به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، مردم قم از دیرباز اعتقاد ویژه‌ای نسبت به حرم حضرت معصومه سلام الله علیها و صحن و سرای معطرشان داشته‌اند، مثلا این مردم عاشق، همیشه از گذشته عادت کرده‌اند که قبل از هر سفر، سری به حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها می‌زنند و با ایشان خداحافظی می‌کنند.

مردم قم می‌دانند؛ حرم مطهر با جاده‌های منتهی به خارج شهر فاصله دارد و از طرفی جاده کربلا از سمت و سوی دیگری‌ست اما روزهای قبل از آغاز پیاده‌روی اربعین در عراق، اطراف صحن و بارگاه کریمه اهل‌بیت(س) مملو است از زائران کوله به دوش.

زائرینی که قبل از حرکت به سمت کربلا یا مشهد یا هر مسافرت دیگری، خودشان را به حرم بی‌بی می‌رسانند و برای خروج از شهر اذن می‌گیرند.

به طور یقین مسافری که زائر مشهد است، وقتی خودش را پای ضریح می‌رساند به خواهر خواهد گفت: سلام‌تان را به برادر خواهم رساند؛ و چه لذتی برای مردم قم از این بالاتر که هنگامه برگشت از سفر حامل جواب سلام برادر باشند برای خواهر… .

اعتقاد زیبای دیگر مردم نسبت به حرم مطهر در سختی‌ها و مشکلات و بیماری‌هاست؛ از قدیم الایام وقتی فردی در این شهر دچار ناگواری می‌شد، اولین پناه‌گاهش این صحن و بارگاه بوده است.

اما این‌روزها مردم قم بیشتر از همیشه پناهندگان حرم کریمه اهل‌بیت(س) هستند و وقتی می‌شنوند که هنوز بیماری و احتمال ابتلا وجود دارد و همچنان دارویی برای خلاصی از شر این ویروس منحوس وجود ندارد، به هم می‌گویند: کجا برویم وقتی طبیب اصلی همین بانوست.

آری. هنوز هم درمان دردهای جسمی و روحی مردم ما همین بانوست.
همین بانوست طبیب درد دل‌های آشفته این روزگار که موجب می‌شود عاشقان شب و روز با شوق و اشتیاق در حرم مطهر حضور یابند و دور شمع تمام نشدنی کرم این درگاه بچرخند و برای دل‌های تاریک از گناه‌ و گرفتار‌، روشنایی به ارمغان برند.

نه مثل گذشته، بلکه بیش از پیش این مردم عاشق اهل‌بیت(ع)، مقیم امن‌ترین جای جهان می‌شوند و معتقدند درد دوری از محبوب‌شان کشنده‌ترین و خطرناک‌ترین حادثه هاست.

روزهای تعطیلی حرم، سخت‌ترین روزهای عمر این عاشقان بود. تشنگان لب دریا می‌فهمند حال و روز مردم را که وقتی به عشق زیارت به سمت حرم می‌رفتند و با درهای بسته صحن و سرای ملکوتی بانو مواجه می‌شدند.
بیماری و بلای مردم قم، دور ماندن از این صحن و بارگاه است که اتفاقا برخلاف بیماری این روزها، علاجش سال‌هاست که کشف شده است.

داروی عاشقی که دورافتاده از معشوق، یک جرعه آب خنک صحن صاحب‌الزمان است و زیارت‌نامه حضرت معصومه سلام‌الله علیها که رو به سوی ضریح بانو خوانده می‌شود.

یاسر ولیا بیدگلی