به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی طی سخنانی در برنامه رسانه‌ای «سمت خدا» که در حرم بانوی کرامت ضبط و به‌صورت زنده از شبکه سه سیما پخش شد، اظهار کرد: جای یک بحث بسیار مهم در طول این ۴۰ سال از صداوسیما خالی است که مربوط می‌شود به صحابی گران‌قدر رسول خدا و اهل‌بیت(ع) که بسیاری از این صحابه در قرآن کریم و روایات مورد مدح قرارگرفته‌اند.

وی افزود: صحابه حقیقی کسی است که باور قلبی به رسول خدا داشته باشد و در کنار این باور از اعمال صالح و ایمان حقیقی برخوردار باشد وگرنه افراد زیادی اطراف رسول خدا بودند که منافق صفت بوده و عده‌ای نیز بعداً دچار ارتداد شدند.

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: در آیه ۲۹ سوره فتح و خطبه ۹۷ نهج‌البلاغه در وصف اصحاب حقیقی آمده است که آن‌ها اهل سجده و با بصیرت بودند و با بصیرت کامل در جنگ‌ها شمشیر به دست می‌گرفتند و همواره در کمک به رسول خدا کوتاهی نمی‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اصحاب حقیقی رسول خدا به نام «ابو ایوب انصاری» است که اسم حقیقی ایشان «خالد بن زید» و قبری در ترکیه منسوب به این صحابه بزرگوار است.

رفیعی یادآور شد: نکات و پیام‌های بسیار مهمی در تاریخ زندگانی ابو ایوب انصاری وجود دارد که باید از آن‌ها الگوبرداری کنیم، اولین نکته این است که رسول خدا زمانی که وارد مدینه شدند به منزل این صحابه به‌عنوان مهمان وارد شدند.

وی افزود: میزبانی از رسول خدا در کنار ادب فوق‌العاده و تواضع مقابل رسول خدا توسط ابو ایوب انصاری موضوعی است که نباید از آن غفلت کرد و امروزه نیز باید به رسول خدا احترام بگذاریم و اسامی فرزندان خود را مزین به نام رسول خدا کرده و به اوامر ایشان خیانت نکنیم.

سخنران حرم بانوی کرامت در ادامه گفت: دومین نکته از رفتار این صحابی بزرگوار، ایثار ایشان در عروسی حضرت زهرا سلام‌الله علیها بود که بانی قربانی کردن گوسفند خود برای تهیه ولیمه شدند و امروزه نیز باید کسانی که توانایی مالی دارند به کمک زوج‌های جوان بروند و در تهیه جهیزیه و هزینه‌های عروسی مشارکت کنند.

وی افزود: مسئولان باید خدا را شکر کنند که در این مملکت افراد نیکوکار وجود دارند که به کارهای عمرانی از جمله ساخت مدارس، بیمارستان و… مشغول هستند و بسیاری از خلاءها را این افراد جبران می‌کنند.

رفیعی خاطرنشان کرد: ولایت مداری و دفاع از ولایت امیرالمؤمنین علیه‌السلام بعد از رحلت رسول خدا سومین نکته مهم از زندگی ابو ایوب انصاری است چراکه موضوع ولایت، یک موضوع بسیار کلیدی در اعتقادات ما است و باید تمامی مسلمانان از غدیر به‌عنوان سند هویت اسلامی دفاع و مسئله غدیر توسط تمامی مسلمانان تبلیغ شود.

عضو هیأت‌علمی جامعه المصطفی خاطرنشان کرد: توسل، استغاثه و مشرف شدن به مرقد مطهر رسول خدا از دیگر نکات آموزشی زندگی اصحاب رسول خداست که نشان‌دهنده اهمیت توسل به اولیای الهی است اما امروزه باگذشت یک سال از بیماری منحوس کرونا همچنان تضرع و استغاثه‌ها کم‌رنگ است و همه‌چیز به ماسک و واکسن خلاصه می‌شود و ما همچنان از توسل غافل هستیم.

وی در پایان با اشاره به نصایح پنچگانه رسول خدا به ابو ایوب انصاری گفت: رسول خدا در فرمایشی خطاب به صحابه بزرگوار خود فرمودند هیچ‌گاه چشمت دنبال مال مردم نباشد، در زندگی طمع نداشته باش، هر وقت نماز می‌خوانی فکر کن نماز آخرت است، از کاری که بعداً نیاز به عذرخواهی دارد پرهیز کن و هر آنچه برای خود دوست داری برای مردم نیز دوست داشته باش.