به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، یکصد و نود و پنجمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم شب گذشته به ریاست آیت الله سید محمد سعیدی نماینده ولی فقیه در استان قم و تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت سلام الله علیها و با حضور بهرام سرمست استاندار قم و مدیران کل ادارات و مسئولان فرهنگی استان قم در سالن شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد.

در ابتدای این نشست نصرت‌الله لطفی رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قم در رابطه با مبانی نام گذاری دهه بصیرت و میثاق با ولایت گفت: بعد از فتنه سال ۸۸ علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی که با حماسه ۹دی خاتمه یافت با توجه به اینکه ۱۹ دی نماد بصیرت مردم قم است و ۹ دی هم یوم الله واقعی دفاع از ولایت بود در این شهر این دهه دهه بصیرت نامگذاری شد.
وی با بیان اینکه امسال برای اولین بار در کل کشور ایام الله ده بصیرت و میثاق امت با ولایت مطرح شده است، گفت: دهه دوم دی‌ماه همواره مصداقی از ایام الله بوده زیرا ۱۹ دی ماه ۵۶ قیام مردم قم آغاز تحولی بزرگ در دنیا شدند و ۹ دیماه نیز فتنه ای بزرگ برچیده شد و همینطور راهپیمایی علیه فتنه ۹۶ و شهادت سردار سلیمانی نیز در این دهه اتفاق افتاده که همگی از ایام الله است.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قم اظهار کرد: بنابراین تصویب شد که از سال ۹۹ به بعد هر ساله در کشور این دهه به عنوان ایام الله دهه بصیرت و میثاق با ولایت نامگذاری شود.
وی در رابطه با برنامه‌های دهه بصیرت با اشاره به شرایط و محدودیت های کرونایی، ابراز کرد: ما برنامه های متناسب با این شرایط را پیش بینی کردیم و بیش از ۷۵۰ عنوان برنامه و فعالیت در بخش‌های فرهنگی، مسابقه کتابخانی، یادواره‌های شهدای مقاومت و برنامه های دیگر درنظر گرفته شده است.
لطفی اظهار کرد: به دلیل شیوع کرونا و حفظ سلامت مردم ما به عنوان متولی هیچ فراخوانی برای راهپیمایی و تجمع نداریم ولی باید از بسترهای فضای مجازی، شبکه های اجتماعی و رسانه ملی برای برگزاری برنامه ها استفاده کرد.

در ادامه سید موسی حسینی کاشانی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در بررسی اقدامات فرهنگی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تبیین شخصیت شهید سلیمانی، گفت: قم در تبیین جایگاه شهید سلیمانی توسط روحانیون، مطبوعات و رسانه‌ها، تولید محصولات فرهنگی و هنری، انیمیشن و محصولات مرتبط، فیلم کوتاه، نمایش ویژه شهید سلیمانی، نام گذاری خیابان و میادین در شهر و تبلیغات شهری پیشتاز بوده است.

وی اظهار کرد: در مجموعه فرهنگ و ارشاد تا الان ۳۴ عنوان کتاب مجوز چاپ گرفته اند که برخی از این کتاب ها به چاپ ۳۵ تا ۴۰ رسیده؛ در بخش تولیدات سرود هم بیش از ۱۰ سرود تولید شده و یک بازی ویژه کودکان برای معرفی شهید سلیمانی تولید شده و بعد از تهران، استان قم بیشترین مکتوبات را در زمینه شهید سلیمانی داشته است.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین عباس اسکندری مدیرکل اوقاف استان قم با بیان این که ۹ دی از روزهای به یاد ماندنی انقلاب ما است، گفت: ما در اوقاف دنبال را ه اندازی بنیاد علمی پژوهشی به یاد سردار سلیمانی هستیم که تا وقف علمی را هم با توجه به محبوبیت سردار سلیمانی رواج دهیم.
دیرباز رئیس دانشگاه قم نیز گفت: در دانشگاه قم و سایر دانشگاه های استان قرار است در هفته آینده برنامه های مختلفی برای شهید سلیمانی برگزار شود.
در ادامه ابوالقاسم مقیمی مدیرعامل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری قم با بیان اینکه در حوزه تبلیغات شهری بالای ۳هزار متر انواع سازه‌های مختلف با موضوعات ۹ دی تا ۱۹ دی و شهادت حضرت زهرا سلام الله علیه طراحی شده است، گفت: در حوزه تبلیغات شهری بیش از استانداردهایی که شهرداری موظف شده سازه های فرهنگی داریم و نزدیک به ۱۵۰ سازه در حال آماده سازی برای نصب است و همچنین ۱۶۰ ایستگاه اتوبوس را برای سه موضوع ایثار و شهادت، فرهنگ شهروندی و امر به معروف در زمینه عفاف و حجاب آماده می کنیم.
وی با بیان اینکه تولید پادکست شهید سلیمانی را در دستور کار داریم، افزود: در کشور عراق در دو شهر کربلا و نجف، نمایشگاه عکسی از تشییع حاج قاسم در شهرهای مختلف برگزار کردیم که ۲۵ عکاس ایرانی و عراقی عکس‌های خود را ارسال کردند و به چهار زبان زنده دنیا این نمایشگاه برپا شد.

در ادامه این نشست در بحث مشکلات آپارتمان نشینی در قم حسینی کاشانی با بیان اینکه قم چهارمین شهر از نظر آپارتمان نشینی در کشور است، گفت: صرف حضور و برنامه ریزی دستگاه های فرهنگی در این بحث کافی نیست و و دستگاه های دیگر مانند دادگستری، نیروی انتظامی و شهرداری باید پیرامون موضوع بحث و همکاری کنند.
وی افزود: همچنین اتحادیه املاک در بحث شناسایی مشکلات آپارتمان نشینی، اداره راه و شهرسازی در باب مجوزهای ساخت و اختصاص زمین برای ساخت مجتمع ها و شهرداری از باب مجوزهایی که دارد باید همکاری کنند تا بتوانیم برای حل این مشکلات برنامه ریزی کنیم.
سپس صبوری مدیرکل راه و شهرسازی در خصوص آپارتمان نشینی و مشکلات آن مهمترین مشکل را عدم شناخت مردم از حقوق و وظایف آپارتمان نشینی دانست و گفت: به نظر باید اطلاع رسانی عمومی در این حوزه انجام شود که همکاری رسانه ها را می طلبد.
سپس حجت الاسلام آتش زر عضو شورای شهر قم با بیان اینکه یکی از مشکلات آپارتمان نشینی عدم خبر همسایه ها از هم است و این به سیاست های غلط ما بر می‌گردد، گفت: از یک تعداد واحد بالاتر باید حتما در لابی و پیلوت فضایی برای نماز جماعت و تجمعات عمومی فراهم شود زیرا وقتی افراد هم را بشناسند حیاء اجتماعی ایجاد می شود و مشکلات کاهش می یابد.