به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم در حاشیه ترتیل خوانی جزء هجدهم قرآن کریم در حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که حراست از محیط زیست وظیفه دولت اسلامی است، اظهار کرد: آیه ۲۷ سوره مبارکه مؤمنون اهمیت توجه به مسائل محیط زیست را به ما یاد آوری می کند.

وی با بیان اینکه دین اسلام جامع است و برای همه حوزه های زندگی بشر برنامه دارد، افزود: اینکه خدا به حضرت نوح دستور می دهد که از هر حیوان یک جفت سوار کشتی کنند نشانه اهمیت محیط زیست و بقاء نوع حیوانات در اسلام است زیرا محیط زیست با همه زیبایی ها و تنوع به نفع جامعه انسانی است و باید از تخریب آن جلوگیری کرد.

پژوهشگر علوم قرآنی ادامه داد: حضرت علی علیه السلام فرمودند تقوای الهی را هم نسبت به بندگان خدا هم محیط زندگی آنها رعایت کنید زیرا شما حتی از حیواناتی که در نزدیکی شما قرار دارند مورد سؤال قرار می گیرید و همچنین در نامه به مالک اشتر فرمودند توجه تو به آبادی زمین باید بیشتر از توجه به أخذ مالیات باشد.

وی با بیان اینکه اسلام بیش از هر آیین دیگری به محیط زیست توجه دارد و مدعی حقوق حیوانات است، افزود: برخی از سیاست هایی که دولت باید نسبت به محیط زیست داشته باشد پیشگیری و ممانعت از انتشار آلودگی های زیست محیطی، جرم انگاری تخریب محیط زیست، مجازات تخریب کنندگان و الزام آنان به جبران خسارت تخریب محیط زیست و گسترش سطح آگاهی جامعه برای حفط محیط زیست می تواند باشد.

حاج ابوالقاسم با بیان اینکه دومین شاخصه دولت اسلامی در جزء هجدهم برنامه ریزی برای تسهیل ازدواج جوانان است، افزود: خداوند عموم مسلمانان را مورد خطاب قرار داده و دستور داده در راستای ازدواج جوانان اقدام کنند زیرا آغاز زندگی مشترک باید با کمک جامعه و مسئولان رقم بخورد.

وی با بیان اینکه امام صادق علیه السلام فرمودند اگر کسی مجردی را در ازدواج کمک کند از کسانی است که خداوند در قیامت نظر رحمت به او می افکند، گفت: با توجه به این که حفظ سلامت جامعه بر عهده دولت است دولت موظف است که به مسأله ازدواج جوانان توجه کند و قوانینی را در راستای تسهیل امر ازدواج جوانان ایجاد کند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری ترویج فرهنگ تکاثر، تفاخر و سرمایه داری را از موانع ازدواج جوانان دانست و گفت: دولت اسلامی موظف است از طریق ارائه مسکن ارزان قیمت، اعطای وام ازدواج و فرهنگ سازی ازدواج ساده در راستای ترویج فرهنگ ازدواج اقدام کند.

وی با اشاره به آیه ۱۹ سوره مبارکه نور سومین شاخصه دولت اسلامی را مقابله با مفسدان فرهنگی و برخورد قاطع با مروجان مفاسد اخلاقی دانست و افزود: خداوند می فرماید کسانی که تمایل دارند فحشاء در میان مؤمنان شایع شود هم در دنیا و هم در آخرت عذاب سختی خواهند داشت.

حاج ابوالقاسم با بیان اینکه پیامبر صلوات الله علیه و آله فرمودند هر کسی کار بدی را نشر دهد مانند کسی است که آن کار را انجام داده است، افزود: اشاعه فحشاء به معنی گسترش کارهای زشت با زبان، قلم و تشویق دیگران به گناه و حتی بسترسازی برای اشاعه فحشاء از طریق فضای مجازی است.

وی سستی مبانی اعتقادی، هجمه فرهنگی دشمن، افزایش فقر و اختلاف طبقاتی، ضعف دولت در مقابله با انواع فساد، ناکارآمدی آموزش و پرورش، تضعیف حجاب و افزایش ارتباط دختر و پسر را از عوامل افزایش فساد عنوان کرد و گفت: باید برای مبارزه با فساد تقویت مبانی اعتقادی و اخلاقی در جامعه، ایجاد اشتغال، تهیه مسکن برای جوانان، تقویت نظام خانواده، تقویت و گسترش فرهنگ حجاب و دیگر موارد در دستور کار دولت قرار بگیرد.

استاد علوم قرآنی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر تشکیل شبکه ملی اطلاعات در فضای مجازی گفت: قوه قضائیه در خصوص ترک فعل مسئولان در این زمینه اقدام کند زیرا بسیاری از مشکلات امروز کشور به خاطر کوتاهی مسئولان در زمینه انجام این مطالبه رهبر معظم انقلاب است.