به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیها السلام، حجت الاسلام ماندگاری شب گذشته بعد از نماز عشاء در شبستان امام خمینی(ره) با تبیین دنیا گرایی و علل میل به دنیا گفت: اگر نگاه انسان به عالم و پدیده های زندگی، نگاه توحیدی و اهل بیتی(ع) نباشد، شیاطین و جنود ابلیس ذائقه انسان را عوض می کنند و منکر را در منظر انسان معروف جلوه می دهند.
وی افزود: شیطان آرام آرام نفوذ می کند و با تلقین و القاء و وسوسه اهداف خود را به سرانجام می رساند.
سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: وقتی ذائقه مردم در جامعه عوض شود، حیا و عفت عقب ماندگی تعریف می شود اما بی حجابی و با حیوانات زندگی کردن نشان پیشرفت، روشن فکری و “باکلاس بودن” می گردد، که این نشانه نفوذ شیطان در متن زندگی انسان ها است.
استاد حوزه علمیه تأکید کرد: در قیامت وقتی خداوند اجازه دفاع به شیطان می دهد، شیطان ارتکاب معاصی را بر عهده انسان ها می اندازد و خطای انسان ها را به خاطر غفلت خودشان می داند.
وی یادآور شد: شیطان زمانی می تواند انسان را به سمت معاصی بکشاند که دچار غفلت شود و خود را به حواشی دنیا مشغول کرده باشد.
حجت الاسلام ماندگاری در ادامه گفت: شیطان همواره به دنبال تارکین و عاشقان دنیا است و هر دو گروه را به واسطه تفکرشان به سمت ضلالت می کشاند. شیطان به دنبال کسانی است که اهل استقامت، پشتکار، مقاومت و مراقبت نباشند در حالیکه پیروان اهل بیت(ع) دنیای خود را به صورت دینی مدیریت می کنند.
سخنران حرم بانوی کرامت خاطر نشان کرد: زمانی که بیماری دنیا در درون انسان نهادینه شود، مسیر بندگی خداوند به سمت بردگی شیطان کشیده خواهد شد و این بیماری در چند مرحله در وجود انسان ریشه می دواند  و مرض دنیا پرستی در باطن انسان حکفرما می شود.
وی تاکید کرد: اولین مرحله بیماری دنیا، میل به دنیا است که باعث می شود انسان آخرت را فراموش کند؛ این میل با گفت و گو های دنیایی در زندگی روزمره، آرزوهای طولانی مادی و رویاپردازی های دنیایی شکل می گیرد. علاج میل به دنیا بنابر روایت، قرائت آیات آخرت ،گفت و گوی اخبار آخرت و جهت دهی میل به سمت آخرت است.
حجت الاسلام ماندگاری افزود: دومین مرحله بیماری دنیا پرستی، حرص به دنیا و جمع آوری اموال بدون مصرف در راستای معنویات و اعمال خیر است. علاج این نیز جهت دهی حرص به آخرت و جمع آوری توشه آخرت است.
وی یاد آور شد: زیاده روی در مصرف، اسراف، اشرافی گری، عدم دفاع از حق و حقیقت به خاطر دنیا، عدم مشارکت در یاری جبهه حق در مقابل جبهه باطل و مقابله و مبارزه با جبهه حق و یاری نمودن دشمنان دین از دیگر مراحل مرض دنیا پرستی است که سرانجامی جز شقاوت انسان ندارد که امثال عمر سعد و شمر و یزید از مصادیق بارز این مسئله هستند.