی در قم
حسن مالکی‌نژاد عضو شورای اسلامی شهر مقدس قم با بیان اینکه مباحث فرهنگی زیربنای همه موضوعات است، عنوان کرد: مؤسسات مرتبط با برنامه‌های فرهنگی در قم کم نداریم و همه مجموعه‌ها به شیوه خود فعالیت‌های فرهنگی متفاوتی را دنبال می‌کنند اما اگر در این میان از موازی‌کاری‌ها جلوگیری کنیم می‌توانیم شاهد افزایش کیفیت عملکردها و گسترش جامعه مخاطب خود باشیم.
وی یادآور شد: تقسیم‌بندی در برنامه‌های فرهنگی در سطح استان قم می‌تواند منجر به ساماندهی برنامه‌ها و ارائه خدمات منسجم به افراد شود، به‌عنوان نمونه اکنون چندین مجموعه در عرصه آموزش‌های قرآنی درحال فعالیت هستند که خروجی آن‌ها به‌خوبی مشخص نیست.
مهدی کبیری فرمانده ناحیه امام حسین علیه‌السلام سپاه استان قم با اشاره به اینکه بیانیه گام دوم یکی از اسناد مهم بالادستی کشور محسوب می‌شود، مطرح کرد: با اولویت هفت موضوع مورد نظر از جمله مباحث اقتصادی و سیک زندگی که در این بیانیه مورد تاکید قرار گرفته است می‌توانیم هفت کارگروه را تشکیل دهیم تا تصمیم‌گیری‌های مختلف در استان با تاییدیه این کارگروه‌های تخصصی انجام شود.
*آینده قم را باید کارگروه‌های هفت‌گانه بیانیه گام دوم انقلاب رقم بزنند
وی ادامه داد: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی خط و روشی برای دنبال کردن ادامه راه انقلاب اسلامی است که در این راستا باید کارگروه‌های هفت‌گانه، آینده استان را بر اساس نکات مورد نظر در این بیانیه رقم بزنند.
قائم مقام شهردار قم با تاکید بر اینکه برخورد علمی با بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی باید مورد توجه قرار گیرد، عنوان کرد: ما باید در مرحله استانی به دنبال مأموریت‌های مرتبط دستگاه‌ها و نهادها در مورد بیانیه باشیم و در این راستا باید تطبیقی میان سند چشم دست‌انداز مجموعه‌ها و بیانیه
*بیانیه گام دوم باید به گفتمانی ملی تبدیل شود
ابراهیم معتمدی با اشاره به اینکه نقاط قوت و ضعف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی باید در چشم‌انداز نهادها و دستگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد، مطرح کرد: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی پس از مدت کوتاهی باید برای همه اقشار بر اساس سلایق مختلف، به یک گفتمان ملی تبدیل شود تا بتواند به شیوه مطلوب به مرحله اجرا برسد.
حجت‌الاسلام والمسلمین ولدان رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان قم طی سخنانی بیانیه گام دوم را فرآیندی از تصویرسازی برنامه گام به گام انقلاب اسلامی توسط رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: در گام نخست اصل حاکمیت نظام اسلامی را داشتیم اما در گام دوم کیفیت و مدل حاکمیت را داریم و تا زمانی که تحلیل گفتمانی نسبت به بیانیه نداشته باشیم نگاه قاعده‌مند به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی دشوار می‌شود.
وی با بیان اینکه رهبری دو قطبی اسلام و استکبار و مصاف توحید و طاغوت را مطرح کرده‌اند، تصریح کرد: دوگانه‌هایی که اخیرا ایشان نسبت به پیشبرد اهداف انقلابی در گام دوم پیش گرفته‌اند باید مورد توجه قرار گیرد؛ در گام دوم ناگزیر هستیم تا مدل حاکمیت دینی در جامعه اسلامی را پیش‌بینی کنیم و به سمت افق مورد نظر حرکت کنیم.
رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان قم اضافه کرد: نقشی که شورای فرهنگ عمومی در ترویج و تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی داشته باشد این است که می‌تواند بورسیه مبلغان و تبیین‌گران گام دوم را دنبال کند.
*موانع رونق تولید ملی در قم معرفی می‌شوند
حجت‌الاسلام والسملمین محمد لطفی‌نیاسر مدیرکل صدا و سیمای استان قم با بیان اینکه پیدا کردن موانع رونق تولید از وظایف دستگاه‌های فرهنگی است که به صورت ویژه مورد توجه صدا و سیما قرار می‌گیرد، تصریح کرد: در صورت نیاز نیز اگر دستگاه و مرکزی مانع رونق تولید باشد در گزارش‌های صدا و سیما به مشکلات آن پرداخته خواهد شد.
وی از برگزاری مراسم بزرگداشت روز درگذشت آیت‌الله مؤمن در شهر مقدس قم یاد کرد و گفت: جمعه‌شب هفته جاری نیز اجتماع جوانان عاشورایی در جمکران داریم که همراه با سالگرد شهید لطفی‌نیاسر دنبال می‌شود.
در پایان این نشست آیت‌الله سعیدی رئیس شورای فرهنگ عمومی استان قم به مناسبت روز جانباز از محمد عرب پاسدار جانباز قمی تجلیل کرد.