به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها خانم همتی در محفل معارفی رواق حضرت خدیجه سلام الله علیها که به مناسبت ولادت حضرت علی اکبر علیه‌السلام برگزار شد، اظهار داشت: حضرت علی اکبر فرزند ارشد اباعبدالله الحسین علیه السلام درمدینه دیده به جهان گشود. مادربزرگوار وی لیلا دختر ابی مره است. لیلا خاتون برای امام حسین علیه‌السلام پسری رشید، دلیر، زیبا، شبیه ترین شخص به رسول خدا که سیمایش، سیمای رسول خدا، گفتگویش، گفتگوی رسول خدا (ص) آورد که هرکس آرزوی دیدار رسول خدا را داشت، به سیمای مبارک حضرت علی اکبر علیه‌السلام می نگریست. تا جایی که امام حسین علیه‌السلام درباره ایشان می فرمایند که هرگاه مشتاق دیدار پیامبرمی شدیم، به چهره علی اکبر علیه‌السلام می نگریستیم.

کارشناس معارفی حرم تصریح کرد: علی اکبر علیه‌السلام جوانی خوش سیما، خوش زبان و دلیر بود و از جهت خلق و خو شبیه ترین مردم به پیامبراکرم (ص) بود. شجاعت و رزمندگی را از جدش علی بن ابیطالب علیه السلام به ارث برده و جامع کمالات ومحاسن بود.

این استاد حوزه و دانشگاه ابرازداشت: ایمان راسخ به حضرت علی اکبر علیه‌السلام شجاعت و شهامت بخشید و در طریق دانش و معرفت به کمالات عالیه نایل شد و سرچشمه های حکمت در روح و روانش جاری بود.

همتی خاطر نشان کرد: تربیت شایسته امام حسین علیه‌السلام سبب شد تا حضرت علی اکبر علیه‌السلام به بهترین صفات کمال آراسته شود. عواملی چون اصالت خانوادگی، تربیت و وراثت، کسب علم و فضایل که از عناصر تشکیل دهنده هرکس است در خلق و خوی او و رفتار و حرکات و ادب و متانتش در حد اعلا بود.

وی افزود: حضرت علی اکبر علیه‌السلام شاخه ای از آن شجره طیبه و ریشه پاک بود که رفتارش حرکات و رفتار پیامبر خدا (ص)را درذهن ها زنده می کرد و وارث همه خوبی های خاندان عصمت و طهارت به شمار می رفت.

کارشناس معارفی حرم با بیان اینکه در بین فرزندان بنی هاشم تنها به حضرت علی اکبر علیه‌السلام لقب «ناری القری» داده شده است، اظهارداشت: این لقب به کسی گفته می شد که بربام خانه خود شعله آتشی را بر می افروخت تا اگر مستمند یا بیچاره وحتی مهمانی که پناه ندارد به سمت شعله های کرامت بیاید و پای سفره اطعام و مهمانوازی اش بنشیند.

همتی ادامه داد: حضرت علی اکبر علیه‌السلام در کنار مشق شمشیر، مبانی توحید و ولایتمداری را از حضرت ابوالفضل علیه‌السلام فرا گرفتند.

وی افزود: تبعیت حضرت علی اکبر علیه‌السلام هرگز ازروی تعصبات قومی و قبیله ای و پدر و فرزندی نبود، بلکه به عنوان وظیفه ای الهی به آن می نگریست تا جایی که شهادت در راه اطاعت از امام زمان خود را شیرین تر از عسل می دانست.

کارشناس معارفی حرم مطهر با اشاره به فضیلت های ماه شعبان که همه روزهایش جشن و سرور و شادمانی است و هیچ گونه رحلت و شهادتی در این ماه ثبت نشده است، تاکید کرد: با مطالعه کتاب مفاتیح الجنان از دعاها و ذکرهایی که در این کتاب شریف در خصوص این ماه عنوان شده است، استفاده کنید و خود را برای ورود به ضیافت الهی و ماه مهمانی خدا آماده کنید.