به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، «عصر شنبه، ۱۷ دي ماه كه كاميون حامل روزنامه وارد شهر قم شد، عده‌ي كثيري از مردم بدان هجوم برده و در لحظه‌اي روزنامه‌ها را به آتش كشيدند.» در گزارش ساواك آمده است که «در تظاهرات امشب به عنوان اعتراض، حدود ۱۰۰ عدد روزنامه‌ي اطلاعات را پاره كردند. ضمناً به عنوان اعتراض نسبت به توهيني كه در روزنامه‌ي اطلاعات به خميني شده بود، كليه‌ي درب‌هاي حوزه تعطيل بود». (کتاب انقلاب اسلامی ایران از دی ۱۳۵۶ تا بهمن ۱۳۵۷ /مرکز اسناد انقلاب اسلامی)

دو روز بعد، تعطیلی حوزه‌های علمیه، بازارها و سایر اصناف و حمایت‌ها و سخنرانی‌های علما کار را به جایی رساند که بیش از ده هزار نفر در حمایت از مرجعیت دینی و اعتراض به هتاکی روزنامه اطلاعات به خیابان‌های اطراف حرم حضرت معصومه سلام الله علیها آمدند که در نهایت با گلوله مستقیم پاسخ اعتراض خود را گرفتند.

بر اساس گزارش ساواک ۶ شهید از جمله یک نوجوان ۱۳ ساله و ۱۴ زخمی؛ ولی گزارشات مردمی از نزدیک به صد شهید و مجروحی حکایت داشت که از ترس عواقب شناسایی شدن به بیمارستان ها و مراکز رسمی مراجعه نکرده بودند.

پس از این واقعه آیات عظام و آقایان شیخ مرتضی فهیم کرمانی، شیخ محمد یزدی، ناصر مکارم شیرازی، شیخ حسین نوری همدانی، شیخ ابوالقاسم خزعلی، شیخ محمدعلی گرامی، شیخ حسن صانعی، حاج قاسم دخیلی، غلامحسین خردمند و حسین سلیمانی به عنوان محرکین قیام ۱۹ دی هر کدام به سه سال تبعید در شهرهای دور افتاده محکوم شدند.

مقام معظم رهبری در این زمینه فرمودند «در آن روز، نه قیام‌کنندگان قمی و نه رژیم طاغوت که به خیال خود، آن‌ها را تارومار کرده بود، هرگز فکر نمی‌کردند این حرکت منشأ چه تحول عظیمی در ایران و حتی در تاریخ منطقه و جهان شود اما برکتی که خدا به این حرکت مبتنی بر ایمان و غیرت دینی داد، موجب شد اربعین‌های پشت سر هم شکل بگیرد و سرانجام انقلاب با رهبری امام بزرگوار به پیروزی برسد.
باید همیشه به یاد داشته باشیم که سرآغاز انقلاب عظیم اسلامی، همین حرکت مخلصانه مردم قم بود که با هدایت و دست قدرت الهی به سرانجامی تاریخ‌ساز منجر شد که این هدایت و نصرت در همه‌ی حوادث و رویدادهای متکی بر ایمان و غیرت دینی وجود خواهد داشت.» (دیدار مردم قم، ۱۸ دی ۹۸)

در ادامه تصاویر و اسنادی از قیام ۱۹ دی مردم قم را می بینیم؛