به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین لونی طی سخنانی در حرم بانوی کرامت اظهار داشت: نگرش‌های تربیتی موجود در متن جامعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باکمی تأمل و تفکر سه نوع نگرش در جامعه با درجات متفاوت یافت می‌شود.

وی افزود: عده‌ای با دقت تمام متمرکز در تربیت دینی فرزندان می‌شوند و این تمرکز به حدی است که حق اختیار و انتخاب و اراده فرد تربیت شونده نادیده گرفته می‌شود که درنتیجه نوعی جمود در نگرش تربیتی ایجاد خواهد شد.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: عده‌ای دیگر بر گروه اول ایراد وارد می‌کنند و مدعی هستند در این نوع تربیت، اراده تربیت شونده سلب شده است به همین خاطر به‌شدت به تربیت شونده به‌ویژه به فرزندان آزادی محض می‌دهند و افراطی و منفعلانه عمل می‌کنند.

لونی تأکید کرد: در تربیت نوع اول مسئولیت صددرصدی ایجاد می‌شود و در نگرش تربیتی نوع دوم اصلاً والدین و مربیان مسئولیتی برای خود قائل نیستند و از مسئولیت شانه خالی می‌کنند.

وی یادآور شد: در تربیت نوع دوم به‌جای والدین که از عوامل مهم تربیتی هستند دوستان و محتوای فضای مجازی که مخرب هستند جای والدین را خواهند گرفت که این بسیار خطرناک است.

سخنران حرم بانوی کرامت اظهار داشت: نگرش تربیتی گروه سوم این است که والدین بااحساس مسئولیت درست برای تربیت شونده اراده و انتخاب نیز قائل هستند که این گروه منعطف بوده و با مشاوره و استفاده از اندیشه دیگران یک روش درست تربیتی را به فرزندان ارائه می‌دهند.

لونی در ادامه گفت: گروه سوم در ضمن عدم سلب آزادی تربیت شونده زمینه انتخاب راه درست را برای تربیت شونده فراهم می‌کنند که این روش مطابق با روش و سیره تربیتی اهل‌بیت(ع) است.

وی تأکید کرد: عدم توجه به ظرفیت‌های تربیت شونده می‌تواند تنفر نسبت به تربیت‌کننده ایجاد کند و در روش‌های اول و دوم انسان‌های ضعیف و ناتوان و کم تدبیر به جامعه تحویل داده خواهند شد و این اشخاص هیچ‌گاه زندگی‌های استواری نخواهند داشت و در جامعه نیز نمی‌توانند نقش‌آفرینی کنند.

کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: یکی از روش‌های تربیتی نرم‌خویی نبی خدا به دستور قرآن کریم این است که رسول گرامی اسلام باید مردم را مورد عفو و بخشش قرار دهد که این‌یک روش تربیتی جذب است.

لونی یادآور شد: دلسوزی و خیرخواهی با فطرت انسان و عواطف توحیدی انسان سازگار است و خودبه‌خود ایجاد جذب می‌کند و از فراری شدن انسان‌ها جلوگیری خواهد کرد.

وی در پایان گفت: در نظام‌های تربیتی یکی از روش‌های تربیتی درست، تربیت تفکر محور است که در نظام آموزشی مدارس و دانشگاه‌ها آموزش تفکر محور بسیار مهم می‌باشد چراکه  نتیجه آن پژوهش و تولید است.