به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، آیت الله سیدمحمد سعیدی در خطبه های نمازجمعه این هفته شهر مقدس قم در مصلای قدس با توصیه به رعایت تقوای الهی اظهار کرد: نقطه تمایز انسان از سایر حیوانات و ملاک افضلیت و اشرفیت انسان در عالم هستی در ساختار و ویژگی‌های جسمی انسان نیست بلکه تکامل، رشد و ترقی انسان در اختیار خود او است.

وی با بیان اینکه انسان در رشد خود کاملا آزاد است و اختیار دارد، گفت: انسان اگر کوتاهی در رشد و تربیت خود داشته باشد از حیوان هم پایین تر می‌آید و تقوا مهمترین عاملی است که در ترقی و رشد ما نقش مؤثر دارد.

امام جمعه قم در تفسیر آیه ۳۶ سوره مبارکه توبه به ممنوعیت جنگ در ماه‌های حرام اشاره و خاطرنشان کرد: در بخشی از این آیه خداوند می‌فرماید اگر در ماه‌های حرام مشرکان بر شما حمله کنند بر شما واجب است که از خود دفاع کنید ولی در دفاع هم باید مسأله تقوای الهی را رعایت کنید .

وی با بیان اینکه در برابر متجاوز باید ایستاد زیرا تسلیم در برابر ظالم مرگ است حتی اگر زنده باشیم و مقاومت در برابر ظالم حیات است حتی اگر کشته شویم و به شهادت برسیم، تصریح کرد: به طور کلی از این آیات استفاده می‌شود که لازم است مسلمانان درمبارزه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی در برابر دشمنان متحد باشند.

سعیدی با بیان اینکه خداوند می فرماید دشمنان با همه اختلافات در جنگ با مسلمانان متحد هستند در حالی که شما سزاوارتر به اتحاد در برابر کفار هستید، افزود: در طول تاریخ بارها این دستور حیات بخش اسلام با کوتاهی مسلمانان فراموش شده و دچار شکست های خسارت‌بار شدند ولی امروز با ظهور انقلاب اسلامی و مقاومت مردم فلسطین اوضاع فرق کرده است.

سلطه‌پذیری در اسلام حرام است

این دستور قران دستور به دفاع است نه دستور به آغاز جنگ است، گفت: پیام این آیه این است که همانطور که تجاوز و سلطه‌گری حرام است، سلطه‌پذیری هم حرام است بنابراین باید تیم مذاکره کننده ما در برخورد با دشمنان بدعهد این ملاک و معیار را در نظر داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در استان قم در خطبه دوم میلاد حضرت زینب سلام الله علیها را به مردم ولایتمدار، مدافعان حرم و پرستاران تبریک گفت و افزود: پرستاری از شغل‌های سخت و طاقت‌فرسا است و باید انسان عاشق و علاقه‌مند باشد تا به این امر مهم مبادرت کند.

وی با بیان اینکه نامگذاری روزها در تقویم جمهوری اسلامی با اعتقادات دینی ما گره خورده است، گفت: تشکر مردم از پرستاران هم رعایت حال آنها است و هم اینکه در واکسیناسیونی که در کشور مورد استقبال قرار گرفته است مبادرت داشته باشیم و افرادی که به دلایلی در این امر اقدام نکرده اند اقدام کنند و واکسن بزنند.

سعیدی با بیان اینکه مراجع تقلید به واکسیناسیون تأکید دارند و آن را یک کار دینی، ملی، رعایت حقوق مردم و هدیه الهی قلمداد کرده‌اند، افزود: جامعه پرستاری کشور هم از دولت سیزدهم انتظار دارند که با درک جایگاه کلیدی و حساس آنها در نظام سلامت به پرداخت مطالبات آنها رسیدگی کند.

وی در ادامه به تببین شخصیت حضرت زینب سلام الله علیها پرداخت و گفت: ایشان شخصیتی هستند که مانند مادرشان در پرتو تعالیم حیات بخش اسلام ناب به زن و نقش زن در عرصه های مختلف معنای تازه ای بخشیدند و حضور فعال و تأثیرگذار این حضرت در حوادث عاشورا و بعد از آن درس آموز است.

امام جمعه قم ادامه داد: حادثه عاشورا در ظاهر به شکست سپاه امام حسین علیه السلام منجر شد ولی آنچه باعث شد این شکست نظامی در کربلا به پیروزی قطعی تبدیل شود نقش تأثیرگذار، تاریخ‌ساز و تمدن‌ساز حضرت زینب سلام الله علیها بود که این مهم با اشراف و تحت هدایت و مدیریت امام سجاد علیه السلام شکل گرفت.

زن در اسلام در حاشیه نیست

وی افزود: حماسه کربلا و حوادث بعد از آن نشان داد که زن در اسلام در حاشیه نیست بلکه درمتن حوادث مهم قرار دارد و حضرت زینب سلام الله علیها در سفر پرخطر و پرخاطره خود در عین مظلومیت دشمن خونخوار خود را به اسارت گرفتند وآنها را حقیر و ذلیل کردند و داغ ننگ شکست را بر چهره آنها نشاندند.

سعیدی با بیان اینکه خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در بازار کوفه پایه‌های حکومت بنی امیه را به لرزه درآورد و خطبه حضرت سجاد علیه السلام در شام تیر خلاصی بر حکومت بنی امیه بود، افزود: خطبه‌های حضرت زینب سلام الله علیها و امام سجاد علیه السلام در راستای جهاد کبیر، تحلیلی کوتاه و جامع از اوضاع جامعه‌ای بود که بنی امیه آن را پایه ریزی کردند.

دشمن می‌خواهد غیرت را از مردان بگیرد

وی با تأکید بر اینکه انقلاب ما هم حسینی و زینبی است، گفت: از اول انقلاب زنان نقش برجسته ای را ایفا کردند و با تقدیم شهدا به این انقلاب زحمات زیادی کشیدند و دشمنان بخصوص صهیونیست‌ها دست بکار شدند تا این نقش را از زنان بگیرند و آنها را از حجاب و هویت دینی و انقلابی‎شان جدا کنند و به ابتذال و فرهنگ غربی در همه عرصه ها بکشانند.

نماینده ولی فقیه در استان قم با بیان اینکه دشمنان به دنبلا این هستند که غیرت را از مردان بگیرند و فاجعه‌ای که در آندلس انجام دادند را تکرار کنند، افزود: اسلام تا قلب اروپا نفوذ کرده بود ولی دشمنان با ترویج فساد و فحشا آنها را از پای در آوردند از این رو از جمله مراکزی که دشمن هدف گرفته شهر مقدس قم است و می خواهند این شهر را از نقشی که داشته تهی کنند و اینجا است که با بصیرت شما مردم باید نقشه آنها را نقش بر آب کنیم.