به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی چهارشنبه شب حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه در روزهای پایانی ماه شعبان قرار داریم اظهار کرد: امام رضا علیه السلام به ما یاد دادند که از خدا بخواهیم که اگر در روزهای گذشته از ماه شعبان ما را نیامرزیده است در روزهای باقیمانده ما را بیامرزد.

وی با اشاره به محبت، دوستی و علاقه داشتن به همدیگر در اسلام، گفت: همانطور که اسلام دین محبت و دوستی است دین بغض و برائت هم هست زیرا در روایت داریم که دین چیزی جز محبت و بغض نیست و انسان باید همانطور که نسبت به کارهای خوب و انسان های خوب محبت دارد نسبت به بدی ها و انسان های بد بغض داشته باشد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در روایات ما تأکید شده است که مؤمنین باید نسبت به هم محبت داشته باشند، گفت: خداوند در آیه ۱۰۲ سوره آل عمران یکی از نعمت هایی که به مسلمانان داده است را رفاقت و محبت بین مؤمنین عنوان کرده است بنابراین این دوستی و محبت بین مؤمنین از نعمت های الهی است.

وی با بیان اینکه یکی از نقشه های دشمن ایجاد اختلاف و تفرقه بین مسلمین است، گفت: جک ها و لطیفه های قومیتی که ما در گذشته داشتیم یکی از حربه های دشمن برای ایجاد اختلاف بود و شهریار نیز با سرودن اشعاری نسبت به لطیفه های قومیتی که در زمان طاغوت رواج داشت موضع گیری کرده بود.

رفیعی با بیان اینکه الان هم دشمنان در زمینه ایرانی بودن و عرب بودن خیلی تبلیغ می‌کنند، گفت: اصحاب پیامبر از قومیت های مختلف بودند و سلمان از ایران بود، صهیب از روم آمده بود، بلال از حبشه رفته بود و هر کدام از قوم و منطقه ای دور پیامبر جمع شده بودند و روزی یکی از افراد مغرور به پیامبر(ص) گفت این ها را از خود دور کن تا ما که عرب هستیم و از قوم و قبیله خودت هستیم دور شما را بگیریم که بلا فاصله آیه نازل شد که ای پیامبر این افراد را از خود دور نکن و با همین ها رفیق باش.

وی افزود: خداوند می فرماید ایجاد عداوت، اختلاف و جدایی بین مردم کار شیطان است و یکی از دلایلی که در اسلام قمار حرام است این است که بین مردم کینه و اختلاف ایجاد نشود و قرآن می فرماید شیطان از طریق شراب و قمار به دنبال ایجاد اختلاف است.

کارشناس مذهبی حرم بانوی کرامت یکی از عوامل سقوط و پستی جامعه را اختلاف و جدایی دانست و گفت: روایت می گوید مؤمن اهل الفت و گذشت است و پیامبر(ص) خیلی تأکید می کرد که قطع رابطه نکنید، به هم پشت نکنید، بغض هم را نداشته باشید و حسادت به هم نورزید.

وی با اشاره به عوامل دوستی در جامعه اظهار کرد: ایمان به خدا و عمل صالح محبت ایجاد می کند و خداوند در قرآن می فرماید افرادی که مؤمن و دیندار واقعی هستند و به دستورات دینی عمل می کنند خداوند محبت آنها را در دل دیگران قرار می دهد مانند سردار سلیمانی که اینگونه مورد محبت همه مردم قرار داشت.

رفیعی دومین عامل ایجاد محبت را انصاف دانست و گفت: انصاف یعنی نگاه مساوی به جامعه و هر چیزی که برای خود می پسندیم برای مردم هم بپسندیم؛ بنابراین انسان حتی نسبت به دشمن هم باید انصاف داشته باشد و کاری را که دشمن نکرده است به او نسبت ندهیم و اگر دولت ها هم انصاف داشته باشند باید اگر دولت قبل خوبی هایی هم داشته است را بیان کند و اینطور نباشد که فقط بدی های دولت گذشته با بگوییم.

وی با بیان اینکه انصاف اساس زندگی است، گفت: در روایت داریم که سه چیز در زندگی بسیار مهم است که اول یاد خدا در همه حال، دوم مواسات و برابری و سوم انصاف در زندگی است.

سخنران حرم کریمه اهل بیت(س) با بیان اینکه سومین عامل ایجاد محبت حسن خلق، حسن ظن و حسن رفتار است، افزود: در روایت داریم که حسن خلق مودت را می رویاند، حسن ظن محبت را جذب می کند و تجربه ثابت کرده است که حسن رفتار و خوش برخوردی انسان را محبوب می کند.

وی با اشاره به این روایت که « سخاوت و بخشندگی، کاشتن محبت است» چهارمین عامل محبت را سخاوت دانست و گفت: پنجمین عامل ایجاد محبت در روایات سکوت است زیرا دلیل بسیاری از اختلافات پرحرفی است و انسانی که زیاد حرف می زند خطا هم زیاد می کند و باعث دلخوری دیگران می شود.