به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی ظهر امروز در ویژه برنامه تفسیر آیات سوره انبیاء که طی ماه مبارک رمضان هر روز به صورت زنده از شبکه‌های ملی و استانی منعکس می‌شود، طی سخنانی اظهار کرد: سوره انبیاء داستان ۱۶ پیامبر را برای مخاطبان به تصویر کشیده است که یکی از این انبیائ الهی حضرت ابراهیم(ع) است.

وی افزود: حضرت ابراهیم(ع) با روش‌های مختلف از جمله استدلال، توبیخ و شکستن بت‌ها با مشرکان برخورد می‌کرد که بعد از این اقدامات مشرکان به وجدان خود مراجعه نموده و اعتراف به اشتباه خود کردند چراکه بت‌ها هیچ قدرتی از خود نداشتند اما متاسفانه تعصب سران و لجالت رهبران آن‌ها استدلال‌های منطقی را کاهش داد و باعث شد به کشتن حضرت ابراهیم فکر کنند.

عضو هیأت علمی جامعه‌المصطفی خاطرنشان کرد: بر اساس آیات ۶۸ و ۶۹ سوره انبیاء، این افراد لجوج به جای اینکه از اشتباه و خطای خود توبه نمایند، تصمیم گرفتند حضرت ابراهیم را آتش زنند چراکه وقتی تعصب بی‌جا و لجاجت وارد زندگی انسان شود، نتیجه عکس و غلط حاصل می‌شود و گمراهی به دنبال خواهد داشت.

وی تاکید کرد: نمرودیان نیز با هدف ایجاد فضای عاطفی از عموم مردم برای آتش زدن کمک گرفتند و هیزم و چوب‌های فراوانی از نقاط مختلف جمع‌آوری شد و حتی عده‌ای برای عمل به نذر خود هیزم تهیه کردند چراکه وقتی حق و حقیقت از مسیر خود منحرف شود انسان به آتش زدن پیامبرخدا اقدام می‌کند و بر اساس روایت در آتش انداختن حضرت نیز در روز جمعه بوده است.

رفیعی مطرح کرد: آتش به میزانی زیاد بود که امکان نداشت کافران خود بتوانند حضرت را به آتش بیاندازند به همین علت از منجنیق استفاده کردند و زمانی که حضرت را درون آتش انداختند، جبرئیل به کمک آمد و حضرت ابراهیم(ع) ندا داد خداوند حافظ و یاری کننده است.

این کارشناس مذهبی رسانه ملی در ادامه گفت: در آیه ۶۹ سوره انبیاء به سرد شدن آتش اشاره شده و بر اساس روایت حضرت ابراهیم(ع) تا سه روز داخل آتش بود اما آتش هیچ حرارتی نداشت به گونه‌ای که حتی ظرف آبی هم از این آتش انبوه گرم نمی‌شد.

وی افزود: تصور مشرکان این بود که حضرت ابراهیم(ع) خاکستر شده است اما بعد از فروکش نمودن آتش دیدند حضرت صحیح و سالم است به همین خاطر به فکر فرو رفتند و گفتند اگر این شخص در این منطقه بماند همه را موحد خواهد نمود سپس تصمیم به تبعید و نفی بلد حضرت گرفتند.

رفیعی خاطرنشان کرد: در آیه ۷۰ نیز به مسئله کید نمرودیان اشاره شده که به قدرت الهی به خودشان بازگردانده شده است.

وی با اشاره به نکات آموزنده آیات سوره انبیاء اظهار کرد: خداوند گاهی می‌خواهد انسان را حفظ کند و اقدام به سبب‌سازی می‌نماید همانند تنیده شدن تار عنکبوت در غار ثور؛ این نشان می‌دهد که بیشتر امور عالم به واسطه سبب‌سازی است و گاهی نیز خداوند به واسطه سبب‌سوزی همانند گرفتن حرارت از آتش، اقدام به حفظ و نشان دادن قدرت خود می‌نماید و از راه غیر طبیعی و امدادهای غیبی لطف و عنایت خود را نشان می‌دهد.

رفیعی تاکید کرد: بخشیدن فرزند به حضرت ابراهیم در کهنسالی، شکافته شدن دریا به واسطه عصای موسی، سرد شدن آتش برای حضرت ابراهیم و غیره همگی به واسطه قدرت الهی صورت گرفته است.

وی افزود: لازم نیست اهل‌بیت(ع) همه امراض را از انسان‌ها دفع کنند و شفا دهند هر چند اینکه امام معصوم قدرت و توان این کار را دارد اما لزومی ندارد حتما انجام دهند چرا که سرد شدن آتش برای حضرت ابراهیم، نفی بریدن چاقو بر گلوی اسماعیل، مائده‌های آسمانی و غیره یکبار اتفاق افتاده و اولیای الهی نشان داده که اراده و قدرت این معجزات را به اذن الهی دارا هستند.

رفیعی تاکید کرد: امدادهای غیبی به این معنا نیست که انسان گوشه‌ای بنشیند و منتظر امداد باشد بلکه باید انسان سعی و تلاش کند و توکل بر خداوند داشته باشد تا مورد عنایت الهی قرار گیرد.

وی در پایان گفت: بهره‌مند شدن از امدادهای غیبی امری معمول است و انسان می‌تواند به واسطه ایمان، صبر و تحمل، جهاد و استغفار از امداد و نصرت الهی بهره‌مند شود.

یاسر ولیا بیدگلی