به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها؛ خانم همتی در رواق حضرت خدیجه سلام الله علیها بااشاره به معنای «تربیت دینی» اظهارداشت: مجموعه اقدامات رفتاری و گفتاری که به تربیت و سامان‌یابی شخصیت دینی می‌انجامد را تربیت دینی می‌گویند. یکی از اهداف تربیت دینی این است که فرزندان، اهل‌بیت و خاندان نبوت را الگو و مدل زندگی خود بدانند.

وی افزود: شکوفایی استعدادها و ارزش‌های والا بر اساس تربیت و انسان شدن و رسیدن به کمال مرهون تعلیم و تربیت است.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: تربیت کودک شامل آموزش رفتارهای خوب و نشان دادن رفتارهای بد برای جلوگیری از آن انجام می‌شود.

وی افزود: تربیت از نگاه دینی از اهمیت فراوانی برخورداراست، تا جایی که از آن به‌عنوان عالی‌ترین هدف پیامبران و اساسی‌ترین پیام کتب نام برده شده است.

همتی ضروری‌ترین وظیفه والدین را تربیت صحیح کودکان دانست و گفت: تربیت به‌منزله کاشت درخت است که در مدت کوتاه نتیجه و اثر چندانی ندارد، بلکه برای دیدن ثمره آن درخت باید ماه ها حتی سال‌ها صبر کرد.

وی ادامه داد: در بحث تربیت فرزندان دوران هفت سال اول زندگی به جهت اینکه ذهن و فیزیک کودک نارس و ناتوان است و خیلی از سیستم‌های کودک به رشد و تعالی نرسیده است، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کارشناس معارفی حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: اسلام اجازه داده که کودک در هفت سال اول زندگی آزاد باشد، بازی کند و فرمان دهد؛ همچنین والدین در این دوره از رشد کودک حق ندارند کودک را محدود و مقید به آموزش کنند و آموزش‌هایی را که موردعلاقه خودشان است را به کودک تحمیل کنند.

همتی بابیان اینکه آزاد گذاشتن کودک در هفت سال اول باعث رشد شخصیتی او می‌شود، عنوان کرد: روانشناسان معتقدند که در هفت سال اول زندگی مهم‌ترین عامل مؤثر در رشد و تکامل شخصیت کودک محیط خانواده، اجتماع و اطرافیان او هستند و کودک مستقیم و غیرمستقیم متأثر از محیط پیرامون خود است.

همتی گفت: والدین باید روش‌های سازنده تربیتی را مدنظر داشته باشند؛ روش‌های کاربردی که اضافه بر دوران خردسالی، دوران نوجوانی و جوانی و حتی بزرگ‌سالی را جواب بدهد.

وی افزود: والدین با توجه به نیاز جامعه اسلامی فرزندان خود را تربیت کنند؛ جامعه ایرانی و اسلامی، تربیت غربی و شرقی را قبول ندارد. جامعه ایرانی و اسلامی که زمینه‌ساز انقلاب حضرت مهدی موعود(عج) است به دنبال تربیت نسلی است که مهدوی باشد.

کارشناس معارفی حرم با اشاره به آیه ” وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَني‏ آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ”( آیه ۷۰ سوره اسراء) خاطرنشان کرد: از این آیه چنین استنباط می‌شود که خداوند دو نعمت کرامت و بزرگواری را در ذات بشر قرار داده است و از آنجا که خداوند خالق کرامت است، کرامت ذاتی است.

همتی با این توضیح که ذات به جزء جدایی‌ناپذیر هر چیز گفته می‌شود، تصریح کرد: همان‌طور که چرب بودن از خصوصیات ذاتی چربی است و هرچند چربی را شستشو دهیم و قطعه‌قطعه کنیم بازهم از چرب بودن آن چیزی کم نمی‌شود، کرامت هم از خصوصیات جدایی‌ناپذیر هر انسانی است. انسان ذاتاً دارای کرامت است و از بدو تولد از دو مزیت عالی کرامت و بزرگواری برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: اسلام با توجه به نیازهای معنوی، تأمین احتیاجات روانی کودک را پیش‌بینی نموده است. تکریم و احترام کودکان به‌عنوان یک حق مسلم بر عهده والدین و مربیان است.

این سخنران تقویت کرامت ذاتی کودک را که خداوند در وجود همه انسان‌ها قرار داده است را از وظایف والدین دانست و تصریح کرد: حسن معاشرت و احترام به کودکان از عوامل اصلی تشکیل‌دهنده شخصیت کودکان است.