به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیها السلام، حجت الاسلام ثنایی عصر امروز در شبستان امام خمینی(ره) اظهار داشت: دین برنامه کلی و جامع برای رسیدن انسان به سعادت است و باید یک دیندار واقعی، رابطه تنگاتنی با اصل دین داشته باشد.
وی افزود: دین داری عمیق تر از عبادات ظاهری است و نماز و روزه تنها مصادیقی از دین داری است.
سخنران حرم بانوی کرامت خاطر نشان کرد:  بنابر فرموده امام صادق علیه السلام به رکوع و سجود طولانی افراد نگاه نکنید و این علامت دین داری نیست، شاید این فرد از روی عادت به نماز ایستاده باشد بلکه دین داری افراد را با راستگویی و امانت داری مورد آزمایش قرار بدهید.
وی خاطر نشان کرد: عده ای از ترس والدین، ترس از مافوق و مسئول خود به نماز می ایستند و در حقیقت از عمق جان به عبادت نمی پردازند و صلاه خود را با انگیزه های مختلف انجام می دهند.
حجت الاسلام ثنایی تاکید کرد: نگاه اهل بیت(ع) به دین داران واقعی با نگاه انسان ها متفاوت است به گونه ای که در نگاه ائمه معصومین، راستگویی و امانت داری و وفای به عهد از شاخصه های اصلی افراد پارسا و دین دار است.
استاد حوزه علمیه یادآور شد: داشتن اطلاعات مذهبی و دینی دلیل بر تعمیق اعتقادات دینی و تدین نیست و عمل نمودن به آموزه های دینی به غیر دانستن است.
وی در ادامه اظهار داشت: بر اساس آموزه های قرآن و سنت، دو نوع دین داری و دو نوع دین دار وجود دارد که عبارتند از دین داران عاریه ای یا همان دین داران فصلی که فقط ادعای دین دارند و دین داران ثابت که همواره در راه دین ثابت قدم هستند.
حجت الاسلام ثنایی خاطر نشان کرد: دین داران عاریه ای تا زمانیکه شرایط آرام است و آن ها در عافیت هستند دین دار بوده اما در شرایط سخت و مصائب از میزان و مقدار دینشان کاسته می شود بر خلاف دین داران ثابت که در شرایط سخت و آسان دین دار واقعی بوده و دین آن ها همیشه مستقر و ثابت است.
وی افزود: دین دار واقعی کسی است که در تمامی شرایط از اعتقادات راسخ خودش دست بر ندارد و مومنین واقعی بر اساس آیات قرآن کریم کسانی هستند که هم به خدا و هم به رسول خدا ایمان دارند و به هیچ وجه از اعتقادات خود عقب نشینی نمی کنند و در راه دین محکم و استوار هستند، هرچند اگر مشکلات اقتصادی و جانی داشته باشند ایمانشان ثابت بوده و در راه دین ثبات قدم دارند.
حجت الاسلام ثنایی تاکید کرد: دین داری نشات گرفته از اعتقادات راسخ ارزشمند است اما دین داری بر اساس ترس و طمع در درگاه الهی هیچ ارزشی ندارد. انسان دین دار همیشه حیات دارد و همانند شجره طیبه بوده و در عرصه های مختلف زندگی اسیر بادهای خزان نخواهد شد.
سخنران حرم بانوی کرامت یادآور شد: حضرت علی علیه السلام در بیان شاخصه های پارسایان و دین داران واقعی می فرماید که افراد دین دار و پارسا کسانی هستند که قوت در دین دارند و این روایت نشان می دهد افراد دین دار برای دین خود هزینه می کنند بر خلاف دین داران عاریه ای که دائما در حال تغییر دین خود هستند و از هزینه نمودن فرار می کنند.
وی در پایان گفت: سپاهیان لشگر دشمن در واقعه عاشورا از کسانی بودند که دینشان عاریه ای و فصلی بود و دین تنها لقلقه زبانشان بود.