به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی میرباقری در سخنرانی شب عاشورا در حرم مطهر بانوی کرامت از آیات تطبیق شده بر واقعه عاشورا را آیات مربوط به اصحاب کهف دانست و گفت: وقتی در دروازه کوفه سرهای شهدا را بر نیزه کرده بودند سر مبارک سیدالشهدا(ع) آیه ۹ سوره کهف را قرائت می کردند که خداوند به پیامبر می فرماید گمان می کنی که جریان اصحاب کهف از آیات عجیب ما است؟.

وی ماجرای اصحاب کهف را سنت الهی دانست و گفت: هر کسی که در این دنیا از زینت‌های دنیا روگردان شد و به دنبال راه خدا حرکت کرد خداوند برای او نیز کهف و پناهگاهی قرار می دهد و او را از جلوه های دنیوی که در دست پیروان شیطان است در امان می دارد.

استاد حوزه علمیه، سیدالشهدا(ع) را پناهگاه امت پیامبر(ص) برای در امان ماندن از وسوسه های شیاطین و جلوه‌های دنیوی آن دانست و افزود: خداوند در این آیات سوره کهف به پیامبر می فرماید این سنت ما است که زمین را تزیین کردیم تا بستر ابتلا و امتحان مردم را فراهم کنیم و کسانی که زینت های دنیا آنها را به خود مشغول نکند و به سمت خدا حرکت کنند را نجات می دهیم.

وی افزود: خداوند می فرماید اصحاب کهف جوانمردانی بودند که به غار پناه بردند و از ما رشد خواستند و طالب رحمت و هدایت ما بودند و ما دستشان را گرفتیم و سال‌ها آنها را پناه دادیم و دوباره زنده شدند در حالی که نمی دانستند که چه مدتی در غار بوده اند.

میرباقری با بیان اینکه خداوند حقایق تاریخ را بیان می کند، افزود: خداوند می فرماید آنها جوانمردانی بودند که به پروردگار خود ایمان آوردند و ما هدایت آنها را زیاد کردیم و وقتی که در مقابل ظلم و بت پرستی و زینت های دنیا ایستادند و گفتند که پروردگار ما خداوندی است که آسمان ها و زمین را آفریده است قلب آنها را محکم و استوار کردیم.

وی با بیان اینکه وقتی اصحاب کهف بیدار شدند و خواستند برای تهیه نان به شهر بروند مراقب بودند که شناسایی نشوند و کسی از حال آنها با خبر نشود، افزود: خداوند می فرماید جوری برای تهیه غذا داخل شهر رفتند که آنها را نشناسند زیرا می دانستند که اگر آنها را بشناسند یا آنها را می کشند و یا مجبورشان می‌کنند که به آیین آنها بازگردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ما امروز راه خود را از نقشه شیطان جدا کرده‌ایم و به کهف سیدالشهدا(ع) پناهنده شده‌ایم، گفت: بازگشت ما به نظام سلطه و جلوه‌های مادی آن و آمیخته شدن با پیروان شیطان مساوی با نابودی و تحقیر است زیرا خداوند در آیه ۲۰ سوره کهف می فرماید اگر دوباره با آنها آمیخته شوید یا شما را سنگسار می کنند و یا جوری تحقیرتان می کنند که مجبور شوید به آیین آنها عمل کنید.

وی با اشاره به اینکه بعد از سقیفه انحراف در دین ایجاد شد و بنی امیه امپراطوری مادی برای خود درست کردند، افزود: کار به جایی رسید که مؤمنین باید راه خود را از راه آنها جدا می کردند و در اینجا خداوند امام حسین علیه السلام را پناهگاه مؤمنان قرار داد و کسانی که به امام حسین علیه السلام پناه بردند از شر شیطان محفوظ ماندند و برای همیشه رستگار شدند.

میرباقری با بیان اینکه اگر سید الشهدا(ع) به شهادت نمی رسیدند افراد با ایمان هم معلوم نبود که دین شان سالم بماند، افزود: سید الشهدا(ع) پناهگاهی برای ما درست کردند و همه ما اگر از سر سفره دنیا بلند شویم و رو به کهف سیدالشهدا(ع) بیاوریم ایشان ما را از جلوه‌های دنیا و بساط حیرت و ضلالتی که شیطان درست کرده عبور می‌دهند و تنها راه ما همین است.