به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی میرباقری در سخنرانی شب تولد پیامبر اکرم(ص) و امام صادق علیه السلام در حرم مطهر بانوی کرامت اظهار کرد: این وجود مقدس که در این شب به عالم ما تنزل فرمودند از نظر قرآن شخص اول عالم خلقت هستند که قبل از آفرینش این عالم، خداوند نور ایشان را آفرید و به طفیل ایشان این عالم آفریده شد و برای دستگیری از ما در این عالم نازل شدند.

وی با بیان اینکه همه انبیاء الهی تحت اشراف نبی مکرم اسلام بودند، گفت: در زیارت از راه دور پیامبر(ص) تنزل حضرت در این عالم توضیح داده شده که چگونه خداوند نگهبانی را قرار داد تا وقتی حضرت به عالم ارض منتقل می شوند هیچ نوع آلودگی متوجه ایشان نشود و وقتی به دنیا آمدند پرده‌هایی از عالم انسانی کنار رفت و خداوند بر حرم خود قله‌های نور پوشانید و رابطه شیاطین با عالم بالا قطع شد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه به خاطر پیامبر(ص) دو حقیقت بر عالم ارض نازل شد که یکی قرآن و دیگری اهل بیت(ع) هستند، افزود: اگر پیامبر(ص) نمی آمدند قران و عترت هم به این عالم وارد نمی‌شدند و این دو ادامه وجود نبی اکرم(ص) هستند و اگر می‌خواهیم در عالم با پیامبر(ص) راه برویم باید به این دو گوهر متمسک شویم.

وی بزرگ‌ترین نعمتی که خداوند به ما داده است را وجود پیامبر(ص) دانست و گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید که ما بر مؤمنین منت گذاشتیم زمانی که رسولی را از بین خودشان مبعوث کردیم تا این انسان‌های آلوده را پاک کند و به انسان‌ها کتاب و حکمت تعلیم کند.

میرباقری با بیان اینکه خداوند این پیامبر را تأدیب کرد و سیاست امت را به ایشان سپرد و اجازه داد که این پیامبر از ما دستگیری و سرپرستی کند، افزود: این مسیر هر روز رو به گسترش است و از قبل از این عالم شروع شده و تا برزخ، قیامت و بهشت ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه دینی که پیامبر(ص) آوردند بر همه ادیان غالب می‌شود، گفت: راه معرفت و بندگی مسدود بود و با آمدن این حضرت گشوده شد و همراهان حضرت هم با ایشان در این فتح همراه می‌شوند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه خداوند در سوره فتح می‌فرماید که ما پیامبر(ص) را فرستادیم تا خیراتی که قرار است به مردم برسد را بشارت و از آفات انذار دهد، خاطرنشان کرد: خدای متعال ایشان را امام این عالم قرار داده است تا ما را از شرک نجات دهند و به سمت توحید هدایت کنند و اگر این پیامبر نیامده بودند راه ایمان به خدا بسته بود و امکان اینکه ما قوای خود را در مسیر دین خدا قرار دهیم و خدا را یاری کنیم مهیا نمی‌شد و امکانات ما در این دنیا تلف می‌شد.

وی ادامه داد: کار پیامبر(ص) این است که عظمت الهی را در دل‌ها بنشانند و وقتی این کار اتفاق افتاد هر چیزی غیر خدا از چشم انسان می‌افتد و با همراهی این پیامبر ما به ایمان و درک عظمت الهی دست پیدا می‌کنیم و می‌توانیم خدا را تسبیح کنیم که مقدمه مقام رضا است.

میرباقری با بیان اینکه خداوند در مقابل این پیامبر تکالیف متعددی را از ما می‌خواهد و برای اینکه از نعمت شفاعت او برخوردار شویم مأموریت‌هایی را برای ما قرار داده است، گفت: یکی از مهمترین مأموریت ها محبت پیامبر(ص) است که باید بیش از همه تعلقات خود این پیامبر را دوست داشته باشیم.

وی افزود: پیامبر(ص) فرمودند هیچ عبدی به مقام ایمان نمی‌رسد مگر اینکه من را از خود و همه تعلقات خود بیشتر دوست داشته باشد بنابراین وادی ایمان وادی محبت به رسول خدا است.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه تکلیف دیگری که خداوند در مقابل پیامبر(ص) از ما خواسته تسلیم است، گفت: پیامبر اسلام از همه انبیا اشراف بیشتری به غیب الهی دارند و هیچ پیامبر و رسولی به اندازه ایشان پشت پرده‌ها را نمی‌بیند و ایشان نسبت به این غیب بخل نمی‌ورزند و اگر ما هم قابل باشیم و همراه شویم پرده را از چشم ما هم کنار می‌زنند.

وی اطاعت، نصرت و تبعیت از رسول را از دیگر تکالیف ما در قبال پیامبر(ص) برشمرد و افزود: از جمله تکالیف ما نسبت به پیامبر(ص) این است که خداوند از ما صلوات خواسته که در رابطه با هیچ پیامبر دیگری نخواسته است.

میرباقری با بیان اینکه خداوند در قرآن می فرماید که خودش و ملائکه دائما بر پیامبر صلوات می‌فرستند، گفت: صلوات دائمی خداوند به معنی این است که پیوسته بر درجات پیامبر افزوده می شود و باطن صلوات ملائکه نیز به معنی تواضع و خشوع آنها در برابر پیامبر(ص) است.

وی باطن صلوات بر پیامبر را خضوع در برابر ایشان و اقرار به مقامات حضرت دانست و گفت: اگر کسی اهل صلوات شد تمام تعلقاتش از بین می‌رود، پاک می‌شود و به طهارت نفس می‌رسد و از طرف دیگر انسان را از وادی گناهان و دستگاه شیطان بیرون می‎برد.

استاد حوزه علمیه صلوات بر پیامبر را مهمترین تکلیف ما نسبت به ایشان دانست و تصریح کرد: آیت الله بهجت فرمودند صلوات یک برکات عمومی دارد که انسان را پاک می‌کند و یک برکات خاص دارد که برای هر حاجتی که زیاد صلوات بفرستید باعث می شود که همان حاجت به انسان برسد.