به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، به مناسبت ۲۸ صفر مصادف با ایام رحلت حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله و شهادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام، مراسم عزاداری و مرثیه‌خوانی در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) برگزار می شود.
در همین راستا، شنبه ۴ آبان‌ماه همزمان با شب ۲۸ صفر مراسم عزاداری با سخنرانی حجت‌الاسلام فرحزاد و مرثیه‌خوانی سید رضا نریمانی برگزار می‌شود و روز یکشنبه نیز بعد از نماز ظهر و عصر، زیارت حضرت رسول(ص) از بعید قرائت خواهد شد.
مراسم عزاداری و سینه‌زنی نیز یکشنبه شب، شام رحلت حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله و شهادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام با سخنرانی حجت‌الاسلام فرحزاد و مداحی مهدی سلحشور برگزار می‌شود.
پیامبر اکرم(ص) در سال یازدهم هجری قمری رحلت فرمود در حالی که مدتی قبل از رحلت به مردم خبر داده بود.
حضرت یک ماه قبل از رحلت خود فرمود: «فراق نزدیک شده و بازگشت ‏به سوی خداوند است. نزدیک است فراخوانده شوم و دعوت حق را اجابت نمایم و من دو چیز گران در میان شما می گذارم و می ‏روم: کتاب خدا و عترتم، و خداوند لطیف و آگاه به من خبر داد که این دو هرگز از یکدیگر جدا نشوند تا کنار حوض کوثر برمن ‏وارد شوند. پس خوب بیندیشید چگونه با آن دو رفتار خواهید نمود».
تلاش موفق امام حسن علیه‌السلام برای به کرسی نشاندن اهداف صلح باعث شد که معاویه طرح قتل حضرت را پیگیری نماید تا بتواند به خواسته دیرین خود یعنی تبدیل خلافت اسلامی به سلطنت موروثی، جامه عمل بپوشاند. به این ترتیب سمی مهلک تهیه کرد و آن را توسط همسر آن حضرت به او خوراند.
حضرت پس از مدتی درد و رنج، در روز ۲۸ ماه صفر سال ۵۰ هجری به لقاء الله شتافت.
برادرش امام حسین علیه‌السلام، جنازه او را پس از تغسیل و نماز برای دفن به سوی مسجد و روضه پیامبر برد ولی سرانجام بر اثر ممانعت بنی امیه و دشمنان اهل بیت(ع) در بقیع به خاک سپرد.