به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حرم مطهر بانوی کرامت در ایام نوروز ۱۴۰۱ با ارائه خدمات متنوع فرهنگی، رفاهی، بهداشتی و درمانی از زائران و مسافرانی که به شهر کریمه اهل‌بیت(س) سفر کرده بودند پذیرایی کرد.

خدمات متنوع آستان مقدس بانوی کرامت به زائران و گردشگران به کمک حضور و فعالیت بیش از هزاران خادم رسمی و افتخاری در این آستان در ایام نوروز دنبال شده است که از سرتاسر ایران در این ایام در حرم مطهر خادم حرم اهل بیت(ع) بودند.

در این گزارش برخی از مهمترین خدمات آستان مقدس بانوی کرامت را مرور می کنیم؛

خدمات فرهنگی حرم حضرت معصومه سلام الله علیها در ایام نوروز

معاونت فرهنگی حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) در ایام نوروز خدمات گوناگون فرهنگی را در هفت محور به زائران و گردشگران ارائه کرد.

محور اول خدمات فرهنگی حرم مطهر اجرای برنامه‌های متنوع با رویکرد تحکیم بنیان خانواده، ازدواج، فرزند آوری، تربیت فرزند، تحصیل و اخلاق در خانواده بود که در قالب ویژه برنامه‌های پرسمان خانواده، مشاوره خانواده و اجرای طرح هادیان کریمه با تلاش اداره امور خانواده حرم مطهر صورت گرفت و از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب به زائران و مجاوران حرم خدمات اداره خانواده ارائه می‌شد.

محور دوم خدمات فرهنگی حرم بانوی کرامت در ایام نوروز ۱۴۰۱ را خدماتی از جمله اجرای ویژه برنامه های بصیرتی، هنری، ترویج سبک زندگی شهدا و معرفت افزایی شکل داد که در این بخش نیز می توان به برگزاری همه روزه نشست های بصیرتی در مقبره شیخ فضل الله نوری، کارگاه خوش نویسی و محفل شعر در مقبره پروین اعتصامی، ترویج زندگی به سبک شهدا در مقبره الشهدا، برپایی نمایشگاه حریم حرم و معرفی شخصیت حضرت معصومه سلام الله علیها، پاسخگویی به مسائل و شبهات دینی و برگزاری تورهای حرم شناسی اشاره کرد که به همت واحد خدمات فرهنگی حرم مطهر در صحن‌ها، شبستان‌ها، رواق‌ها و در تمامی ساعات روز انجام شد.

محور سوم خدماتی که در معاونت فرهنگی حرم در ایام نوروز ارائه شد، اجرای ویژه‌برنامه‌هایی برای کودکان و نوجوانان در حرم مطهر بانوی کرامت بود که در قالب سه ویژه برنامه بچه های بهشت در شبستان امام خمینی(ره)، یک فنجان نوجوانی در رواق علامه مجلسی و اجرای تور حرم شناسی «یک روز خوب، یک حس خوب» برای نوجوانان دنبال شد.

چهارمین محور خدمات فرهنگی به زائران حرم بانوی کرامت به خدمت‌رسانی به زائران و گردشگران خارجی اختصاص یافته است که در این بخش راهنمایی‌های لازم به گردشگران خارجی از ساعت ۷ صبح تا ۱۹ عصر انجام شد و حرم مطهر پذیرای گردشگران و زائرانی از ۵ قاره جهان بود و برگزاری حلقه های معرفت به زبان های عربی، اردو و آذری، و پاسخگویی به مسائل شرعی و اعتقادی به زبان های عربی، اردو و آذری در برنامه خدمات حرم قرار گرفت و برای زائران خارجی تورهای حرم گردی به همراه کارشناس تدارک دیده است.

پنجمین محور نیز خدمات فرهنگی ویژه بانوان در ایام نوروز ۱۴۰۱ بود که در قالب اجرای برنامه های متنوع ویژه دختران ۴ تا ۱۱ سال هر روز دو ساعت قبل از اذان‌های ظهر و مغرب، ویژه برنامه دختران نوجوان ۱۱ تا ۱۸ سال دو ساعت قبل از نماز مغرب، پاسخگویی به مسائل دینی هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۹ شب و برنامه های فرهنگی حلقه های معرفت، سخنرانی، محفل کتاب و .. از ساعت ۸ تا ۲۱ در رواق حضرت خدیجه(س) برگزار شد.

محور ششم برنامه ها و خدمات فرهنگی حرم مطهر برپایی مراسم و محافل معرفتی و جشن و سرور در حرم بانوی کرامت بود  که هر شب در قالب جشن همراهی با سخنرانی معرفتی، مداحی، اجرای مسابقه و سرود همراه بود و همچنین سخنرانی قبل از اذان ظهر، و سخنرانی قبل از اذان مغرب از جمله برنامه های اداره تبلیغات حرم مطهر بانوی کرامت در نوروز ۱۴۰۱ بود.

هفتمین محور خدمات فرهنگی حرم مطهر بانوی کرامت در نوروز ۱۴۰۱ ارائه خدمات موزه ای با برنامه های متنوع بوده که در ایام نوروز از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ عصر به صورت یکسره به زائران خدمات موزه ای و گردشگری ارائه شده است.

