به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها،  نشست شورای فرهنگ عمومی استان قم به ریاست آیت الله سیدمحمد سعیدی و با حضور حجت الاسلام والمسلمین ذوالنوری نماینده قم در مجلس شورای اسلامی، امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، شاهچراغی استاندار قم و مدیران ارشد استانی روز گذشته در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برگزار شد.

سیدمجید امامی در این نشست با بیان اینکه فرهنگ حلال مسائل کشور است، اظهار کرد: ما منتقد این هستیم که پیگیری آسیب های اجتماعی مستقل از فرهنگ کشور دنبال شود زیرا این آسیب‌ها معلول فرهنگی هستند که در کشور جاری است و حل معلول بدون توجه به علت‌ها ناممکن است.

وی با بیان این که ما ۴۰ سال در حوزه فرهنگ کم کاری کردیم و امروز باید بودجه زیادی را به مقابله با آسیب های اجتماعی اختصاص دهیم، گفت: اگر ما امروز مشکل توسعه، اشتغال و معیشت داریم بخاطر مشکل در حوزه فرهنگ است چراکه بخش قابل توجهی از اشتغال و ثروت در جهان امروزی از دل فرهنگ، خلاقیت و صنایع نرم بیرون می‌آید بنابراین پرداختن به فرهنگ عممی کشور ضروری است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه اگر کسب و کارهای فرهنگی مبتنی بر فرهنگ اهل بیت(ع) شکل می گرفت ما امروز مشکل اشتغال و معیشت هم نداشتیم، افزود: قم می تواند کانون صنایع فرهنگی در ایران آینده باشد بخصوص که در سال آینده قرن ۱۵ هجری هم آغاز می شود و باید رویکرد بیانیه گام دوم بهانه ای باشد برای انتقال این پیام که قرن جدید قرن دیانت، امید و مهدویت است.

وی گفت: شورای فرهنگ عمومی اگر دبیرخانه قوی و هیأت رئیسه عالم و مسلط داشته باشد می تواند پارلمان فرهنگی در استان باشد زیرا ما نیاز به مصوبات جدید فرهنگی نداریم ولی چیزی که نیاز داریم برنامه ریزی و عملکرد هماهنگ بخش‌های مختلف فرهنگی در شهر و استان است که از کارویژه‌های شورای فرهنگ عمومی است.

امامی ادامه داد: وظیفه همه ما در جمهوری اسلامی ارتقاء فرهنگ عمومی و رشد فضائل اخلاقی و پاسبانی از اصالت های جامعه است تا به سمت زندگی متشرعانه و ترویج حیات طیبه در جامعه حرکت کنیم.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری با بیان اینکه بسیاری از مسائل از جمله عدم تضمین شورای فرهنگ عمومی استان ها به شورای عالی انقلاب فرهنگی برمی گردد، اظهار کرد: هدف از شورای فرهنگ عمومی کار عملیاتی هماهنگ قرارگاهی بود اما اکنون این شورا به محل درد دل تبدیل شده و خروجی مشخصی ندارد.

وی گفت: شورای فرهنگ عمومی بودجه‌ای برای اجرای مصوبات ندارد، جرم انگاری در ترک فعل هم نشده و تضمینی برای حضور اعضا در این شورا هم وجود ندارد بنابراین چه توقعی از کارآمدی این شورا می‌توانیم داشته باشیم بنابراین نظر من این است که برخی از موارد باید قانون شود تا زمینه فرافکنی‌ها از بین برود و کارها تقسیم شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی باید خودش متحول شود و تضمین قانونی داشته باشد باید یک لایحه به مجلس بدهند تا ما به عنوان پادو در مجلس آن را به تصویب برسانیم و شاهد اقدامات جدی در این شورا باشیم و موضوعات به صورت زیرساختی حل شود.

در پایان این نشست نیز سیدمحمدتقی شاهچراغی با اشاره به سفر رئیس جمهور به شهر مقدس قم، گفت: قم به خاطر جایگاهی که دارد مباحث فرهنگی هم در این سفر مدنظر قرار گرفته و با وزیر ارشاد، وزیر میراث فرهنگی و معاون اجرایی رئیس جمهور جلساتی گذاشته شده و برخی از موضوعات پیش بینی شده که بی ارتباط با فرهنگ نیست و توافقاتی شده است که آثارش به تدریج در شهر دیده می شود.

وی جایگاه قم را ملی دانست و گفت: قوانین موجود در کشور بسیاری از دغدغه های فرهنگی را پاسخ می دهد ولی در حوزه اجرا نگاه دغدغه مند وجود نداشته است برای مثال در بحث عفاف و حجاب در سازمان ها و نهادهای دولتی نیاز به چه قانونی دارد جز اینکه همین جمعی که اینجا حضور دارند به این مسأله توجه کنند و با نگاه ایجابی عفاف و حجاب را در ادارات ترویج کنند.

استاندار قم تصریح کرد: اگر مدیر هر مجموعه بخواهد می تواند به راحتی این مسائل را در ادارات دولتی حل کند ضمن اینکه برخی از مدیران گذشته کشور با اینکه متدین بودند ولی نگاهشان مقابله با این فرهنگ نبوده ولی آقای اسماعیلی در حال حاضر محکم در حوزه دین ایستاده‌اند و می شود پیگیری کرد.

وی ادامه داد: پیشنهاد من  این است که طبق برخی مصوبات شورا در جلسات قبل که یکی بحث زیارت است باید همه نیازمندی های زائر در این شهر فراهم شود و شورای شهرو شهرداری از عوامل مؤثر در این بخش هستند که به شدت آمار حضور زائران خارجی زیاد شده است و باید به این مسأله پرداخته شود.

شاهچراغی با بیان اینکه در بحث عفاف و حجاب نهادها و دستگاه‌های دولتی باید از خودشان شروع کنند و مدیر هر مجموعه باید پاسخگو باشد، گفت: مشکل ما این است که کسانی که باید خودشان پاسخگو باشند مطالبه‌گر می‌شوند.

وی با اشاره به موضوع امر به معروف و نهی از منکر ابراز کرد: مقدمات خوبی فراهم شده و گروه‌ها مردمی شکل گرفته اند و ما هم در خدمت شورا هستیم و اگر نگاه‌ها را به سمت رفع این آسیب‌های فرهنگی ببریم و به مصوبات عمل کنیم مشکلات فرهنگی برطرف می‌شود.

استاندار قم با اشاره به سفر قریب الوقوع رئیس جمهور به شهر مقدس قم گفت: در سفر رییس جمهوری موضوعاتی در حوزه های فرهنگی از جمله زیارت، عفاف و حجاب و امر به معروف پیگیری می‌شود و امیدواریم که بتوانیم گام مؤثری در جهت رفع این دغدغه های فرهنگی برداریم.

در این نشست علاوه بر موضوع نقش شورای فرهنگی عمومی در حل مسائل فرهنگی استان و موضوع سفر رئیس جمهور به شهر مقدس قم به موضوع برنامه های دهه بصیرت در استان قم نیز پرداخته شد.