به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد در سخنرانی ظهر امروز در حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه عمر ائمه(ع) کوتاه بوده است، اظهار کرد: حکام جور نمی‌گذاشتند ائمه(ع) عمر طولانی کنند و با تحت نظر گرفتن و تبعیدشان از مدینه کاری می‌کردند که مردم نتوانند با آنها ارتباط بگیرند.

وی با بیان اینکه ائمه(ع) جذبه معنوی داشتند و این جذبه برای حکام قابل تحمل نبود، افزود: جذبه معنوی که در ائمه(ع) وجود داشت باعث می شد که مردم به دور آنها جمع شوند و بر دل‌های مردم حکومت کنند در حالی که حکام می خواستند مردم را مطیع امر خود کنند و از نفوذ محبت ائمه(ع) در دلهای مردم هراس داشتند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه محبت باعث اطاعت و پیروی می شود و کسی که محبتش در دل فردی جای بگیرد مطیع او می شود، گفت: ما اگر محبت ائمه (ع) را در دل داریم باید از آنها در زندگی خود الگو بگیریم و از سبک زندگی آنها پیروی کنیم.

وی یکی از مشکلات آینده کشور را کاهش جمعیت دانست و ادامه داد: امام کاظم علیه السلام فرزندان زیادی داشتند که این موضوع می تواند برای جامعه ما که به سمت پیری می رود و فرزند آوری کم شده است الگوی مناسبی باشد.

نظری منفرد هزینه های زیاد و وقت نداشتن برای تربیت را دو استدلال اشتباه افراد برای نداشتن فرزند عنوان کرد و افزود: اعتقاد ما این است که رزق دست خدا است و خدا در قرآن رزق هر فرد را تضمین کرده است؛ امام کاظم علیه السلام به نقل کتاب مناقب ۳۰ فرزند داشتند که حضرت احمد بن موسی معروف به شاهچراغ هزار بنده را از محل دسترنج خود آزاد کردند.

وی گفت: هاشمیه که خادمه ای در خانه موسی بن جعفر علیه السلام بود نقل می کند که امام کاظم علیه السلام فرزندی داشتند به نام میرمحمد که من هر وقت این جوان را می دیدم به یاد این آیه قرآن می‌افتادم که بندگان خوب خدا مقدار کمی از شب را در خواب هستند و اهل شب زنده داری و عبادتند زیرا این جوان بارها در نیمه‌های شب از خواب برمی‌خاست و به عبادت مشغول می‌شد و دوباره می‌خوابید و فرزندان در این خانه پر جمعیت اینگونه تربیت شده بودند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امروزه دزدان عقیده جوانان ما را تهدید می‌کنند، گفت: جوانان باید عقاید خود را قوی کنند زیرا اعتقادات یک امر عقلانی است و نمی‌شود در اعتقادات تقلید کرد بنابراین جوانان باید با عقل خود حقانیت خدا، پیامبر و معاد را باور کنند.

وی ادامه داد: متأسفانه امروز دشمن اوقات فراغت جوانان ما را پر کرده است و اگر اعتقادات قوی نباشد جوانان در فضای مجازی به لغزش دچار می شوند.

نظری منفرد با اشاره به روایتی از امام کاظم علیه السلام ابراز کرد: امام فرمودند «اگر می خواهید بدون مال به بی‌نیازی برسید، حسد از قلبتان برطرف شود و دینتان سالم بماند به درگاه خداوند تضرع و خشوع کنید و از خدا بخواهید که عقلتان کامل شود»؛ بنابراین ماه رجب بهترین فرصت برای تضرع به درگاه خداوند و دعا است و باید از این فرصت ها استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه اگر عقل انسان کامل شد همه مشکلات درست می‌شود، افزود: انسان عاقل به آنچه خدا به او داده است قانع می‌شود و کسی که به آنچه دارد قانع بود بی‌نیاز است ولی اگر کسی به آنچه خدا به او داده قانع نشود هرگز بی‌نیاز نخواهد شد.