به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام رفیعی در مراسم بزرگداشت عروج یافتگان سانحه هوایی که در حرم بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: این حادثه بسیار سنگین بود که هم به خانواده‌های این عزیزان و هم مردم ایران تسلیت عرض می‌کنم و هدف از سخنرانی امشب نیز اصلاً و ابداً توجیه و یا نادیده گرفتن اشتباه و خطای انسانی در این حادثه نیست.
وی افزود: در عالم هستی حوادث بسیار زیادی وجود دارد و هر حادثه‌ای دو مرحله قبل از وقوع و بعد از وقوع را در خود جای‌داده و علل و عوامل حوادث نیز مختلف می‌باشد.
سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: گاهی حوادث طبیعی است مثل زلزله و سیل، گاهی علت حوادث دشمن است مثل بمباران و حملات صدام و منافقین، گاهی خطا و اشتباه غیر عمد انسانی است مثل بی‌دقتی در رانندگی و..، گاهی علتش قصور و تقصیر و کوتاهی است مثل حوادث قطار و گاهی براثر بلاهای مربوط به معاصی است.
رفیعی با اشاره به سانحه دلخراش سقوط هواپیما تأکید کرد: حادثه به هر دلیلی که اتفاق افتاده و باید در عین بررسی علل آن به مرحله بعد از وقوع تمرکز داشته باشیم و مانع از تحلیل‌های نادرست و غلط شویم و اجازه سوءاستفاده دشمن را ندهیم.
استاد حوزه علمیه یادآور شد: داغ جوان سخت است و نبی خدا در نامه‌ای به یکی از اصحاب که جوان ازدست‌داده بودند می‌نویسد که اولاً خداوند به خاطر صبوری و عدم شکوه اجر بی‌حساب خواهد داد و در زمره صابران حساب خواهد کرد و ثانیاً من دعا می‌کنم خداوند صبر را بر دل تو الهام نماید و ثالثاً شکر و سپاسگزاری را از دست نده چراکه تمامی آنچه داریم امانت الهی هستند و یک‌زمان مشخصی باید این امانات را برگردانیم.
وی در ادامه گفت: شکر در دریافت و صبر بر از دست دادن باید موردتوجه جدی واقع شود، چراکه خداوند جان می‌دهد و جان می‌گیرد. نباید به مصیبت فقدان عزیزان، مصیبت ناشکری نیز اضافه شود که باعث ضایع شدن اجر خواهد شد.
رفیعی تأکید کرد: دنیا انباشته از فراز و نشیب است و شیرینی و تلخی دارد؛ نباید اجازه موج‌سواری و بهانه‌جویی به دیگران بدهیم، چراکه عده‌ای نه حاج قاسم برایشان مهم بود و نه فقدان این عزیزان، بلکه به دنبال فرصت هستند که موج‌سواری کنند درحالی‌که امروز سیستان غرق در سیلاب هست اما کاری نمی‌کنند.
سخنران حرم بانوی کرامت یادآور شد: بنا بر روایتی اگر کسی داغ ببیند و بر این مصیبت صبوری نماید در روز قیامت خداوند به صابران داغ‌دیده خانه‌ای در بهشت عطا می‌کند که اسمش خانه شاکران است.
وی افزود: دل تمام مردم ایران از این حادثه متأثر شد و حتی مقام معظم رهبری دو بار پیام تسلیت صادر نمودند.
رفیعی تأکید کرد: بی‌انصافی و ناشیانه است که خدمات یک مجموعه خدمتگزاری مثل سپاه پاسداران به خاطر این حادثه زیر سؤال برود؛ کاری نکنیم آرامش این عروج یافتگان از سخنان ناسنجیده دچار رنجش شود.