به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی در محفل معارفی شب اول ماه مبارک رمضان در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها که بدون حضور مردم برگزار شد، با بیان اینکه قرآن رافع و دافع ابتلائات امروز ما است، گفت: قرآن راهکارهای مفید و کاربردی برای مشکلات فردی و اجتماعی انسان در تمام زمان ها ارائه کرده و وظیفه ما در قبال قرآن این است که آیات قرآن را بخوانیم، در آنها تأمل و تدبر کنیم و به آن عمل کنیم.

وی با اشاره به ۹ سفارش قرآن در سوره حجرات برای بهبود تعاملات اجتماعی و سبک زندگی انسان، گفت: اولین سفارش قرآن تحقیق و بررسی نسبت به مسائل زندگی و کسب علم است زیرا بسیاری از مشکلات ما به خاطر عدم تحقیق و بررسی است و قران می گوید چه در زندگی فردی و شخصی و چه در امور اجتماعی اهل تحقیق باشید و کارهایتان را با دقت انجام دهید.

کارشناس مذهبی حرم بانوی کرامت سفارش دوم خداوند در سوره حجرات را اصلاح ذات البین دانست و افزود: امام رضا علیه السلام به اباصلت می گویند اگر با کسی کدورت داری با آن کدورت وارد ماه رمضان نشو بنابراین سزاوار است که اگر بین دوستان و آشنایان کدورتی است بین آنها صلح  و آشتی ایجاد کنید و خودتان هم اهل صلح و سازش باشید زیرا نزاع و درگیری توفیقات انسان را می گیرد.

وی ادامه داد: سومین سفارش خداوند در امور اجتماعی اجرای عدالت و قضاوت بر اساس حق و اعطای حق به صاحب آن بدون هیچ ملاحظه‌ای برای دوست و آشنا است، که خوشبختانه امروز شاهد موارد خوبی از برخورد با مفاسد هستیم و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.

مؤمنی چهارمین سفارش خداوند در سوره حجرات را مسخره نکردن دیگران عنوان کرد و گفت: خداوند می گوید مردم و اقوام گوناگون را به استهزا نگیرید و در روایات است که نشانه انسان جاهل و احمق این است که دیگری را مسخره کند و تجربه نشان داده که اگر کسی را مسخره کنید منتظر باشید که عین همان سر خودتان بیاید.

وی بازگو نکردن عیب دیگران و نگذاشتن القاب زشت بر روی دیگران را دو سفارش دیگر قرآن دانست و افزود: متأسفانه در فضای مجازی رفتارهای ناشایست مانند مسخر کردن، طعنه زدن و القاب زشت گذاشتن روی دیگران رواج پیدا کرده است که علاوه بر ایجاد ناراحتی و اختلاف در میان جامعه دل های زیادی شکسته و با آبروی افراد بازی می شود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه سفارش هفتم خداوند در سوره حجرات اجتناب از گمان بد است خاطرنشان کرد: در تعاملات اجتماعی و خانوادگی باید فعل یکدیگر را حمل بر صحت کنیم و از گمان بد بردن پرهیز کنیم زیرا خداوند می فرماید بسیاری از گمان های بد نسبت به یکدیگر خلاف واقع و گناه است.

وی دو سفارش آخر را تجسس نکردن در زندگی دیگران و غیبت نکردن از دیگران دانست و گفت: باید عیب همدیگر را بپوشانیم و با پرهیز از تجسس در خلوت افراد آبروی آنها را نریزیم زیرا عیب پوشی از صفات خداوند است و کسی که آبروی شخص مؤمنی را ببرد خداوند آبروی او را خواهد برد.

مؤمنی توجه به این ۹ سفارش خداوند در سوره حجرات را برای تعامل با دیگران در جامعه ضروری دانست و افزود: در ماه مبارک رمضان انسان باید با تمسک و عمل به آیات قرآن توجه ویژه ای به اعمال و رفتار خود داشته باشد تا بتوانیم بهترین بهره را از این ماه شریف ببریم.