به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، خانم همتی عصر امروز در رواق حضرت خدیجه سلام الله علیها آستان مقدس بانوی کرامت با اشاره به سیره تربیتی امام سجاد (علیه‌السلام) اظهار داشت: امام سجاد (علیه‌السلام) در دعای۲۵ صحیفه سجادیه برای فرزندانشان به این شکل دعا کرده و می فرمایند«خدایا عمر فرزندانم را به سود من طولانی کن و به خاطر من بر مدت زندگی آنها بیفزا و خردسالانش را به نفع من تربیت کن و ناتوانشان را بر من نیرومند ساز، آنان را برای من و به دست من روزی فراوان عطا فرما».

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با تأکید براینکه تربیت بر محور خواست و اراده خداوند و امام معصوم مضمون خواسته امام سجاد (علیه‌السلام) در این دعا به درگاه خداوند است، افزود:پدر و مادر باید فرزندان خود را براساس خواست اسلام تربیت کنند.

وی تصریح کرد: در دعای ۲۵ صحیفه سجادیه شش اصل مهم برای تربیت فرزندان در قالب دعا عنوان شده است که اولین اصل از این شش اصل، اصل تربیتی تغافل است.

همتی ادامه داد: اصل تغافل به این معنا است که والدین با علم به اینکه نسبت به خطای فرزند آگاه هستند از اشتباهات او چشم پوشی می کنند.

وی افزود: اصل تغافل موجب تقویت عزت نفس در فرزندان می شود.

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با تأکید بر اینکه تاخیر در تنبیه از دیگر اصول تربیتی برگرفته از ادعیه امام سجاد (علیه‌السلام) در صحیفه سجادیه است، گفت: تأخیر در تنبیه موجب می‌شود که فرزند بلا فاصله بدون آنکه سرزنش شود به اشتباه خود فکر کرده و تفکر در مورد خطا موجب عدم تکرار آن از سوی کودک می شود.

همتی تصریح کرد: مسئولیت سپاری براساس توانمندی کودک به او موجب تقویت عزت نفس کودک شده و اعتماد به نفس را در کودک افزایش می‌دهد و سومین اصل در سیره تربیتی امام سجاد (علیه‌السلام) مسئولیت سپاری براساس توانمندی و ابراز توانایی به کودکان است.

وی پذیرفتن عذر فرزندان پس از خطا را چهارمین اصل در سیره تربیتی امام سجاد (علیه‌السلام) عنوان کرد، گفت: اگر والدین ازخطا و اشتباهات فرزندان خود چشم پوشی نکرده و عذر آن‌ها را نپذیرند این مساله موجب می‌شود که فرزندان نیز از دو یا چند بار خطا کردن ابایی نداشته باشند؛ چرا که با یک خطا بخشیده نشده‌اند و این امر موجب تکرار خطا و اشتباه در آن‌ها می شود.

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها دعا برای فرزندان را از دیگر وظایف دینی والدین نسبت به فرزندان عنوان کرد، یادآور شد: یکی از وظایف والدین درحق فرزندان دعا کردن است؛ زیرا دعا اضافه بر تاثیر مثبت در تربیت فرزندان، موجب عاقبت به خیری آنها نیز خواهد شد.