به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین مؤمنی در سخنرانی سه شنبه شب حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه عقل بالاترین نعمتی است که خدا به انسان داده است، گفت: این نعمت به قدری مهم است که در تعابیر معصومین(ع) به مناسبت های مختلف بیان شده است.

وی گفت: امام رضا علیه السلام فرمودند عقل بهترین دوست و رفیق برای انسان است، امیرالمؤمنین(ع) می فرمایند بالاترین ثروت برای انسان عقل است و امام مجتبی علیه السلام می فرمایند بهترین سرمایه انسان عقل است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امام کاظم علیه السلام از عقل تعبیر به حجت درون کرده اند، ادامه داد: عقل پیامبر درونی انسان است که انسان را هدایت می کند و نعمتی بسیار مهم است که دارای نشانه ها و اقتضاعاتی برای بارور شدن است و موانعی هم برای رفتار عاقلانه وجود دارد.

وی با بیان اینکه هرچیزی که انسان را به سمت خدا سوق می دهد عقل و هر چیزی که انسان را از خدا فاصله می دهد جهل است، گفت: عقل جنود و لشکری دارد و عقل هم لشکر و سپاهیانی دارد؛ شیطان به صورت مستمر جنود جهل را تقویت می کند و ما باید به صورت مستمر لشکر عقل را تقویت کنیم.

مؤمنی افزود: در روایت داریم انسان هرچقدر علم و معرفتش به خدا بیشتر باشد زیاد اهل دعا کردن و خواستن از خدا است بنابراین هرچقدر عقل انسان بیشتر باشد دعا کردن او در پیشگاه خدا بیشتر است.

وی دعا کردن را به معنی جلب توجه خدا به خود دانست و گفت: بعد از هر نماز واجب یک دعای مستجاب داریم و خوب است که بعد از نماز به سجده برویم و آنچیزی که باعث تشویش قلب ما شده است را از خدا بخواهیم و این دعا را بخوانیم که «حسبی الله، لا اله الا هو، علیه توکلت و هو رب العرش العظیم».

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه همه چیز در ید قدرت خدا است، افزود: باید بدانیم که در گرفتاری‌ها خدا است به داد انسان می رسد بنابراین باید خلوت خود را با خدا زیاد کنیم و هرچه می خواهیم از خدا بخواهیم.

وی گفت: در روایت داریم که تا  وقتی که عقل در سر انسان است باید برای هر روز خود برنامه ریزی کند و هر روز زمانی را برای خلوت با خدا اختصاص دهد، زمانی را برای محاسبه نفس خود قرار دهد، ساعتی را برای تفکر در آفرینش و ساعتی را برای تلاش برای کسب رزق و لذت های حلال داشته باشد.

 وی افزود: در روایت دیگری داریم که اگر کسی زیاد دعا کند در گرفتاری ها ملائکه آسمان می گویند این صدا برای ما آشنا است، دعایش مستجاب و حاجتش برآورده است و در روایت دیگری بیان شده است که سه چیز است که اگر در انسان باشد هیچ آسیبی به انسان نمی رسد، اول دعا در زمان گرفتاری، دوم استغفار بعد از گناه و سوم شکرگذاری بعد از نعمت.