به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام و المسلمین سید مهدی میرباقری شب نهم محرم مصادف با شب تاسوعای حسینی طی سخنرانی در حرم بانوی کرامت اظهار کرد: در زیارت‌نامه حضرت عباس علیه‌السلام  صفاتی شمرده‌شده است که هر کدام از دیگری فوق‌العاده‌تر است.

وی افزود: وقتی می‌گوییم حضرت عباس علیه‌السلام، مقام تصدیق، وفا، عبودیت، صداقت و… داشته‌اند معنایش این نیست که در این مقامات مثل دیگر اصحاب بوده‌اند بلکه در قله و اوج این مقامات بوده‌اند.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: اولین صفت حضرت این است که در مقام تسلیم بودند و امام حسین علیه‌السلام را تصدیق کرده و در حق سید الشهداء وفا نمودند.

میرباقری تأکید کرد: مقام تسلیم دارای درجات مختلف است و حقیقت تسلیم از صفات قلبی یک انسان است و اگر انسان تسلیم قلبی نداشته باشد تسلیم عملی را کسب نخواهد کرد.

سخنران حرم بانوی کرامت یادآور شد: تسلیم شرط ایمان است و اگر انسان تسلیم امام معصوم نباشد به مقام ایمان راه پیدا نمی‌کند و اساس تسلیم این است که انسان تمامی اوامر و دستورالعمل‌های صادره از امام را قبول نماید حتی اگر دستور و داوری امام معصوم علیه انسان و به ضرر منافع انسان باشد.

وی افزود: عدم احساس دل‌نگرانی و اضطراب در سختی‌ها نشانه مقام تسلیم است و اصحاب عاشورایی ازجمله حضرت عباس علیه‌السلام با تمام وجود تسلیم امام حسین علیه‌السلام بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه گفت: تسلیم قلبی یعنی ترازوی انسان برمدار امام معصوم بچرخد و مقام بعد از تسلیم، تصدیق امام، یعنی دوری جستن از زدن اتهام‌های کذب به امام معصوم است.

میرباقری خاطرنشان کرد: کسی که به مقام تسلیم نرسد مقابل خداوند نیز از مسیر تصدیق دور خواهد شد چراکه هوای نفسانی و عدم تسلیم انسان را زمین‌گیر خواهد کرد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی تأکید کرد: تصدیق یعنی وقتی امام حسین علیه اسلام اهل و عیال و اطفال و زنان را به کربلا ببرد و اصحاب عاشورایی این اقدام را تصدیق نمایند درحالی‌که عده‌ای این اقدام حضرت را تصدیق نکردند.

وی خاطرنشان کرد: در امتحان با مجهولات و تسلیم و تصدیق نمودن در مراحل سخت بسیار مهم است به همین خاطر با اینکه در واقعه کربلا آوردن و همراه نمودن اهل و عیال توسط امام حسین علیه‌السلام یک اقدام مجهول برای اصحاب بود، اما اصحاب در این امتحان مجهول سربلند بیرون آمدند و کار امام را تصدیق نمودند.

میرباقری اظهار کرد: بعد از مقام تصدیق مقام وفا است یعنی انسان به عهد و بیعتی که با امام معصوم دارد به نحو احسن و کامل به این عهد و پیمان وفا نماید چراکه عدم وفا به عهد و پیمان جز خسران چیزی نخواهد داشت.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در واقعه کربلا شکستی برای سید الشهداء نیست و تماماً فتح الفتوح و فتح مبین است و کسانیکه به وفای خود در کربلا عمل نمودند از غنائم اخروی و معنوی این پیروزی متنعم می‌شوند.

وی افزود: نصیحت و خیرخواهی حضرت عباس علیه‌السلام در کنار تسلیم ، تصدیق و وفا، برای امام حسین علیه‌السلام با تمام وجود بود و تمام هدفش این بود که هدف امام به نتیجه برسد و تمام قوای خود را خیرخواهانه بدون اینکه برای خود منفعتی در نظر بگیرد برای هدف سید الشهداء به کار گرفت.