به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام نظری منفرد شب گذشته بعد از نماز مغرب و عشاء در شبستان امام خمینی(ره) در جمع ارادتمندان بانوی کرامت طی سخنانی اظهار کرد: احادیث و روایاتی که از ائمه معصومین به دست ما رسیده عناوین مختلف دارد و گاهی این روایات فقهی، اخلاقی، تاریخی و بیان سرگذشت گذشتگان است و در مواردی نیز حکم وصیت دارند و خطاب به پیروان و محبان خودشان است.

وی افزود: وصیت ائمه معصومین(ع) معمولا امر به انجام کارهایی است که در سعادت انسان تاثیر دارد و می‌تواند نقشه راه انسان برای رسیدن به کمال شود.

سخنران حرم بانوی کرامت تاکید کرد: امام صادق علیه‌السلام در روایتی که حکم وصیت دارد خطاب به تمامی شیعیان و پیروان می‌فرمایند باید تمامی شیعیان این موارد ۶ گانه را در زندگی خود به کار گیرند تا به کمال برسند.

نظری منفرد در تبیین این موارد ۶ گانه یادآور شد: نخستین نکته‌ای که امام صادق علیه‌السلام خطاب به شیعیان می‌فرمایند مربوط به رد امانت به صاحبان امانت است و اهتمام داشتن به حفظ امانت و عدم خیانت در امانات است حتی اگر صاحب امانت انسان فاجری باشد.

وی افزود: دومین موضوعی که امام صادق علیه‌السلام خطاب به شیعیان فرموده‌اند این است که انسان هر آنچه برای خود دوست دارد و می‌پسندد، برای دیگران نیز دوست داشته باشد و بپسندد که این وصیت دوم امام صادق علیه‌السلام حاوی یک موضوع اجتماعی بسیار مهم است که اگر در جامعه به آن عمل شود هیچگاه آتش اختلافات و کینه‌ها به وجود نخواهد آمد و تمامی مشکلات حل و فصل خواهد شد.

استاد حوزه علمیه در ادامه خاطرنشان کرد: اگر این دستور امام معصوم(ع) در جامعه عملی شود، مدینه فاضله تشکیل می‌شود و انسان‌ها غمخوار یکدیگر خواهند شد و روحیه تعاون قوت خواهد گرفت.

نظری منفرد تاکید کرد: مواظبت و تفکر به عاقبت کارهایی که انسان قصد انجام آن را دارد، سومین وصیت امام صادق علیه‌السلام خطاب به شیعیان است که انسان باید همواره در کسب و کار، سخن گفتن، معاملات، کارهای اجتماعی و…به عاقبت کارها بیاندیشد.

سخنران حرم بانوی کرامت یادآور شد: آماده بودن دایمی انسان برای حوادث چهارمین وصیت امام معصوم(ع) است چرا که زندگی آبستن حوادث است و هیچگاه زندگی یکنواخت نیست و همیشه امور ناگهانی حادث می‌شود.

وی در ادامه افزود: امام صادق علیه‌السلام در وصیت پنجم خود می‌فرماید ای شیعیان مبادا بر کوه و قله و ارتفاعی بالا بروید که بالا رفتنش آسان و پایین آمدنش سخت باشد و این وصیت امام در واقع کنایه به این است که انسان نباید کاری انجام دهد که در توانش نیست و نمی‌تواند آن را به آخر برساند.

نظری منفرد در پایان گفت: وفا به وعده‌هایی که به دیگران می‌دهید وصیت ششم امام صادق علیه‌السلام به شیعیان و پیروان واقعی است لذا مبادا به کسی وعده‌ای دهید که قدرت انجامش را ندارید و اگر وعده دادید حتما وفا نمایید وگرنه با وعده نادرست دیگران را فریب ندهید و مردم را سرگردان نکنید.