خدمات رفاهی حرم مطهر بانوی کرامت در ایام نوروز ۱۴۰۱

مدیریت حرم مطهر بانوی کرامت برای رفاه حال زائران حرم حضرت معصومه سلام الله علیها خدمات متنوعی را ارائه کرد که از آن جمله می توان به اسکان نوروزی زائران، خدمات امانتداری، کفشداری و سالمندان و همچنین دایر کردن چایخانه حضرت معصومه سلام الله علیها اشاره کرد.

در بخش اسکان زائران، آستان مقدس بانوی کرامت اقدام به پذیرش زائران در زائرسرای حضرت معصومه سلام الله علیها با ظرفیت شبانه ۴۰۰ نفر کرد و همچنین برای رفاه حال زائران شبستان نجمه خاتون و بالکن غربی شبستان امام خمینی(ره) در مجموع با ظرفیت هزار و ۲۰۰ نفر در اختیار زائران بانوی کرامت قرار گرفت و دو دفتر ستاد اسکان زائران و مسافران استان قم نیز برای پذیرش و اسکان زائران در فضاهای خارج از حرم مطهر در صحن امام رضا علیه السلام و صحن جواد الائمه علیه السلام مستقر شد.

همچنین واحد رفاه زائر در حوزه‌های مختلف، ایستگاه های صلواتی، دفتر رفاه زائر، اسکان زائر، دفتر ابناء السبیل و اورژانس اجتماعی وراهنمای زائر فعالیت داشته و به زائران خدمات متناسب با نیازشان را ارائه کرده است.

همچنین در ایام نوروز ۱۴۰۱ چایخانه حضرت معصومه سلام الله علیها واقع در صحن جواد الائمه علیه السلام دائر بود و از دو ساعت قبل از اذن ظهر و مغرب تا دو ساعت بعد از اذان ظهر و مغرب به زائران چای صلواتی ارائه کرد.

در بخش امانتداری نیز ۷ واحد امانتداری به صورت شبانه روزی در ایام نوروز ۱۴۰۱ به زائران خدمت کردند و وسایل حجیم، چمدان های بزرگ و اشیاء گران قیمت زائران توسط امانت داری ها تحویل گرفته شد و علاوه بر آن خدماتی مانند شارژ موبایل زائران در دو شعبه و دفتر اشیاء و اشخاص گم شده در دو شعبه به صورت شبانه روزی به زائران ارائه شد.

در بخش خدمات سالمندان نیز ۱۰ خودروی برقی از ساعت ۷ صبح تا ۱۱ شب زائران را در مسیرهای اطراف و داخل حرم جابه جا کردند و در ۵ شعبه اطراف حرم نیز ویلچر به صورت امانی به زائران معلول و سالمند ارائه شد و همچنین خادمان ویلچر ران برای جابه جایی سالمندان و معلولان در اطراف حرم به صورت شبانه روی خدمت رسانی کردند.

در بخش خدمات کفشداری نیز ۲۱ پیشخوان کفشداری برای آقایان، بانوان و مشترک به صورت شبانه روزی در خدمت زائران حرم بانوی کرامت بودند و در کفشداری ها به منظور رعایت دستورالعمل های بهداشتی نایلون های استفاده نشده در اختیار زائران قرار گرفت.

با توجه به وسعت کار کفشداری ها و مراجعه مردم به این پیشخوان ها توزیع ماسک، راهنمایی زائر، جمع آوری کفش های پیدا شده، واکس صلواتی شب های چهارشنبه و جمعه در صحن حضرت جواد الائمه علیه السلام و ضد عفونی قفسه ها با محلول مخصوص از دیگر خدمات این واحد محسوب می شود و در ایام نوروز علاوه بر نیروهای ثابت ۵۰۰ خادم افتخاری دیگر نیز به صورت فوق العاده در امر کفشداری به زائران خدمت رسانی کردند.

خدمات بهداشت و درمان حرم مطهر بانوی کرامت در ایام نوروز ۱۴۰۱

مدیریت بهداشت و درمان حرم مطهر بانوی کرامت در ایام نوروز ۱۴۰۱ خدماتی از قبیل توزیع ماسک در ورودی های حرم مطهر، ضد عفونی مستمر صحن ها، سرویس های بهداشتی و وضوخانه ها، استقرار دستگاه های ضدعفونی و تجهیز و پشتیبانی این دستگاه ها در تمامی درب های ورودی حرم بانوی کرامت، نظارت بهداشتی بر آبخوری‌ها و کلر سنجی آب آشامیدنی توسط کارشناسان بهداشتی، ارائه تذکرات بهداشتی به زائران حرم بانوی کرامت و ارائه خدمات درمانی را در دستور کار خود داشته است.

در این راستا تا هشتم فروردین ماه درمانگاه حضرت معصومه سلام الله علیها هزار چهارصد ویزیت، بخش فوریت های پزشکی ۸۰۰ مراجعه کننده، داروخانه بیش از ۸ هزار نفر مراجعه کننده و بخش اورژانس بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ مراجعه کننده داشته است و نظارت بر مدیرت پسماندها و انتقال آن ها به بیرون از حرم بانوی کرامت طبق دستور العمل های بهداشتی نیز توسط مدیریت بهداشت و درمان به صورت مستمر صورت گرفته است.

در مهمانسرای حضرت معصومه سلام‌الله علیها نیز روزانه در دو وعده ظهر و شب غذای گرم طبخ شده و میان زائران توزیع شده است.