به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین باستانی غروب روز گذشته در سخنرانی که از صحن‌های مختلف حرم بانوی کرامت برای زائران پخش شد اظهار کرد: شریعت دین اسلام هم ظاهر و هم باطنی دارد که هر یک به‌نوبه خود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و حتی اگر شخصی به‌ظاهر شریعت عمل نماید اهل نجات خواهد بود اما فهم باطن شریعت و باطن عالم هستی می‌تواند انسان را به کمالات معنوی غیرقابل وصف برساند.

وی افزود: هدف از خلقت انسان نیز در راستای فهم باطن شریعت و فهم باطن عالم هستی بوده و انسان باید باطن عالم را به‌خوبی درک نماید تا به خطا و معصیت دچار نشود.

باستانی خاطرنشان کرد: فهم باطن عالم هستی انسان را در صراط مستقیم قرار می‌دهد و به‌نوعی سرمایه‌گذاری معنوی برای عالم ابدی است که خطا و ضرری در آن راه ندارد.

وی تأکید کرد: رستگاری ابدی در سایه فهم باطن شریعت و باطن عالم هستی اتفاق می‌افتد چراکه این تشکیلات عظیم عالم هستی بیهوده خلق نشده بلکه برای بیرون آمدن انسان کامل از دل این تشکیلات است.

باستانی یادآور شد: ادیان و عرفان‌های بودائی و…. جز حیرت و سرگردانی چیزی نصیب انسان نمی‌کند برخلاف دین اسلام که تمامی مناسکش در راستای یک زندگی نشاط ‌آور و معنوی است درحالی‌که ریاضت‌های تهوع‌آور بعضی از ادیان قابل‌ذکر کردن نیست.

وی در ادامه گفت: تمامی اعمال انسان از خوب و بد در مرحله اول در باطن انسان و در مرحله دوم در باطن عالم هستی تأثیر می‌گذارد چراکه اراده انسان بر ترک معاصی و انجام فرایض می‌تواند منشأ بسیاری از امور شود.

سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: اگر انسان از حالت شکرگزاری بیرون بیاید در راستای اهداف شیطان گام برداشته درحالی‌که نشاط دائمی و نعمات مضاعف و مستمر و رحمت الهی در سایه نگرش شاکرانه روی می‌دهد.

باستانی تأکید کرد: وقتی انسان دچار معصیت شود نقطه تاریکی در قلب انسان به وجود می‌آید و روزبه‌روز بزرگ‌تر می‌شود به‌گونه‌ای تبدیل به عادت شده و حتی عده‌ای آن‌قدر به‌دروغ‌گویی عادت می‌کنند که در عالم برزخ نیز زبان به‌دروغ می‌گشایند.

وی اضافه کرد: وقتی در جامعه‌ای فسق و فجور نهادینه شود و امربه‌معروف و نهی از منکر ترک شود، جامعه هلاک و خوب و بد در کنار هم نابود خواهند شد.

باستانی خاطرنشان کرد: رباخواری نظام مند، روابط نامشروع، شراب‌خواری و…می‌تواند یک جامعه را در معرض نابودی قرار دهد و باید امربه‌معروف و نهی از منکر در جامعه نهادینه شود.