به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی میرباقری در سخنرانی شب ششم ماه محرم در حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه یکی از آیاتی که در روایت تأویل به قیام سید الشهدا شده آیات ۳۸ تا ۴۱ سوره مبارکه حج است، اظهار کرد: این آیات ظاهرش راجع به پیامبر(ص) است ولی در روایات تطبیق به سید الشهدا(ع) و قیام امام زمان(عج) شده است.

وی با بیان اینکه خداوند در آیه ۳۸ حج وعده داده که از مؤمنین در مقابل گروهی که خیانت و کفران نعمت می کنند دفاع کند، افزود: خدای متعال به کسانی که با آنها مقاتله و درگیری می شود به خاطر ظلمی که به آنها شده است اجازه قتال و درگیری داده و می فرماید اگر ما به آنها اجازه درگیری داده‌ایم بر نصرت و یاری آنها هم توانا هستیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه خداوند می فرماید اینها کسانی هستند که مؤمنین را از سرزمینشان بدون حق و به جرم اینکه می گفتند پروردگار ما خدا است بیرون کردند، گفت: خداوند از این افراد تعبیر به خیانتکار و کفران نعمت کننده کرده است و می فرماید که اگر خداوند این قتال را اجازه نمی داد و به وسیله مؤمنین نقشه آنها را نقش بر آب نمی کرد همه معابد الهی از کلیسا گرفته تا مساجد مسلمانان بر روی زمین ویران می شد و عالم را محل دنیا پرستی و عشرت‌کده می کردند.

وی با بیان اینکه خداوند این دفاع را دفاع از خود دانسته است، گفت: خداوند می فرماید که خدا توانا و نفوذ ناپذیر است و هیچ قدرتی نمی تواند جلو قدرت خدا را بگیرد و اراده خدا را تغییر دهد.

میرباقری با اشاره به ادامه آیات تصریح کرد: مؤمنینی که خدا از آنها دفاع می‌کند و آنها را حمایت می‌کند کسانی هستند که اگر امکانات به آنها داده شود به دنبال اقامه نماز و ذکر خدا در زمین می‌روند و دارایی خود را در راه خدا انفاق می کنند همانطور که خدا در معرفی امیرالمؤمنین(ع) می فرماید ولی شما خدا و رسول است و کسانی که اقامه نماز می کنند و انفاق می کنند در حالی که در رکوع هستند.

وی افزود: از دیگر صفات این افراد نهی از منکر است به این صورت که دستگاه منکر را نهی می‌کنند و مردم را به دستگاه معروف که همان دستگاه ولایت امیرالمؤمنین است امر می کنند و پایان امر هم به خدا بر می‌گردد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: در شأن نزول این آیات آمده است که تا قبل از این آیه پیامبر(ص) اجازه جنگ به مؤمنین نمی‌داد و مؤمنین با این که مورد آزار و اذیت قرار می‌گرفتند وارد قتال و درگیری نمی‌شدند و با نزول این آیه خدا به دشمنان پیامبر(ص) خیانت پیشه و کفران کننده نعمت هدایت تعبیر کرد که بدون حق پیامبر(ص) را از مکه بیرون کردند فقط به این جرم که می گفتند پروردگار ما خدا است.

وی با بیان اینکه خدا در این آیا به پیامبر(ص) اجازه جهاد و وعده نصرت و پیروزی داد، افزود: از آن روز به بعد پیامبر(ص) وارد درگیری شدند و این درگیری تا امروز هم ادامه دارد.

میرباقری با بیان اینکه اگر انبیاء و دفاع آنها از دین نباشد دشمنان خدا چیزی را به نام یاد خدا در عالم باقی نمی‌گذارند، گفت: دشمنان در دوره ما هم همین حرف را می‌زنند و با صدای بلند می گویند که دین باعث تخدیر و افیون ملت‌ها است و با تمام توان می‌خواهند خدا پرستی را از دنیا حذف کنند و تا جایی پیش رفته اند که می‌گویند اگر غرب پیشرفت کرده به خاطر حذف خدا از زندگی است و اگر دستشان برسد تمام عالم را تبدیل به محیط دنیا پرستی، نفس پرستی و تبعیت از شیطان می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب دو قطب قدرت در دنیا بود که وجه مشترک هر دو حذف دین از دنیا بود، گفت: آنها می‌خواستند ریشه ادیان را قطع کنند و تمام هدفشان این بود که جریانی بر علیه جبهه نبی اکرم و اولیاء الهی راه بیندازند تا ذکر و یاد خدا از روی زمین محو شود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه جبهه انبیاء کسانی هستند که اگر امکانات به دستشان بیفتد ذکر و یاد خدا را در زمین رواج می‌دهند و در راه خدا انفاق و مردم را از منکر نهی می‌کنند، افزود: نبی خدا آمده است که عالم را محیط ذکر و یاد خدا کند به این معنی که مردم در محیط انبیاء مشغول هر کاری که باشند از یاد خدا غافل نیستند و مدرسه، بازار، کارخانه، تفریح و هر جایی محل یاد خدا و عبادت می‌شود و به تعبیری همه عالم مسجد می‌شود ولی در مقابل، جبهه کفر دنبال این است که عالم را تبدیل به محیط غفلت از خدا کند و هیچ محل عبادتی روی زمین نباشد.

وی با اشاره به اینکه روایات ذیل این آیات آنها را به قیام سید الشهدا و قیام امام زمان تأویل کرده اند، افزود: امام صادق علیه السلام فرمودند کسانی که خداوند اگر آنها را پیروز کند عالم را تبدیل به مسجد و محل ذکر خدا می‌کنند پیامبر(ص) و ائمه(ع) تا حضرت مهدی(عج) و اصحابشان هستند که خداوند وعده داده آنها را نصرت کند و پیروزشان کند و تمام شرق و غرب عالم را در اختیار آنها قرار دهد و به واسطه آنها دین را اظهار کند و باطل را از بین ببرد همانطور که سفهاء حق را میرانده‌اند.

میرباقری ادامه داد: در روایتی دیگر امام صادق علیه السلام فرمودند به دنبال ظلمی که به سید الشهدا(ع) شد و خونی که به ناحق ریخته شد خدا به امام زمان(عج) اذن داده که با دستگاه شیطان در عالم وارد قتال شوند و وقتی حضرت به خونخواهی امام حسین علیه السلام خروج می کنند خدا از ایشان دفاع می‌کند و حضرت را پیروز می‌کند.