به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی ماندگاری در مراسم سوگواری به مناسبت رحلت حضرت عبدالعظیم حسنی و شهادت حضرت حمزه سید الشهداء که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با حضور زائران در صحن حضرت صاحب‌الزمان(عج) برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: بررسی علت شهادت حضرت حمزه سید الشهداء در جنگ احد بسیار عبرت‌آموز است چراکه خسارتی به سپاه اسلام وارد شد که قابل جبران نبود و قلب رسول خدا(ص) به درد آورد.

وی افزود: در جنگ احد به خاطر غفلت سپاهیان مستقرشده در تنگه احد و عدم تسلیم شدن به‌حکم خدا و رسول خدا جنگ غالب تبدیل به جنگ مغلوب شد و خسارت‌های بسیاری به سپاه اسلام وارد شد.

سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: دستور خدا و رسول خدا این است که باید تسلیم اوامر باشیم و احکام صادره را توجیه نکنیم و هر چه خدا و رسول خدا و ولی خدا می‌گویند انجام بدهیم.

ماندگاری تأکید کرد: در جنگ احد عده‌ای با غفلت و توجیه نمودن حکم رسول خدا تنگه احد را رها نمودند و ضربات سختی به سپاه اسلام وارد شد.

وی افزود: عده‌ای همیشه برای عدم تسلیم اقدام به توجیه نمودن اعمال خود می‌کنند که دیگر خسارت‌های وارده قابل جبران نخواهد بود.

استاد حوزه علمیه یادآور شد: جنگ احد یک قصه نیست بلکه واقعه‌ای است که مایه عبرت و مایه غصه نبی خدا شد و قلب حضرت را به درد آورد درحالی‌که عده‌ای از سپاهیان اسلام با اینکه مجاهد فی سبیل الله بودند با یک‌لحظه غفلت خسارت‌های زیادی به سپاه اسلام وارد نمودند.

ماندگاری در ادامه گفت: شیطان همواره برای غفلت انسان توجیه درست می‌کند و رشوه، نزول، ربا، حرام‌خواری، احتکار، گران‌فروشی و…همه به خاطر عدم تسلیم شدن به‌حکم خدا و غفلت و توجیه به وجود می‌آید.

وی افزود: جنگ احد مایه عبرت است و تمامی فتنه‌های تاریخ و انقلاب به خاطر غفلت و توجیه به وجود آمد و حوادث غصب ولایت، کربلا و….از این مسئله نشأت می‌گیرد.

ماندگاری خاطرنشان کرد: حضرت عبدالعظیم حسنی برای برون‌رفت از این مسئله راهکار نشان داده است به‌گونه‌ای که حضرت چهار امام معصوم را درک نموده همواره برای جلوگیری از عدم خسارت در زندگی افکار و اعمال خود را به امامان معصوم ارائه می‌نموده و به‌عبارت‌دیگر چکاب فکری و عقیدتی را به‌طور مستمر انجام می‌داده است.

وی تأکید کرد: مهریه‌های گزاف، طلاق‌های زیاد، عروسی‌های آن‌چنانی، ازدواج‌های غیرمتعارف و عدم رعایت سن و سال میان عروس و داماد و…همگی از بی‌توجهی نسبت به اصول صورت می‌گیرد.

ماندگاری در پایان گفت: اگر بخواهیم تصمیمات زندگی خسارت‌بار نباشد باید چکاب فکری و عملی صورت گیرد و مراجعه به روایات و علما در عصر غیبت می‌تواند راهگشای این مسائل باشد.