به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، خانم اخوت امروز در رواق حضرت خدیجه سلام‌الله علیها حرم مطهر در حلقه معارف مهدوی با بیان اینکه ماه شعبان ماه مناجات و صلوات است، اظهار داشت: باطن ماه شعبان با صلوات بر رسول خدا صلی‌الله علیه و آله و مناجات گره‌خورده است.
وی افزود: صلوات بر محمد و آل محمد مغز و هسته ماه شعبان است و نه تنها ذکر صلوات به تنهایی در این ماه توصیه شده، بلکه مناجات شعبانیه نیز با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد آغاز می‌شود.
کارشناس معارفی حرم مطهر تصریح کرد: صلوات به معنای دستگیری رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله از بندگان و توسل به اهل‌بیت علیه‌السلام است که مؤمن در ۳۰ روز ماه شعبان با ذکر صلوات و قرائت مناجات شعبانیه به عنوان اولین مرحله از سبک زندگی اسلامی به رسول خدا(ص) متوسل می‌شود.
اخوت ادامه داد: اولین رکن سبک زندگی اسلامی، الگوبرداری و توسل به رسول خدا(ص) و اهل‌بیت ایشان است؛ کسی که می‌خواهد به شناخت ایشان دست یابد باید مناجات شعبانیه را به درستی مورد عمل قرار دهد.
وی خاطرنشان کرد: برای رسیدن به باطن ماه شعبان و شناخت رسول خدا (ص) باید از نماز و صبر کمک گرفت، همان‌طور که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاهِ». کسی که می‌خواهد به ملاقات خداوند برود و به آن سو حرکت کند، باید از نماز و صبر کمک بگیرد.
استاد حوزه علمیه خواهران اظهار داشت: بندگی خداوند به شیوه مطلوب درخواست مؤمنان از خداوند است که این موضوع در صلوات شعبانیه هم خطاب به پروردگار بیان شده است.
اخوت افزود: در صلوات شعبانیه از خداوند درخواست می‌کنیم که بتوانیم از کسانی که دچار فقر مادی و معنوی هستند، دستگیری کنیم که این همان سبک زندگی حضرت رسول(ص) است که قصد داشتند فقر را از جامعه ریشه‌کن کنند.
وی افزود: پیامبر(ص) شعبان را ماه خود نامیده‌اند، بنابراین در ماهی که ماه رسول خدا(ص) است تا چایی که می‌توانیم باید برای اشاعه فرهنگ نبوی و اهداف نبوی تلاش کنیم.
کارشناس معارفی حرم مطهر مناجات شعبانیه را منشور خداشناسی، خودشناسی، ولی شناسی و جهان‌شناسی برای امت منتظر دانست و گفت: بریدن از غیر خدا از دیگر فرازهای مناجات شعبانیه است که در آن کمال انقطاع از غیر خدا مطرح‌شده است.
اخوت ادامه داد: این فراز از دعا بیانگر این مطلب است که انسان در ماه شعبان برای رسیدن به رمضان و مهمان شدن بر سر سفره خدا باید خانه قلب خود را از محبت غیر خدا پاک کند.
وی یادآور شد: اگر کسی بخواهد به حقیقت ماه شعبان پی ببرد، باید در جامعه فعال باشد نه منفعل، فعال بودن هم به معنای آن است که واقعاً آدمی در مسیر خداوند حرکت کند، نماز بخواند، روزه بگیرد و برای خدمت چنان خالصانه گام بردارد که حتی اگر به مقصود نرسید به دلیل خلوص نیت آمرزیده شود.