به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، قرآن کریم یکی از مهم‌ترین سنتهای پسندیده در سبک زندگی اسلامی را مشاوره با افراد خیر خواه عنوان می کند و حتی پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله با وجود اینکه با خداوند در ارتباط بودند و از طریق وحی از امور مختلف اطلاع داشتند، اما از آن جایی که خداوند به پیشبرد امور از سوی بندگان امر کرده بود به همین دلیل رسول خدا صلی الله علیه و آله در رویداد های مهم نیز اقدام به مشاوره با مسلمانان می کردند که جنگ خندق و پیشنهاد سلمان فارسی مبنی بر حفر خندق یکی از ماندگارترین نمودهای مشاوره با افراد خیر خواه از سوی رسول خدا صلی الله علیه و آله با مسلمانان در تاریخ اسلام است.

خانواده، محبوب‌ترین بنا و کانون نزد خداوند است و هیچ بنایی به اندازه خانواده نزد خداوند محبوبیت ندارد، خداوند نسل جوان را امر کرده که در موضوع ازدواج و مباحث و مشکلات زناشویی با افراد خیر خواه مشورت کنند و همچنین امر مشاوره در خانواده با همسر و فرزندان نیز بسیار مورد توصیه اسلام است؛ زیرا مشاوره با افراد خیر خواه ضمن افزایش استحکام زندگی موجب موفقیت فرد نیز می شود.

آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها به عنوان یکی از قطب های فرهنگی و دینی در کشور با راه اندازی واحد مشاوره اقدام به ارائه خدمات مشاوره ای در زمینه‌های خانوادگی، مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره اعتقادی، تحصیلی، خدمات مشاوره در موضوعات خانوادگی، اخلاقی، تربیتی، تحصیلی، تغذیه و مشکلات روحی و روانی به خواهران و برادران کرده است.

واحد مشاوره خواهران همه روزه صبح ها از ساعت ۹ الی ۱۳ به بانوان زائر و مجاور آستان مقدس بانوی کرامت به صورت فردی با تعیین نوبت قبلی به صورت تلفنی خدمات مشاوره ای ارائه می‌دهد و بانوان زائر می‌توانند با تماس با شماره ۳۷۱۷۵۴۵۰ وقت قبلی برای مشاوره دریافت کنند و خدمات مشاوره ای در صحن جواد الائمه علیه السلام، بالکن واقع در کنار درب ۱۸ به بانوان زائر و مجاور ارائه می شود.

ارائه خدمات مشاوره به ۲ هزار ۵۰۰ بانوی زائر و مجاور آستان مقدس بانوی کرامت

خانم فاطمه جعفری، کارشناس مسئول واحد مشاوره خواهران ضمن تشریح عملکرد واحد مشاوره خواهران در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: واحد مشاوره خواهران آستان مقدس بانوی کرامت در سال ۱۴۰۰ با توجه به شرایط کرونایی و با توجه به تعطیلی ها به دلیل شروع موج‌های مختلف بیماری با رعایت شیوه نامه‌ها و دستورالعمل های بهداشتی به صورت فردی اقدام به ارائه خدمات مشاوره ای به دو هزار ۵۰۰ بانوی زائر و مجاور آستان مقدس بانوی کرامت کرده است.

این خدمات مشاوره ای با همکاری ۲۵ استاد برجسته حوزه علمیه قم و دانشگاه به بانوان مراجعه کننده در گروه‌های سنی مختلف ارائه شده است.

جوانان مهم‌ترین مخاطبان واحد مشاوره

مسئول واحد مشاوره خواهران با تأکید بر اینکه بیشترین مراجعان و مخاطبان واحد مشاوره بانوان جوان و مادران هستند، گفت: بانوان از گروه سنی ۱۷ تا ۱۸ سال و بانوان گروه سنی بزرگسال حدود ۶۰ سال، از مهم‌ترین مخاطبان و مراجعان واحد مشاوره هستند.

ارائه خدمات مشاوره پیش از ازدواج ، تربیت فرزند، تحصیل و روابط زوجین و آداب همسرداری از پرتکرارترین پرسش هایی است که از سوی مراجعان از کارشناس خدام واحد مشاوره پرسیده می‌شود و بانوان در این زمینه از کارشناسان خدمات مشاوره ای دریافت می کنند.

فضای مجازی، بی حجابی و بی اخلاقی ریشه مشکلات امروز خانواده ها

جعفری با تأکید بر اینکه آزادی و روابط افسار گسیخته بی حد و مرز در فضای مجازی ریشه بسیاری از مشکلات در روابط زوجین است، گفت: متأسفانه روابط آزاد و بدون قیود اخلاقی در فضای مجازی موجب بدبینی و خیانت همسران به یکدیگر شده است و همین موضوع موجب شده که متأسفانه اعتماد ما بین زوجین از بین برود.

وی با اشاره به اینکه پایبندی به اخلاق، حجاب و عفاف مهم‌ترین راهکار حل مشکلات امروز خانواده‌ها است، گفت: تنها در پناه پایبندی به اخلاق و حجاب و عفاف و همچنین مدیریت روابط در فضای مجازی و حاکمیت اخلاق در این فضا است که می توان آسیب های موجود در خانواده را کاهش داد و از بین برد.

وی تفاوت دیدگاه میان والدین و فرزندان نوجوان را از دیگر پرسش های پر تکرار از مشاوران حرم عنوان کرد و افزود: تربیت فرزندان و به ویژه فرزندان نوجوان از مهم‌ترین دغدغه های والدین است که کارشناسان واحد مشاوره در این زمینه با توجه به تجارب و دانش روز و براساس الگوی تربیت دینی مورد تأیید ائمه و نبی مکرم اسلام به مراجعان خدمات مشاوره ارائه می کنند.

وی تصریح کرد: خدمات مشاوره ای براساس نیازهای روز خواهد بود و برای گروه‌های سنی مختلف ضمن ارائه خدمات مشاوره ، کارگاه های تربیت فرزند و کارگاه های مشاوره ازدواج و کارگاه های مشاوره تحصیلی نیز برگزار خواهد شد که شیوه ارائه خدمات مشاوره در ایام سال نو و تعطیلات عیدانه براساس برنامه‌ریزی های آستان از طریق سایت به خانواده‌ها و زائران آستان مقدس بانوی کرامت اطلاع رسانی خواهد شد.