به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، هرچه به روز اربعین حسینی نزدیک و نزدیک‌تر می‌شویم، بر حجم زائرین حاضر در مسیر پیاده‌روی نجف به کربلا افزوده می شود.

حضور فشرده و شانه به شانه زائرین در مسیر پیاده‌روی از طرفی، و از طرف دیگر یک طرفه شدن مسیر ماشین رو نجف به کربلا برای سهولت در امر پیاده‌روی، همگی گویای استقبال بینظری زوار الحسین علیه‌السلام هستند.

موکب حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها هم خیلی زودتر از سال‌های گذشته به روزهای شلوغ و مملو از جمعیت خودش رسیده است و خادمان بخش اسکان با وجود اسکان هزاران نفر در حسینیه برادران و خواهران و فضاهای مختلف محوطه موکب، باز هم ناچارند خیلی زودتر از همیشه این را اعلام کنند که «ظرفیت اسکان تکمیل است».

اما همه این‌ها به کنار، فعالیت شبانه روزی تیم طراحی و فضاسازی موکب به ویژه در اولین روزهای برپایی موکب، در این که جوی دلنشین برای زائرین ایجاد شود بسیار مشهود و نتیجه بخش بوده است.

چیزی هزاران متر بنر برای طراحی دکورها، فضاسازی‌ها و غرفه‌ها استفاده شده است. صحنه مواجهه زائرین مسیر پیاده‌روی با ورودی موکب حرم حضرت معصومه سلام الله علیها که تصویری‌ست فوق‌العاده زیبا و روح‌نواز از ضریح دوست داشتنی آستان بانوی کرامت، یکی از زیباترین صحنه‌های پرتکرار عمود ۱۰۸۰ است. بسیاری از زائرین وقتی متوجه می‌شوند این موکب، منتسب به حضرت معصومه سلام‌الله علیهاست و وقتی تصویر زیبای ورودی این موکب را می‌بینند، اشک از چشمان شان جاری می‌شود و با همان چشمان خیس قدم به موکب می‌گذارند.

بساط عکس یادگاری همیشه جلوی موکب پهن است و خانواده‌ها همیشه مشغول عکس یادگاری با ضریح بانوی کرامت هستند.

مسئولان و مدیران فرهنگی موکب حرم حضرت معصومه سلام‌‌الله علیها اما سرمایه‌گذاری ویژه در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت داشته‌اند، از غرفه نائب الشهید گرفته تا تصاویر شهدا در موکب.

مردم وقتی به غرفه نائب الشهید می‌رسند، شهیدی را انتخاب می‌کنند و به نیابت از او به کربلا راهی می‌شوند. چه حسی بالاتر و والاتر از اینکه هر قدم و هرلحظه از مسیر را با شهیدی همراه باشی که تصویر و وصیت نامه‌اش را در دست داری.

در خود موکب نیز در و دیوار زبان گویای شهدا مقاومت و وصیت‌نامه‌های پر مغزشان شده، گل سر سبدشان نیز شهید مدافع حرم و خادم حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها مهدی ایمانی‌ست که تصویر او در کنار ایستگاه‌ صلواتی مورد توجه زائر قرار می‌گیرد.

شهیدی که در نخستین سال برپایی موکب آستان مقدس بانوی کرامت در کنار خادمان حضور یافت و برای برپایی این بیرق تلاش بسیاری کرد تا اینکه امروز به اسوه خدام تبدیل شده و خدام با یاد او به زائران خدمت می‌کنند.

در میان تصاویر شهدا نیز تابلوهای رنگارنگی از تصاویر ثبت‌شده توسط دانشجویان هنرمند کشور بر در و دیوار موکب نصب شده است که هر کدام از این تصاویر گویای بخشی از حماسه اربعین حسینی است.

در میان این فضاسازی‌ها مشکی‌پوش کردن فضای حسینیه حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها و محل‌های اسکان برادران و خواهران نیز جای اشاره دارد، فضای بزرگی که بدون هیچ عیب و نقشی یک دست در عزای ابا عبدالله الحسین علیه‌السلام سپاه‌پوش شده و پیام‌های ماتم کربلا را به زائر منتقل می‌کند.