به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، خانم همتی امروز در محفل معارفی رواق حضرت خدیجه سلام‌الله علیها حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه کودکان برای رشد خود به تحرک و بازی نیاز دارند، اظهار کرد: تحرک رمز سلامتی کودکان است و انجام بازی‌های پر تحرک سبب تخلیه هیجانات و در نتیجه آرامش کودکان می‌شود.

کارشناس معارفی حرم مطهر بانوی کرامت افزود: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد کودکانی که در خانه و مهد کودک از تحرک کافی در قالب بازی‌های مناسب برخوردار هستند نسبت به سایر کودکان آرامش و تمرکز بیشتری دارند.

وی تصریح کرد: بازی سبب نشاط و شادی کودکان می‌شود و آنان را با جهان پیرامون خود همراه و با شور و شوق کودکانه آشنا می‌سازد.

همتی بهترین برنامه برای اوقات فراعت کودکان را تشویق به بازی‌های مناسب مورد علاقه آنان دانست و گفت: کودکی سال‌های رشد و بالندگی است و در شکل‌گیری رفتار انسان، دورانی حساس و تاثیرگذار است.

کارشناس معارفی حرم اظهار کرد: اگر در سال‌های طلایی کودکان، والدین زندگی آن‌ها را با فعالیت‌های مناسب و مورد علاقه آن‌ها همراه سازند رشد و سلامت جسمی و روانی فرزندانشان را تامین کرده‌اند.

وی افزود: همچنین توجه به علاقه‌مندی ‌های کودکان در شکوفایی توانمندی آن‌ها موثر است به همین علت والدین نباید با تحمیل فعالیت‌های مورد علاقه خود به کودک، اوقات فراعت کودکان را هدر دهند.

کارشناس معارفی حرم مطهر بانوی کرامت ادامه داد: والدین موظف هستند با در نظر گرفتن علایق کودکان حق انتخاب را از کودکی به آن‌ها آموزش دهند، زیرا این کار اضافه بر تقویت انگیزه در کودکان، توانایی تصمیم‌گیری را نیز در آن‌ها افزایش می‌دهد و احساس ارزشمندی را در آن‌ها ایجاد می‌کند.

استاد حوزه علمیه خواهران افزود: والدین در انتخاب بازی کودکانشان،باید نقش راهنما داشته باشند و از دخالت در نوع بازی آن‌ها بپزهیزند.

وی تصریح کرد: امر و نهی کردن والدین برای متوقف کردن بازی کودکان، از روش‌های غلط تربیتی است چراکه مانع قدرت تصمیم‌گیری و رشد کودکان می‌شود.

همتی ادامه داد: با توجه به روحیه کنجکاو کودک باید او را راهنمایی کرد که به تفکرات مثبت و اندیشه خلاق دست یابد و والدین باید مراقب باشند که محیط بازی کودک موجب آسیب جسمی، فکری و روحی به کودک نشود؛ والدین باید سن، جنس و توانایی جسمی و روحی فرزندان را مورد توجه قرار دهند.

کارشناس معارفی حرم با اشاره به اینکه والدین باید آداب اجتماعی و مهارت‌های چگونگی رفتار با دیگران را با استفاده از ظرفیت همبازی شدن با دیگر کودکان به فرزند خود آموزش دهند، گفت: اگر والدین در حضور کودکان با وسایلی که در خانه دارند، اسباب‌بازی هایی مانند اتومبیل و عروسک بسازند می‌توانند ارتباط عاطفی میان خود و کودکانشان را تقویت کنند.

همتی اظهار داشت: فعالیت‌های گوناگون کودک نیز در صورت وجود شرایط لازم، نخستین جوانه‌های خلاقیت و آفرینندگی و ایجادگری را در کودک پدیدار می‌کند.

وی افزود: آنچه انسان را از سایر موجودات متمایز می‌کند، تاثیرپذیری او از تعلیم و تربیت است.

همتی نقش بازی را در تعلیم و تربیت کودکان مؤثر دانستو گفت: پیامبر(ص) می‌فرمایند محفوظات طفل مانند نقشی است که بر سنگ رقم می زنند.

همتی با بیان اینکه عمده‌ترین هدف در تربیت، پرورش روحیه خود باوری، اعتماد به نفس، ابداع و تفکر خلاق است، یادآور شد: بازی موثرترین نقش را در خلاقیت، اعتماد به نفس و ابداع تفکر کودک دارد.