به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، امور فرهنگی خواهران حرم مطهر بانوی کرامت به مناسبت ولادت با سعادت حضرت زینب سلام‌الله علیها، مسابقه «اسوه صبر» را با هدف معرفی شخصیت حضرت زینب سلام‌الله علیها ویژه بانوان برگزار می‌کند.
در این مسابقه بانوان شرکت‌کننده به پنج سؤال چهارگزینه‌ای با محوریت خصایص و ویژگی‌های حضرت زینب سلام‌الله علیها پاسخ داده و به قید قرعه به شرکت‌کنندگان جوایز نفیسی اهدا خواهد شد.
پرسش‌های طرح شده در مسابقه «اسوه‌های صبر» برگرفته از کتاب «خصایص زینبیه» نوشته آیت‌الله سید نورالدین جزایری است.
خصایص زینبیه، معروف‌ترین کتاب آیت‌الله جزایری است که در آن ۳۹ ويژگی منحصر به فرد حضرت زينب سلام‌الله علیها مطرح شده است.
یکی از نکات مهمی که در این کتاب پیرامون شخصیت حضرت زینب سلام‌الله علیها به آن اشاره شده، نگاه حضرت زینب سلام‌الله علیها به واقعه عاشورا است. نگاه حضرت زینب سلام‌الله علیها به کربلا صرفاً از منظر سوگ نیست؛ بلکه برخلاف آنچه در مجالس روضه تبلیغ می‌شود، سخنان حضرت زینب سلام‌الله علیها در برابر ابن زیاد آشکارا نشان می‌دهد، این بانو کربلا را رهاوردی زیبا از یک تفکر توحیدی می‌بیند و در مقام تسلیم کامل آن را به خدا تقدیم می‌کند.
همچنین در مورد لقب عابده در مقام عبادت حضرت زینب سلام‌الله علیها در این کتاب آمده است، «بس است برای اهل معرفت، فرمایش حضرت خامس آل عبا در وداع آخرین به آن مخدّره: یا اختاه لا تنیسنی فی نافلة الیل (ای خواهر در نماز شبت مرا فراموش نکن)».
در کتاب «خصایص زینبیه» جزییاتی از زندگی حضرت زینب سلام‌الله علیها، ازدواج ایشان با عبدالله بن جعفر، مختصری از زندگی و ویژگی‌های عبدالله، فرزندان حضرت زینب سلام‌الله علیها، احترام همسر حضرت زینب سلام‌الله علیها به ایشان و نکات جالبی در اجازه خواستن از عبدالله برای همراهی با حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام از سوی نویسنده مطرح شده که بسیار زیبا و خواندنی است.
همچنین در این کتاب تبیین شده که نگاه حضرت زینب سلام‌الله علیها به جایگاه حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام، نگاه خواهر به برادر نیست؛ بلکه در این کتاب چگونگی نگاه حضرت زینب سلام‌الله علیها به جایگاه حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام به عنوان امام و حجت خدا تبیین می‌شود.
علاقه‌مندان برای شرکت در این مسابقه تا ۱۱ دی ماه فرصت دارند و باید پاسخ خود را به پرسش‌های چهارگزینه‌ای به همراه نام و نام خانوادگی به آی دی karimeh_139 @ ارسال کنند.
لازم به ذکر است، اسامی برندگان مسابقه همزمان با ۱۵ دی‌ماه اعلام خواهد شد.