به گزارش پایگاه خبری حرم حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام حسینی قمی امشب در مراسم بزرگداشت علامه سید جعفر مرتضی در شبستان امام خمینی(ره) اظهار داشت: خدمات علمای شیعه در عصر غیبت در ۵ دسته می باشد که اولین مورد مربوط به تدوین و جمع آوری حدیث می باشد که کتب اربعه مصداق بارز تلاش عالمان گرانقدر شیعه می باشد. البته صرف جمع آوری نبوده بلکه روایاتی جمع بندی شده است که منجر به صدور فتوی شده است.
وی افزود: تدوین فقه شیعه و معارف تشیع توسط عالمانی مثل شیخ طوسی، محقق حلی، علامه حلی، شهید اول، شهید ثانی و… دومین خدمت علمای تشیع می باشد که تلاش بسیار زیادی در این خصوص انجام گرفته است.
سخنران مراسم ختم علامه سید جعفر مرتضی خاطرنشان کرد: سومین دسته مربوط به ترویج دین اسلام است که شخصیت های بزرگی مثل محمد تقی مجلسی، محمد باقر مجلسی و… با همت بالا و والای خود عهده دار ترویج معارف شدند و کتب مرآت العقول و شرح روایت کافی از مصادیق این تلاش است.
حجت الاسلام حسینی قمی تاکید کرد: آفت زدایی از دین و مبارزه و مقابله با افکار باطل صوفی گری و وهابیت چهارمین تلاش علمای شیعه است و در این خصوص علمای بزرگی همچون وحید بهبهانی، علامه بحر العلوم، کاشف الغطاء، میرزای قمی و… به میدان عمل آمدند و آفت زدایی نموده ودر این خصوص ایستادگی کردند.
استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: بیدارگری در برابر استکبار و استعمار توسط میرزای شیرازی، شیخ فضل الله و… پنجمین خدمت علمای شیعه است که در این خصوص نیز فضلا خوش درخشیدند.
وی در ادامه گفت: شیعه از مراحل مختلف به سلامت عبور کرده است اما جامعه تشیع با نفوذ استعمارگران مواجه است و مجلس امروز هم به نام شخصیت بزرگی است که در پنج مرحله نیز فعالیت داشته است.
سخنران حرم بانوی کرامت تاکید کرد: خدمات ارزشمند علامه محقق سید جعفر مرتضی در هفت بند ذکر می شود که مخاطبان و حاضران در مراسم به نحو شایسته با این مرد الهی آشنا شوند.
وی افزود: ایشان یک مورخ و سیره نویس بودند البته نه یک مورخ معمولی بلکه یک مورخ محقق بودند و حجم تالیفات ایشان که بیش از ۲۵۰ کتاب در ۱۱۵ عنوان است شاهد بر مدعاست چرا که وی اعتقاد به اجتهاد در کتابت تاریخ داشتند و تحلیل های تاریخی و موقعیت جغرافیایی و استفاده از علم اصول و کلام و… در نقل تاریخ مورد استفاده قرار می دادند و پالایش تاریخ از دست های آلوده و تحریف تاریخ از خدمات ارزشمند این عالم بزرگ است.
حجت الاسلام حسینی قمی یادآور شد: دومین برجستگی ایشان مربوط به تحصیل عالیه این فقیه است ایشان شاگرد علمایی همچون میرزا هاشم آملی، شبیری زنجانی و آیت الله حائری بودند و فقیه فاضلی بودند.
وی افزود: دقت در کار و کتابت و وسواس شدید در صحت مطالب و همچنین پشتکار مثال زدنی این عالم بزرگ سومین و چهارمین برجستگی ایشان بود به گونه ای که ایشان می تواند الگویی بزرگ برای طلاب باشد چرا که وی در عین مبتلا بودن به بیماری سرطان کتب مختلفی را کتابت نمودند.
استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در جنگ ۳۳ روزه لبنان تمام دست نوشته ها و کتابخانه های متعدد وی توسط رژیم صهیونیستی به آتش کشیده شد اما وی مجددا کتابت را شروع کرده و مقاومت نمودند.
سخنران حرم بانوی کرامت یادآور شد: انقلابی بودن به تمام معنا پنجمین ویژگی این عالم بزرگ لبنانی است، چرا که وی عاشق ایران و انقلاب و امام و رهبری بودند و با تمام وجود از مقاومت و حزب الله لبنان حمایت می کردند و پدر معنوی حزب الله بودند.
حجت الاسلام حسینی قمی افزود: خدمات اجتماعی این عالم بزرگ ششمین برجستگی ایشان است به گونه ای که خدمات ایشان در کتاب و کتابت خلاصه نمی شد. خدمات اجتماعی ایشان از قبیل تاسیس حوزه های علمیه در قم و لبنان، مراکز علمی و تحقیقی، مساجد و حسینه ها شاهد بر مدعاست.
وی در پایان با اشاره به ویژگی هفتم علامه سید جعفر مرتضی گفت: ایشان به معنای واقعی کلمه معلم اخلاق بودن و تواضع ایشان در حد اعلا بود و به آسانی خود را در معرض مراجعین قرار می دادند و با تواضع و اخلاص با دیگران برخورد می نمودند.