به گزارش پایگاه خبری حضرت معصومه سلام‌الله علیها، خانم همتی ظهر امروز در محفل معارفی بانوان در رواق حضرت خدیجه سلام‌الله علیها با اشاره به فرازهای دعای بیست و چهارم صحیفه سجادیه گفت: امام سجاد علیه‌السلام در فراز ابتدایی این دعا پس از صلوات بر محمد وآل محمد می‌فرمایند که پروردگارا! والدین مرا به کرامت و رحمت خود مخصوص گردان ای مهربان‌ترین مهربانان.

وی افزود: این امام همام در فراز دیگر دعا همه را به شناختن وظیفه خود در مقابل پدرومادر توجه می‌دهند و می‌فرمایند: خدایا! وظیفه‌ام را در حق والدینم به من الهام نما و تمام علم خدمت به آنان را به من تعلیم کن و به آنچه به من آموخته‌ای توفیقم ده تا از انجام هرچه به من آموخته‌ای بازنمانم و وجودم از اجرای الهام تو درنماند.

این استاد حوزه خواهران با توضیح این‌که گاهی انسان باعلم به اینکه وظیفه‌اش نسبت به والدین را می‌داند، از انجام‌وظیفه خود غافل می‌شود، گفت: وقتی مطلبی به شخص الهام می‌شود، باید آن را انجام دهد.

وی اظهار داشت: امام سجاد علیه‌السلام در این فراز از دعای بیست و چهارم صحیفه سجادیه از خداوند الهام شدن وظایف فرزندان نسبت به والدین را طلب کرده است تا فرزندان از انجام وظایفی که در مقابل والدین خوددارند، دچار غفلت زدگی نشوند.

همتی افزود: امام سجاد علیه‌السلام در فراز دیگر این دعا می‌فرمایند: پروردگارا! چنان کن که هیبت پدرومادرم در دل من چنان باشد که هیبت پادشاهی سخت مهیب است. به آن دو نیکی کنم، آن‌سان که مادری مهربان با فرزند خود نیکی و مهربانی می‌کند. این امام معصوم از خدا می‌خواهد تا برای انسان فرمان‌برداری از پدرومادر را شیرین‌تر از خواب رفتن بی‌خوابی کشیدگان و آب‌خنک نوشیدن جگرسوختگان قرار دهد.

استاد حوزه و دانشگاه بابیان اینکه امام سجاد علیه‌السلام نحوه سخن گفتن با والدین را در دعای بیست و چهارم صحیفه سجادیه با ادبیاتی زیبا آموزش داده است، اظهار کرد. امام سجاد علیه‌السلام می‌فرمایند: پروردگارا! اصوات مرا در پیشگاه پدر و مادرم پست گردان و سخنانم را خوشایندشان ساز و چنان نما تا با آنان مدارا کنم و بر آن‌ها مشفق باشم.

وی به فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی اشاره کرد که در آن آمده است: اَللّـهُمَّ اغْفِرْ لي وَلِوالِدَي وَارْحَمْهُما كَما رَبَّياني صَغيراً اِجْزِهما بِالاِْحسانِ اِحْساناً ؛ خدایا! پدر و مادر مرا بیامرز و بر آن‌ها رحمت فرست، آن چنان‌که آن‌ها در کوچکی مربی من بودند و در پاداش احسان آن‌ها به من در حقشان احسان فرما و گناهشان را ببخش.

همتی افزود: امام(ع) در این دعای صحیفه سجادیه پس از درخواست از خداوند، برای پاداش دادن به والدین به خاطر آنکه فرزندشان را پرورش دادند و گرامی داشتند، رعایت حق اولاد را نیز آموزش دادند و بیان کرده‌اند: بارالها! هر آزاری که از من به والدینم رسیده و هر ناپسندی که از من در حق آن‌ها سرزده و هر حقی از آن دو را که من ضایع کرده‌ام، همه را سبب کاستن از گناهانشان و فزونی حسناتشان قرار ده.

وی اظهار داشت: امام سجاد علیه‌السلام از خداوند می‌خواهند چنانکه والدین زحمات زیادی را جهت تربیت فرزندان تحمل می‌کنند، آنان را از چنان اجر و ثوابی بهره‌مند کند که به خاطر این ثواب، گناهانشان آمرزیده شود.

این سخنران تصریح کرد: یکی از وظایف والدین برحق فرزندان دعا برای آنان است؛ در مقابل هم دعا کردن فرزندان برای والدین از وظایف آنان محسوب می‌شود، تا آنجا که امام سجاد علیه‌السلام می‌فرمایند: پس از هر نماز و در هر وقت دیگر از اوقات شب و در هر ساعت روز والدین را از یاد مبر.