به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، آیت‌الله سید رحیم توکل شب گذشته بعد از نماز مغرب و عشاء طی سخنانی که از صحن‌های حرم بانوی کرامت پخش شد، طی سخنانی اظهار کرد: سرنوشت انسان به عملکرد خوب و بد خودش بستگی دارد و خداوند نعمت و عنایت خود را از بندگان نمی‌گیرد مگر اینکه انسان با اعمالش اسباب از بین بردن نعمات را فراهم سازد.

وی افزود: خداوند الاجود الاجودین است و داده‌ها را پس نمی‌گیرد و باب رحمتش همواره مفتوح بوده و عملکرد زشت انسان باعث می‌شود ابواب رحمت الهی مسدود شود.

توکل تأکید کرد: خداوند این عالم را عالم اسباب و مسببات قرار داده و تا اسباب فراهم نشود عملی رخ نخواهد داد و خداوند مسبب الاسباب بوده و تمام عالم هستی را علیت بخشیده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: اگر انسان‌ها به دنبال ایمان و تقوا بروند خداوند نیز باب برکات را از زمین و آسمان برای انسان باز می‌کند و بر اساس آیات قرآن ایمان و تقوا سبب نزول برکات زمینی و آسمانی بوده و معاصی و خطا نیز سبب بلا و نکبت و ضلالت است.

وی افزود: انسان تا زمانی که در عافیت و امنیت است از نعمات الهی غافل است و زمانی قدر این نعمات را می‌فهمد که به فقدان آن‌ها دچار شود.

سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: شیوع ویروس منحوس کرونا ثابت کرد که چه اندازه نعمت امنیت و سلامت نعمت بزرگی است که انسان‌ها از آن‌ها غافل بوده‌اند.

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: گرمای به‌موقع، سرمای به‌موقع، آب و آفتاب، رزق و روزی فراوان، سلامتی و… همگی از نعماتی هستند که انسان با فقدان آن‌ها دچار بلا و نکبت می‌شود و اگر انسان‌ها شاکر درگاه الهی باشند خداوند نیز این نعمات را مضاعف می‌کند و اگر به درگاه الهی کفران بورزند و در مسیر انحراف و خطا قرار گیرند اخذ نعمت و عذاب شدید به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: خرج اموال در مسیر معاصی، اسراف در هزینه‌ها، استفاده از جمال در مسیر گناه و… در حقیقت کفران نعمت است و موجب مسدود شدن باب رحمت الهی می‌شود.

توکل خاطرنشان کرد: باب توبه باز است و خداوند به انسان‌ها مهلت می‌دهد اما زمانی که مهلت انسان‌ها تمام شود خداوند با احدی تعارف ندارد چراکه عزیز و ذلیل شدن همگی به اعمال انسان وابسته است و این سنت الهی غیرقابل تغییر است.

وی یادآور شد: درگاه الهی؛ قرآن کریم، اعتاب مقدسه، اهل‌بیت(ع) حریم دارند و باید حرمت این حریم‌ها حفظ شود و نگاه به تاریخ بسیار درس‌آموز است و در سرنوشت انسان بسیار مؤثر می‌باشد.

سخنران حرم بانوی کرامت افزود: بررسی اقوام گذشته در قرآن کریم و نگاه به عملکرد قوم لوط، عاد، ثمود، فرعونیان و…با چشمان باز بسیار مهم است.

وی خاطرنشان کرد: جنایات امثال ابن ملجم و شمر بن ذی‌الجوشن بسیار درس‌آموز است چراکه این دو ملعون از سربازان اهل‌بیت(ع) بودند اما درنهایت با شقاوت کامل به نکبت ابدی دچار شدند.

استاد توکل اظهار کرد: به سابقه جبهه رفتن‌ها، نماز شب خواندن‌ها، دعا خواندن‌ها و… ننازیم بلکه باید امیدمان به فضل و رحمت الهی باشد و واجبات را به درستی انجام و از محرمات دوری کنیم.

وی در پایان گفت: اگر امید انسان به اعمالش باشد کار به جایی نمی‌رسد بلکه باید به فضل الهی امید داشته باشد و در این ایام مبارک نیز باید دست به دامن بانوی کرامت شویم و درخواست عنایت و لطف حضرت معصومه سلام‌الله علیها را داشته باشیم.