به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام ‌والمسلمین ناصر رفیعی ظهر امروز در ویژه‌برنامه تفسیر آیات سوره انبیاء که طی ماه مبارک رمضان هرروز به‌صورت زنده از شبکه‌های ملی و استانی منعکس می‌شود، طی سخنانی اظهار کرد: حضرت ابراهیم(ع) محکوم‌به سوزاندن و قرار گرفتن در آتش شده بود اما به‌فرمان الهی آتش به سردی گرایید و  توطئه نمرودیان به ضرر خودشان تمام شد.

وی افزود: درآیات ۷۱ و ۷۲ سوره انبیاء یک‌فصل جدیدی در زندگی حضرت ابراهیم(ع) وجود دارد چراکه بعد از خروج از آتش دشمنان تصمیم به تبعید و نفی بلد حضرت گرفتند و احساس کردند در صورت ماندن حضرت در شهر خداپرستی رواج خواهد گرفت و این معجزه تأثیر خود را بر موحدان خواهد گذاشت.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: فصل جدید زندگی حضرت مربوط به هجرت است که تصمیم بر هجرت به سرزمین شام گرفتند چراکه به دنبال پیگیری اهداف الهی خود و رسالت پیامبری بودند.

وی اظهار کرد: به نقل از کتب تاریخی، حضرت اموال و حیوانات پرورش داده خود را نیز به سرزمین شام برد هر چند نمرودیان مخالف این کار بودند.

رفیعی در ادامه گفت: هجرت یک مسئله بسیار مهم در دین است و می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از امور شود و بر اساس آیات قرآن کریم هر فردی از منزلش خارج و به‌سوی خدا و پیامبر(ص) هجرت نماید اجرش بر عهده خداوند است.

وی خاطرنشان کرد: هجرت انواع مختلفی دارد به همین علت گاهی هجرت مکانی است که انبیاء الهی همچون حضرت ابراهیم(ع)، حضرت موسی(ع) و همچنین مسلمانان از مکه به مدینه انجام دادند به خاطر سختی‌هایی که از طرف دشمن متحمل می‌شدند تصمیم به این اقدام گرفتند.

عضو هیأت علمی جامعه‌المصطفی افزود: انسان باید از مکانی که فاسد است و امکان زایل شدن دین او وجود دارد، هجرت نماید.

وی تاکید کرد: دومین هجرتی که بسیار مهم و با ارزش مطرح شده و به عبارتی افضل هجرت‌ها است، هجرت معنوی و هجرت از معاصی و توبه از گناهان است و سومین هجرت نیز هجرت اعتقادی و هجرت از عقاید باطله و خروج از فرقه‌های ضاله است.

رفیعی اظهار کرد: هجرت علمی چهارمین نوع هجرت است که برکات و آثار بسیار زیادی را به دنبال دارد و می‌تواند زمینه‌ساز کمال و پیشرفت انسان شود.

وی در ادامه با اشاره به آثار گناه در جامعه گفت: اگر گناهکار در جامعه تشویق شود و گناهکاران طرد نشوند، گناه نیز در جامعه زیاد می‌شود و چه‌بسا عده‌ای فکر می‌کنند اگر در فضای مجازی طرفدار زیادی دارند باید به هر قیمتی آن‌ها را حفظ نمایند به همین خاطر از دین هزینه می‌کنند و دین را کم‌رنگ و معاد را سست جلوه می‌دهند.