به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی در شب دوم مناجات شبانگاهی ماه مبارک رمضان در حرم مطهر بانوی کرامت که به صورت رسانه‌ای برگزار شد، با بیان اینکه برای قرار گرفتن در مسیر سیر الی الله نیازمند یک برنامه منظم و مدون و الگوی مناسب هستیم، گفت: با توجه به اینکه برای ما امکان تشخیص وجود ندارد تنها راه این است که به دستوراتی که از معصومین علیهم السلام برای سلوک به ما رسیده است عمل کنیم و از خود آنها بخواهیم که استاد طریق را در مسیر زندگی ما قرار دهند.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق علیه السلام در رابطه با شیوه قرار گرفتن در طریق سلوک الی الله، گفت: قرار گرفتن در طریق سلوک الی الله سه اصل دارد که اول خوف، دوم رجاء و سوم حب است.

استاد حوزه علمیه بابیان اینکه خوف، رجاء و حب معلول و علل دیگری هستند، گفت: امام صادق علیه السلام می‌فرمایند که خوف فرع علم است و هر کسی که عالم شد خود به خود خوف در او به وجود می آید مانند ترسی که از کرونا داریم که به خاطر علمی است که نسبت به این ویروس پیدا کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه رجاء فرع یقین است و اگر انسان یقین به خدا داشته باشد امید به او پیدا می کند، گفت: محبت هم فرع معرفت است و کسی که شناخت نسبت به خدا پیدا کند محبت خدا هم در دل او به وجود می آید.

مؤمنی افزود: به تعبیر امام صادق علیه‌السلام نشانه کسی که می ترسد فرار کردن است و نشانه امید به خدا طلب کردن از خداست و نشانه محبت برگزیدن محبوب و جایگزین نکردن او با هیچ کسی غیر از او است.

وی بیان کرد: امام صادق علیه السلام می فرمایند که اگر کسی بیم رانده شدن از در خانه خدا را نداشته باشد و علم به عظمت و مقام خدا نداشته باشد نسبت به گناه اجتناب نخواهد داشت بنابراین علم باعث فرار از نفسانیات و تعلقات دنیا می شود.

کارشناس مذهبی حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه گناه نکردن راحت تر از توبه کردن است گفت: شهدا از دنیا و متعلقات آن فراری بودند و دلبستگی به دنیا نداشتند که رفتند و به شهادت رسیدند و کسی که از دنیا پرهیز کرد از گناه فرار می کند و نجات پیدا می کند.

وی ادامه داد: هر گاه نور یقین به قلب انسان تابید و صفات لطف و کرم خدا را مشاهده کرد به لطف و فضل الهی امیدوار می‌شود زیرا یأس و ناامیدی معلول عدم یقین و باور نداشتن خدا است.

مؤمنی خاطرنشان کرد: اگر نور معرفت در قلب قرار گیرد نسیم محبت می‌وزد و زمانی که نسیم محبت در قلب آمد هیچ گاه خدا را رها نمی‌کند و به دنبال دیگری برود.

وی تصریح کرد: اگر کسی نسبت به خدا معرفت پیدا کرد نسبت به اوامر و و نواهی الهی مراقبت می‌کند و نسبت به انس با خدا استقامت می‌کند و اگراین انس به وجود بیاید روح مناجات در قلب او به وجود می‌آید.